دوشنبه 28 می 2018 - 8:58

سرمایه‌های سرگردان در بازار خودرو

«خریداران سرمایه‌ای» انتظار دارند کاهش عرضه و افزایش قیمت خودروهای وارداتی ادامه‌دار باشد.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله شماره امروز دوشنبه (۱۳۹۷٫۳٫۷) روزنامه دنیای خودرو به موضوع «ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو» پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

آمارهای منتشرشده از تجارت خارجی ایران در فروردین‌ماه نشان‌دهنده جای خالی خودرو در فهرست کالاهای وارداتی بود. اما در عین حال، در نخستین ماه سال جاری معادل ۱۹۱میلیون دلار قطعات منفصله برای «مونتاژ و تولید خودرو با داخلی‌سازی ۱۴ تا ۵۰ درصد» وارد کشور شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود ۱۶۵ درصد رشد داشته است.

وقفه در واردات CBU و رشد واردات CKD را می‌توان با توقف ۵٫۵ ماهه ثبت سفارش واردات خودرو در سال گذشته مرتبط دانست اما در هر حال نمی‌توان منتظر ادامه این روال بود و نمی‌توان نتیجه گرفت که آن ممنوعیت وارداتی به رشد پایدار بازار خودروهای مونتاژ داخل انجامیده است.

زیرا از یک‌سو مشکلات تخصیص ارز دولتی به واردات در حال بررسی و رفع بوده و از سوی دیگر واردات خودروهایی که از نیمه دوم دی‌ماه سال گذشته ثبت سفارش شده‌اند، در پیش است. بازار خودروهای مونتاژ داخل اگر هم رشدی داشته باشد، بیشتر در بخش خودروهای چینی خواهد بود که با بالا رفتن نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام، عرصه بازتری برای سهم‌خواهی مقابل خود می‌بینند. چراکه قدرت خرید مشتری ایرانی تغییری نکرده است.

پس از افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی یا خودروهای مونتاژ داخلی که درصد داخلی‌سازی اندکی دارند، خریدها در این بازار جنبه سرمایه‌ای بیشتری پیدا کرده و ناشی از روی‌آوردن سرمایه‌های سرگردان به این بازار است، سرمایه‌هایی که پس از رکود چندساله بازار مسکن، کاهش پی‌درپی نرخ سود سپرده بانکی و محدودیت‌های اعمال‌شده برای خرید و فروش ارز، حکایت تغییرات سرسام‌آور قیمت خودروهای لوکس را در ماه‌های اخیر شنیده و سر از بازار خودرو درآورده‌اند.

این خریداران به حل نشدن مشکل تخصیص ارز به واردات خودرو دل بسته‌اند. زیرا خودرو در اولویت فهرست کالاهایی که دلار ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، قرار ندارد و بنا بر اعلام انجمن واردکنندگان خودرو، تنها دو شرکت توانسته‌اند این ارز را دریافت کنند و بقیه به بانک‌ها ارجاع شده‌اند. بانک‌ها نیز یا منتظر ابلاغ دستورند یا ارزی برای تخصیص به واردات خودرو ندارند. علاوه بر این‌ها، مشکلاتی نیز در بخش گشایش اعتبار پیش آمده است.

از این رو، «خریداران سرمایه‌ای» انتظار دارند کاهش عرضه و افزایش قیمت خودروهای وارداتی ادامه‌دار باشد. اما فارغ از آن بحث انحرافی که «خودرو مایحتاج اولیه مردم نیست»، این شرایط نه‌تنها به ضرر مشتریان بازار خودروست بلکه در نهایت با عرصه‌گشایی برای سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد و راکد، مثل همیشه به ضرر همه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در کشور تمام خواهد شد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=5646
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)