دوشنبه 7 می 2018 - 18:46

تحقق رشد اقتصادی ۱۲درصدی؛ کلید جبران عقب‌ماندگی‌ها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نرخ بالای شهرنشینی کلید توسعه است اما به شرط آن‌که شهر مصرف‌کننده به شهر مولد تبدیل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین نشست ظرفیت رسانه در حمایت از کالای ایرانی گفت: کلید اساسی برای جبران عقب‌ماندگی‌های ما نرخ رشد است و باید نرخ رشد ما به ۱۲ درصد برسد.‎

به گزارش نگاه اقتصادی، علی آقامحمدی در نخستین نشست تخصصی ظرفیت رسانه برای حمایت از کالا و سرمایه ایرانی در بستر اقتصاد شهری که از سوی انجمن علمی اقتصاد شهری در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد با اشاره به اینکه ایران اگر نتواند خود را حفظ کند مورد هجمه قرار می گیرد، گفت: در همین راستا هدف گذاری برای نرخ رشد هشت درصد برای تبدیل شدن به قدرت منطقه در جنوب غرب آسیا انجام شد.

وی با اشاره به این‌که تا سال ۲۰۳۰ منطقه دستخوش حوادث خواهد بود، بیان کرد: ایران در افق ۲۰ ساله قرار شد که به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی دست یابد. امروز از نظر علمی و امنیتی بر اساس سند چشم انداز نظام در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که با عقب‌ماندگی اقتصادی روبه‌رو هستیم، گفت: اگر بخواهیم به روال گذشته عمل کنیم به ۴۳ درصد اهداف خود در سند چشم‌انداز می‌رسیم‌.

وی تاکید کرد: کلید اساسی برای جبران عقب ماندگی های ما نرخ رشد است و باید نرخ رشد ما به ۱۲ درصد برسد.

آقامحمدی با اشاره به این‌که رهبری به درستی اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند تا با اصول دیگری حرکت کنیم تا به اهداف اقتصادی در نظر گرفته شده دست یابیم، خاطرنشان کرد: تعریف اقتصاد مقاومتی توانمند سازی اقتصاد ملی در مقابل تغییرات، مخاطرات و تهدیدهای داخلی و خارجی بر سر راه پیشرفت و دستیابی به اهداف چشم انداز کشور است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی، دانش‌بنیان، برون‌گرا، مردم‌محور، درون‌زا و عدالت‌بنیان است، گفت: در اقتصاد مقاومتی همه مردم باید درگیر شوند و در این عرصه شهرداری ها می توانند نقش آفرین باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید نسبت به برون گرایی و درون زایی در اقتصاد شهری توجه لازم انجام شود، یادآور شد: باید مدیران ما نسبت به شناخت عیوب اهتمام داشته باشند و نسبت به برطرف کردن عیوب اقدام کنند.

وی با اشاره به در نظر گرفته شدن رشد اقتصادی ۸ درصدی، تورم ۸ درصدی، نرخ بیکاری ۸ درصدی و نسبت دهک دهم به دهک اول ۸ در اقتصاد مقاومتی بیان کرد: ما به افرادی نیاز داریم که روی پای خود ایستاده و دیگران را نیز به کار گیرند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه باید از سرمایه های موجود باید به بهترین شکل استفاده کنیم، تاکید کرد: ارتقای متوسط نرخ رشد اقتصادی از ۴٫۵ به ۸ درصد از مسائلی است که باید در اقتصاد مقاومتی محقق شود.

وی با اشاره به اینکه ایران نرخ شهر نشینی بالایی دارد، افزود: نرخ بالای شهرنشینی کلید توسعه است اما به ظرط آن‌که شهر مصرف‌کننده به شهر مولد تبدیل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: شکل‌گیری زنجیره‌های ارزش افزوده نیازمند مشارکت فعالان اقتصادی است. زنجیره‌سازی عمودی با در کنار هم قرار گرفتن فعالیت‌های مکمل انجام می‌گیرد. شهرهای بزرگ نیز فرصت مناسبی برای زنجیره سازی افقی برای کنار هم قرار گرفتن فعالیت های مشابه است.

وی با بیان اینکه در اقتصاد شهری دارای برخی خلأها در زنجیره ارزش و سودآوری است، گفت: اگر اسنپ مورد توجه قرار می گیرد نشان دهنده وجود خلا در زنجیره است.

آقامحمدی با بیان اینکه کلانشهر ساحلی نداریم و این یک غفلت راهبردی است، گفت: ضروری است که کلانشهر ساحلی با کمک همین کلانشهرهای موجود ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مشهد به جامعه جهانی شهرهای تاب آور پیوسته است، اضافه کرد: تهران به الگوی تاب‌آوری نیازمند است و باید از الگوی مشهد استفاد کرده و ابتدا در یکی از مناطق به صورت آزمایشی اجرا شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شیراز یکی از شهرهای هوشمند است، خاطرنشان کرد: باید نسبت به ورود هوش مصنوعی و… توجه لازم را داشته باشیم. نباید به شبکه های داخلی سیاسی فکر کنیم بلکه باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مدیران شبکه های اجتماعی داخلی فرزندان دهه ۶۰ و ۷۰ کشور هستند، افزود: باید از این فرصت ها و ظرفیت ها استفاده شود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه تهران محل کسب و کارهای نو و مدرن است و البته ورود دانشجویان و دانشگاهیان به این عرصه محقق شده است، اضافه کرد: امیدواریم که در عرصه این تحولات مورد نیاز جامعه انجمن علمی اقتصاد شهری بتواند بیشترین نقش را ایفا کند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=5527
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)