دوشنبه 21 می 2018 - 9:30

خودروسازان چینی در ایران؛ سکانس سوم

چینی‌ها با تلاش برای افزایش اعتبار و محبوبیت محصولات خود، درصدد تغییر این نگاه و ذائقه برآمدند و معادلات بازار خودرو ایران را تغییر دادند.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله شماره امروز دوشنبه (۱۳۹۷٫۲٫۳۱) روزنامه دنیای خودرو به موضوع «ادامه حضور خودروسازان چینی در صنعت و بازار خودرو ایران» پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

حضور چینی‌ها در صنعت و بازار خودرو ایران را با توجه به خروج آمریکا از برجام می‌توان در سه فصل مورد بررسی قرار داد؛ دوران تحریم‌ها، موسم اوج برجام و فصل برجام بدون آمریکا.

در دوران تحریم‌ها، برخی خودروسازان چینی مانند چری و لیفان با بهره‌برداری حداکثری از فضای بسته اقتصاد ایران، غالبا مدل‌هایی را وارد صنعت و بازار خودرو ما کردند که فاقد کیفیت مناسب بودند اما با این‌حال بخشی از مشتریان ایرانی به دلیل تنوع محصول و آپشن جذب آن‌ها شدند.

البته در همان دوران هم برخی خودروسازان چینی مانند جک و اف‌اِی‌دبلیو با تولید خودروهای کیفی‌تر در ایران توانسته‌اند نمره قبولی را از مشتریان ایرانی بگیرند. از میان برندهای چینی برخی نیز مانند امجی و جیلی به واردات اکتفا کردند و به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک تمایلی نشان ندادند.

با حصول برجام که به تولید خودروهای جدید فرانسوی و کرهای در ایران انجامید و حذف بسیاری از واسطه‌های خارجی در واردات خودرو را در پی داشت، بازار خودرو ایران قدری رقابتی‌تر شد و خودروسازان چینی نیز استراتژی جدیدی برای حضور در آن اتخاذ کردند.

بر اساس این پلن جایگزین، تولید مدل‌های بی‌کیفیت و واردات مدل‌های چینی باکیفیت اما گران‌قیمت متوقف شد. زیرا با تسهیل ورود خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای به ایران، حتی محصولات باکیفیت چینی نیز بدون برخورداری از مزیت قیمتی شانس بالایی برای موفقیت در بازار نداشتند.

اما چینی‌ها با تلاش برای افزایش اعتبار و محبوبیت محصولات خود، درصدد تغییر این نگاه و ذائقه برآمدند و معادلات بازار خودرو ایران را تغییر دادند. نظرسنجی دی‌ماه سال گذشته شرکت بازرسی کیفیت نشان داد؛ نیمی از مشتریان بازار خودرو به دنبال خودروهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی هستند که ۸۰ درصد آن‌ها چینی بوده و شرایط فروش مناسب‌تری دارند.

سه عامل توقف شش‌ماهه ثبت سفارش خودرو، تغییرات نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام برای چینی‌ها به مثابه سه گام برای پرش در بازار خودرو ایران بود.

خودروسازان چینی که آهسته و پیوسته سگمنت‌های ۵۰ تا ۷۵ میلیون و ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان را در بازار خودرو در نوردیده و حضور پررنگ خود را در سگمنت ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان تثبیت کرده بودند، اکنون به سگمنت ۱۲۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان قدم نهاده‌اند و آن را سکوی پرتابی به سگمنت‌های بالاتر می‌دانند.

تا جایی که با اعلام ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۴۰هزار دلار و تغییر تعریف خودرو لوکس‌ در بازار ایران، چینی‌ها نیز از مدل‌های پریمیوم خود رونمایی کرده و از ورود آن‌ها به بازار در نیمه دوم امسال در سگمنت‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خبر داده‌اند.

سکانس سوم حضور چینی‌ها در ایران می‌تواند برای دو خودروساز بزرگ ایرانی با آموزه‌هایی همراه باشد. کیفی‌ترین خودروهای چینی که در ایران تولید می‌شوند یا قرار بر تولید آن‌ها در ایران است، با همکاری معتبرترین خودروسازان جهان طراحی و ساخته شده‌اند. این خودروها نه حاصل کپی‌کاری هستند و نه نتیجه اصرار بر ادامه حیات پلتفرم‌های از رده خارج.

چینی‌ها می‌دانند که مشتریان ایرانی ضمن آگاهی از اوضاع و شرایط خاص صنعت و بازار خودرو ایران، متوقع دسترسی به محصولاتی هستند که از کیفیت و ایمنی بالاتر، تنوع و امکانات بیشتر و قیمت و شرایط فروش رقابتی‌تری برخوردار باشند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=5590
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)