
صبح روز پنجشنبه جشن بازگشت شرکت لینده آلمان به ایران در محل هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار نگاه اقتصادی، طی این مراسم که به میزبانی گروه صنعتی مومنین برگزار شد، مدیرانی از این هلدینگ، مدیران ارشد شرکت لینده و نیز مدیران شرکت آکسون ماشین آرینا حضور یافتند و در جمع بزرگانی از صنعت لجستیک و حملونقل و نیز تولیدکنندگانی از صنایع مختلف سخنرانی کردند.
در ابتدای این مراسم پس از سرود ملی دو کشور آلمان و ایران، کلیپی با موضوع تکنولوژی نوین لجستیک برای حضار پخش شد.
* ایجاد امکان استفاده صنایع ایران از تکنولوژی روز دنیا
محمدهادی مؤمنین، رییس هیأتمدیره گروه صنعتی مؤمنین در این مراسم ضمن معرفی خود بهعنوان یکی از اعضای هیأتمدیره شرکت آکسون ماشین آرینا – نماینده جدید شرکت لینده – اظهار داشت: گروه صنعتی مومنین در صنعت کاغذ و کارتن و همچنین صنعت پیچ و مهره جزو تولیدکنندگان این کشور محسوب میشود. از این رو، آشنایی لازم با امر تولید را داشته و مطلع است که تولید و تولیدکننده در ایران با شرایط حاضر با چه دشواریها و مسائلی روبهرو است.
وی مهمترین انگیزه گروه صنعتی مومنین در همراهی کردن این برند در کشور را ناشی از درک شرایط تولیدکننده ایرانی دانست و گفت: انگیزه ما این بود که لیفتراک و تجهیزات انباری بهعنوان یکی از ابزارهایی که در تمام صنایع مورد استفاده قرار میگیرد، با کیفیت و خدماتی ارائه شود که نهتنها دغدغهای برای مدیران صنایع ایجاد نکند بلکه با توجه به پیشتاز بودن این برند در نوآوری بتوانیم صنایع ایران را در استفاده از تکنولوژی روز دنیا یاری کنیم.
عضو هیأتمدیره شرکت آکسون ماشین آرینا در خصوص بازگشت دوباره لینده به بازار ایران گفت: طی دو سال اخیر بررسی بسیار دقیقی در مورد برندهای مختلف صنعت لجستیک انجام دادهایم و اکنون با اطمینان به عرض میرسانم که لینده از معدود برندهایی است که در این مقطع از شرایط سیاسی دنیا بهصورت مستقل، مطمئن و رسمی اقدام به حضور پررنگ، فعال و علنی در بازار ایران کرده است.
پس از این سخنرانی، معرفی کاملی از خدمات و فعالیتهای گروه صنعتی مؤمنین در صنایع مختلف ازجمله فعالیت در حوزه پارچه، تولید پیچ و مهره صنعتی، بستهبندی راهبردی و کاغذسازی و کارتنسازی ارائه شد و همچنین تاریخچهای از تأسیس آکسون ماشین آرینا از زیرمجموعههای این گروه صنعتی بهعنوان نماینده رسمی و انحصاری شرکت لینده آلمان بیان شد.
در آخرین اقدام نیز مدیران گروه صنعتی مومنین از اقدام جدید خود برای تاسیس بیمارستان تخصصی مجهز در شهر یزد خبر دادند که فاز اول آن بزودی به بهرهبرداری خواهد رسید.
* اهم برنامه های جدید لینده در ایران
در ادامه این مراسم، فرزین ترکیپور، مدیرعامل شرکت آکسون ماشین آرینا اظهار داشت: بنده و همکارانم، خود را جزو کارمندان شرکت لینده میدانیم و از طرف این شرکت آغاز مجدد فعالیت لینده در ایران را پس از دوران تحریمها رسما اعلام میکنیم. لینده بابت غیبت چهارساله خود در پشتیبانی مشتریان وفادار خود متأسف است. اما در عین حال خرسندیم که از این پس میتوانیم محصولات لینده و قطعات آن را بهصورت رسمی و از طریق نمایندگی رسمی لینده در ایران عرضه کنیم.
وی افزود: لینده علاوه بر فعالیت مجدد در ایران، در نظر دارد تا سطح رضایتمندی مشتریان وفادار خود را با اجرای برنامههای مختلف ارتقا دهد. به همین منظور شرکت آکسون ماشین آرینا برای همراهی با لینده در تحقق بخشیدن به این اهداف انتخاب شده است.
