در شرایطی که انتشار کتابهای آموزشی حوزه روزنامهنگاری بهطور چشمگیری درمیان آثارمکتوب و بازار نشر کاهش یافته است، بهتازگی سه جلد کتاب روزنامهنگاری اقتصادی منتشر شده است.
به گزارش نگاه اقتصادی، مجموعه کتابهای «روزنامهنگاری اقتصادی» با رویکرد توسعه دانش میانرشتهای روزنامهنگاری و به منظور ایجاد پلی میان دانش اقتصاد و روزنامهنگاری از سوی انتشارات «عملکرد برتر» با ترجمه «محسن ایلچی و سینا رویایی» منتشر شد.
* کتاب روزنامهنگاری مالی و بحران ۲۰۰۸
اولین کتاب از مجموعه سهجلدی کتابهای روزنامهنگاری اقتصادی، «روزنامهنگاران مالی و بحران ۲۰۰۸»، نوشته «دیمین تامبینی» است. دراین کتاب نویسنده کوشیده با تعریف جامع از روزنامهنگاری مالی، به اصول حرفهای واخلاقی این حوزه روزنامهنگاری اشاره کند. او با بیان مصادیق مختلف از عدم رعایت اخلاق روزنامهنگاری مالی، به نقشها و قصورهای آنها درشکل گیری یکی از بزرگترین بحرانهای مالی تاریخ اقتصاد در هزاره سوم میلادی اشاره میکند.
نویسنده دراین کتاب پرسشهایی را مطرح میکند: اینکه چه تحولاتی در چارچوبهای اخلاقی غیررسمی و قوانین رسمی و مقررات حرفهای روزنامهنگاری رخ داده است که روزنامهنگاری مالی را با تغییرات سریع و بنیادینی روبهرو کرده است؟ همچنین زمانی که گزارشهای مالی تأثیر مستقیمی بر بازار دارند، وظایف حرفهای روزنامهنگاری مالی چیست؟ آیا روزنامهنگاران مالی برای جلوگیری از ورود شوک بورسی به جامعه باید دست به خودسانسوری بزنند؟ از طرف دیگر نقش جهانیسازی بر اصول اخلاقی و عملی روزنامهنگاری مالی چیست و کشورهای مختلف چه رویههایی را در این حوزه اتخاذ کردهاند؟ و پرسش نهایی دیگری که نویسنده قصد دارد در کتاب به آن پاسخ بدهد این است که مسئولیتهای ضدونقیض روزنامهنگاران مالی در برابر خوانندگان، سرمایهگذاران، نهادها، شرکتها، دولتها و اقتصادهای مالی چگونه است و آنها چگونه با این مسائل ضدونقیض کنار میآیند؟
* کتاب اقتصاددانان و روزنامهنگاران اقتصادی
دومین کتاب از مجموعه کتابهای روزنامهنگاری اقتصادی به اثری تحت عنوان «اقتصاددانان و روزنامهنگاران اقتصادی» به قلم «ریچارد پارکر» اختصاص دارد. این کتاب از منظر یک اقتصاددان صاحبنام، به این پرسش پاسخ میدهد که چرا اقتصاددانان با روزنامهنگاران همواره بر سر استدلالها و گزارههای اقتصادی، تقابل دارند؟ آنها نسبت به یکدیگر چگونه فکر میکنند و هریک چه ایرادت فنی نسبت به هم برای روایت واقعی رویدادهای اقتصادی دارند.
کتاب «اقتصاددانان و روزنامهنگاران اقتصادی» ابتدا این سؤال را مطرح میکند که ما چه چیزهایی درباره اقتصاد و اقتصاددانان از مطبوعات فرامیگیریم؟ پارکر در مقدمه کتاب خود به تحقیقی اشاره میکند که براساس آن روزنامهنگاری اقتصادی زمینهای برای سادهانگاری مفرط، احساسگرایی، تمرکز بر شخصیتسازی بهجای نگاه به موضوعات بوده است، یعنی بر جزئینگری مفرط بهجای کلاننگری، جداسازی رویدادها از روندها، رخدادهای کوتاهمدت بهجای روندهای بلندمدت و درنهایت بر اخبار بد بهجای خوب تمرکز کرده است.
ازاینرو پارکر در این کتاب به بررسی این امر میپردازد که اقتصاددانان عموماً به گزارشهای خبری چگونه نگاه میکنند و از طرف دیگر جامعه چگونه به اقتصاددانان و روزنامهنگاران اقتصادی نگاه میکند. درواقع کتاب به بررسی ابعاد مدرن روزنامهنگاری اقتصادی و یافتههای قبلی محققان درباره عملکرد روزنامهنگاری اقتصادی میپردازد تا بتواند فضای بیشتر درباره گفتمان میان اقتصاددانان، تجار، روزنامهنگاران و مردم فراهم شود.
* کتاب روزنامهنگاری نوآوری
سومین کتاب از این مجموعه به کتابی تحت عنوان «روزنامهنگاری نوآوری» نوشته «دیوید نورد فرس» اختصاص دارد؛ نویسنده کتاب «روزنامهنگاری نوآوری» مبدع مفهوم «روزنامهنگاری نوآوری» و «عطف توجه» ونیز از بنیانگذاران و مدیران اجرایی مرکز تحقیقات روزنامهنگاری نوآوری در دانشگاه استنفورد است.
در این کتاب ابتدا، مفهوم روزنامهنگاری نوآوری تعریف میشود و مفهوم آن شرح و بسط داده میشود. روزنامهنگاری نوآوری از منظرمولف کتاب، نوعی از روزنامهنگاری است که بر پوشش خبری فرآیندها و اکوسیستمهای نوآوری تأکید دارد. محور اصلی در این شیوه از روزنامهنگاری؛ تحلیل رابطه میان «اقتصاد نوآوری» و «فضای عمومی جامعه» است، بهویژه زمانی که تصمیمگیرندگان مجبورند روی آرای هواداران انتخاباتی خود حساب باز کنند. به همین دلیل روزنامهنگاری نوآوری، بسترهای بنیادینی را برای گفتمانهای عمومی در زمینه چگونگی فرآیند نوآوری مهیا میکند. ازاینرو این رویکرد نوین قادر است گفتمان چگونگی تبدیل ایدهها به ارزشهای تازه و نوین را فراهم کند. این کتاب به روزنامهنگاران میگوید که به مفهوم نوآوری چگونه بنگرند و چگونه آن را برای مخاطبان روایت کنند.
مجموعه کتابهای روزنامهنگاری اقتصادی رویکرد انتقال مفاهیم نوین روزنامهنگاری به مخاطبان یا همان روزنامهنگارانی را دارد که به دلیل کوران فعالیتهای حرفهای و کاری در تحریریهها، فرصت چندانی برای خوانش مطالب مطول را ندارند.
این کتابها با همت انتشارات «عملکرد برتر» و با شمارگان هزار و صد نسخه و هریک به قیمت ۸۰ هزار ریال منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.
علاقهمندان، به حوزههای اقتصادی و روزنامهنگاری میتوانند برای خرید این کتاب با شماره ۸۸۳۴۴۳۷۱،۲-۰۲۱ تماس حاصل کنند.