- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

موافقت عراق با تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید نفت

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق اعلام کرد: عراق برای ۹ ماه دیگر تا مارس ۲۰۱۸ به تعهدات خود در خصوص کاهش تولید نفت بر اساس توافق کشورهای عضو اوپک ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جبار اللعیبی وزیر نفت عراق که در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود در بغداد صحبت می کرد، افزود: ما به همراه عربستان برای ادامه کاهش تولید نفت بر اساس توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موافت کردیم.

از سوی دیگر خالد الفالح وزیر نفت عربستان گفت: پس از گفت و گو با حیدر العبادی نخست وزیر عراق،وی با ادامه کاهش تولید نفت که قرار است در نشست آتی وین مطرح شود موافقت و موافقت خود را به وزیر نفت ابلاغ کرد.

فالح افزود: موضوع روز، نفت است و آنچه که در نشست آتی وین که با حضور کشورهای عضو اوپک و کشورهای تولید کننده نفت خارج از اوپک مطرح خواهد شد، مساله تولید است.

وزیر نفت عربستان با اشاره به این که در نشست آتی وین ممکن است پیشنهادهای جدیدی مطرح شود گفت: تقریبا توافق در چارچوب توافق وین خواهد بود و همه کشورهای عضو اوپک با تمدید ۹ ماهه این توافق موافق هستند.

گفتنی است سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه )۱۳۹۵ در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.

ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه ۱۳۹۵، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش ۶۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

قرار است کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در ۲۵ مه (چهارم خرداد) در مورد تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری کنند.