ترکیپور در ادامه به بیان اهداف جدیدی که شرکت لینده در ایران به دنبال تحقق آن است، پرداخت و گفت: اولین هدف این سرمایهگذار آلمانی، ارتقای سطح خدمات پس از فروش و گسترش شبکه آن است؛ همچنان که در اروپا در زمینه خدمات پس از فروش برندی پیشتاز است و توانسته سطح استاندارد منحصر به فردی را ایجاد کند.
وی افزود: در زمینه تأمین قطعات یدکی مورد نیاز مشتریان نیز زنجیرهای قوی طراحی شده است؛ بهطوریکه اگر در هر نقطه از اروپا یک تکنسین تا حداکثر قبل از ساعت سه بعد از ظهر هر روز سفارش قطعهای را ثبت کند، حتی در صورت نبود قطعه درخواستی در انبار قطعات یدکی آن کشور، تا قبل از ساعت هشت صبح روز بعد قطعه درخواستی را داخل ون سرویس خود خواهد یافت. زیرا زنجیره تأمین قطعه به محض دریافت درخواست بهصورت شبانهروزی فعالیت میکند و چهبسا قطعه درخواستشده از کارخانه آلمان به کشور مورد درخواست تکنسین ارسال میشود و در نیمههای شب، تیم ارسالکننده که سوئیچ یدک ون سرویس آن تکنسین را در اختیار دارد، قطعه مورد درخواست را داخل ون آن تکنسین قرار میدهد.
مدیرعامل شرکت آکسون ماشین آرینا تاکید کرد: لینده در کشور فرانسه بیش از هزار تکنسین دارد که هر یک دارای یک دستگاه خودروی ون مجهز هستند که در این خودروهای سرویس تمام ابزارها و برخی قطعات یدکی پر مصرف وجود دارد و با توجه به تعداد بالا و گستردگی محل استقرار تکنسینها میانگین فاصله جغرافیایی هریک از مشتریان با تکنسین مسئول آن مشتری کمتر از هشتاد کیلومتر است و به این ترتیب امکان منعقد شدن قراردادهای تعمیر و نگهداری که در آنها زمان توقف دستگاهها کمتر از چهار ساعت باشند، فراهم شده است.
وی ادامه داد: دید لینده به سازمان خدمات پس از فروش مشابه دیدگاه یک سازمان نظامی است و به این ترتیب نتایج بهدستآمده در زمینه خدمات پس از فروش این برند در اروپا بسیار ممتاز است. بر همین اساس لینده در نظر دارد تا بتواند در چند فاز مختلف سطح خدمات پس از فروش محصولات خود در ایران را به سطح خدمات پس از فروش خود در اروپا نزدیک کند.
ترکیپور دومین هدف را قراردادهای سرویس کامل (Full Service Contract) برشمرد و گفت: لینده در این زمینه پیشتاز است، بهنحوی که بالای ۸۰ درصد لیفتراکهای عرضهشده این کمپانی در اروپا توسط این قرارداد پشتیبانی میشوند. حال لینده قصد دارد این باب را نیز در ایران باز کند؛ این قرارداد متضمن آن است که مشتری فقط به فعالیت خود فکر کند و هیچ نگرانی از بابت تأمین قطعات و خدمات مرتبط نداشته باشد.
وی سومین هدف را ارایه لیفتراکهای اجارهای (Rental) اعلام کرد و گفت: یکی از روشهایی که لینده در اروپا برای بهرهمندی مشتریان از محصولات خود ارائه میدهد، اجاره لیفتراک است. لینده در نظر دارد برای اولینبار بهطور رسمی و در قالب نمایندگی خود، این خدمت را در ایران ارائه دهد.
مدیرعامل شرکت آکسون ماشین آرینا طراحی انبار همزمان با انتخاب تجهیزات انباری را نیز بهعنوان هدف دیگر لینده در حضور مجدد خود در ایران دانست و اظهار داشت: لینده در نظر دارد تا همکاری خاصی بین شرکتهای سازنده قفسهبندی با متخصصان فروش تجهیزات انباری و لیفتراک لینده تشکیل دهد که حاصل این همکاری بهدستآمدن بهترین، حرفهایترین و پرراندمانترین انبارهای مورد نیاز مشتریان است. زیرا طراحی بهینه سیستم قفسهبندی بدون شناخت دقیق تجهیزات انباری و لیفتراکها و همچنین فروش تخصصی تجهیزات انباری و لیفتراکها بدون شناخت دقیق سیستمهای قفسهبندی و شرایط انبار امری است غیرممکن.
وی در بیان دیگر برنامههای جدید لینده گفت: ارائه الحاقیه (Attachment) دیگر برنامه جدید لینده در حضور مجدد خود در ایران است؛ همچنانکه در اروپا هریک از صنایع الحاقیه های خاص خودشان را دارند. با توجه به تنوع صنایع موجود در ایران، لینده بر آن است تا متناسب با نیاز هر صنعت، مشتریان را با الحاقیههای مناسب آنها آشنا کرده و خدمات مربوط به آن را نیز ارائه کند.
حضور مستقیم لینده نیز برنامه بعدی مورد اشاره ترکیپور بود. به گفته وی، هرچند سابقه شاخه ماشینآلاتی گروه صنعتی مؤمنین در زمینه عرضه لیفتراک و تجهیزات انباری حدود چهار سال است اما آنچه که امیدبخش بوده، حضور مستقیم مدیران و متخصصین لینده است.
وی افزود: لازم به ذکر است که طی پنج ماه اخیر هر پانزده روز یکی از متخصصان لینده بهمدت یک هفته در محل شرکت آکسون ماشین آرینا حضور داشته و هر یک امور مختلف فروش، قطعات، خدمات یا آموزش را برنامهریزی و هدایت کردهاند.
مدیرعامل شرکت آکسون ماشین آرینا در ادامه به موضوع ارتقای سطح سرویس و نگهداری پرداخت و در بیان چگونگی اجرای این برنامه جدید لینده در بازار ایران اظهار داشت: بدیهی است که کیفیت و طول عمر دستگاههای لینده نیاز خاصی به توضیح و توصیف ندارد. آنچه که شاید نیاز به تاکید مجدد داشته باشد آن است که لینده در طراحی دستگاههای جدید خود استانداردهای بسیار بالایی را در زمینه مصرف انرژی، آلایندگی، ایمنی، ارگونومی، راندمان و قابل اعتماد بودن لحاظ کرده و به تبع آن دستگاههای لینده دارای پیچیدگیهایی نیز هستند. از این رو لینده در نظر دارد تا سطح دانش و حساسیت مالکان دستگاههای خود و اپراتورهای آنها را در زمینه اپراتوری، سرویس و نگهداری از طریق برگزاری دورههای آموزشی ویژهای ارتقا دهد تا به این ترتیب عمر مفید این دستگاههای باکیفیت و سرمایهای افزایش یابد.
موجودی انبار دستگاهها نیز موردی دیگری بود که نماینده رسمی شرکت لینده در ایران به آن اشاره کرد و گفت: شرکت آکسون ماشین آرینا بر آن است تا همواره تعداد مناسبی از دستگاههای لینده را که مصرف آنها در ایران رایج هستند، در انبار محصولات خود موجود داشته باشد تا به این ترتیب مشتریان تا جای ممکن زمان زیادی را بابت سفارشگذاری، حمل و ترخیص منتظر نمانند.
ترکیپور در خاتمه سخنان خود به موضوع بهبود وضعیت اپراتورها نیز پرداخت و تاکید کرد: تجربه جهانی لینده نشان داده است که بهبود آسایش اپراتورها و تلاش جهت حفظ سلامت آنها منجر به افزایش راندمان و ایمنی در فرآیند لجستیک هر شرکت خواهد شد و همچنین ایجاد آسایش اپراتورها تأثیر مستقیم و مثبتی بر اپراتوری صحیح و به تبع آن کاهش چشمگیر استهلاک دستگاه دارد. به این ترتیب لینده در نظر دارد تا بهترین ایدهها و محصولات خود را در این خصوص به بازار ایران نیز عرضه کند.
* مهمترین ویژگیهای برند لینده
در بخش دیگری از این مراسم، اسمین نصری، مدیر فروش خاورمیانه و آفریقا در شرکت لینده به معرفی محصولات لینده و تکنولوژی نوین انبارداری پرداخت و تاریخچهای از روند تولید هر محصول و ویژگیهای آن ارائه کرد.
به گفته وی، بیش از ۷۰ سری با ۱۹ مدل مختلف لیفتراک از ظرفیت ۱ تا ۱۸ تن در لینده تولید میشود و در طراحی آن برای تمام نیازهای هر مشتری بهصورت ویژه و خاص راهکاری ارایه میشود.
نصری مهمترین ویژگیهای محصولات برند لینده را ایمنی مطلوب، کیفیت بالا، افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای نهایی حملونقل و نیز توجه به نیازهای هر مشتری دانست.
در ادامه این مراسم، حاضران از دستگاهها و لیفتراکهای موجود در محل برگزاری مراسم بازدید کردند و مدیران ارشد لینده، گروه صنعتی مؤمنین و آکسون ماشین آرینا با حضور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه به پرسشهای آنان پاسخ دادند.
* حمایت ویژه لینده از آکسون ماشین آرینا
کریستوف لوتره، مدیرکل فروش و خدمات پس از فروش شرکت لینده در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه لینده برای جلب اطمینان خاطر مشتریان ایرانی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش مطلوب پس از یک دوره غیبت چهارساله بهخاطر تحریمها و نگرانیهای موجود گفت: ما در کسبوکار حضور داریم، نه سیاست، اما اینجا حاضر شدهایم که چه در دوران خوب و چه در دوران بد در ایران به فعالیت خود ادامه دهیم.
ژروم ونکر، مدیرکل منطقه غرب اروپا، خاورمیانه و آفریقا در این شرکت آلمانی نیز در این رابطه افزود: در زمان اعمال تحریمها تنها کانال ارتباطی ما کشور چین بود اما تغییر شرایط و حضور شرکتهای بزرگ اروپایی در ایران مانند پژوی فرانسه نشاندهنده آن است که زمان حضور سرمایهگذار خارجی فرا رسیده است.
لوتره در پاسخ به سوالی پیرامون برنامه لینده برای رقابت با محصولات سایر برندهای موجود در بازار ایران بهویژه چینیها که بهرغم قیمت و کیفیت پایینتر، تقاضای بالایی دارند، گفت: ما در تمام دنیا با تمام برندها ازجمله چینیها رقابت داریم اما برند اول در بازار اروپا و کشورهای غربی هستیم و مشتریان ما نیز میدانند که قیمت تنها یک عامل در مالکیت یک دارایی و یا دستگاه است و مواردی مانند کیفیت، خدمات پس از فروش و طراحی و ویژگیهای فنی نیز در تقاضای یک محصول اثرگذار است. بر همین اساس، طبق ارزیابیها معتقدیم میتوانیم سهم خوبی در بازار پرچالش ایران کسب کنیم. ضمن اینکه در هر بازاری قیمت کمتر بین رقبا همیشه پیدا میشود اما ما در لینده کیفیت را مدنظر داریم.
وی تاکید کرد: وجه تمایز ما با شرکتهای رقیب، کیفیت برتر و خدمات اضافه ماست. زیرا در کنار فروش و ارایه خدمات پس از فروش، خدمات اضافهای همچون توانایی اجاره لیفتراک، ارایه بیمه و اجاره کوتاهمدت یا بلندمدت دستگاه نیز در نظر گرفتهایم. ضمن اینکه ما برند ممتاز هستیم و میتوانیم راهکارها و ارزشهایی را به محصولات خود اضافه کنیم. ما بازار ایران را بازاری دقیق و پر از پیچیدگی میدانیم که سرعت رشد آن بسیار سریع است.
لوتره درخصوص هدف لینده برای کسب سهم بازار ایران گفت: ما به دنبال سهم بازار دو رقمی هستیم؛ چراکه بازار ایران بسیار پویا و دارای سرعت رشد بالا در منطقه خاورمیانه است و محصولات مختلفی از کالاهای معمولی و ارزانقیمت گرفته تا کالاهای دارای بالاترین استانداردها و گرانقیمت در آن خریدار دارد و جا برای حضور تولیدکنندگان در سطوح مختلف قیمت و کیفیت هست.
وی پیرامون سوال دیگری درخصوص حضور لینده در صنعت خودروسازی گفت: لینده کم و بیش با تمام خودروسازان اروپایی و غربی و برندهای بزرگ دنیا همکاری دارد و از جایگاه خوبی برخوردار است.
ونکر نیز در تکمیل سخنان لوتره افزود: بعد از برجام پژو و رنوی فرانسه در ایران به شکل قوی فعال شدهاند و لینده نیز بهعنوان اولین تأمینکننده لیفتراک مورد نیاز صنعت خودرو در اروپا میتواند در این صنعت در ایران نیز فعال باشد. زیرا لینده از نظر کیفیت، بهرهوری و قیمت، تأمینکننده مورد وثوق خودروسازان است.
در پایان این نشست، ونکر درخصوص فعالیت اولین نمایندگی رسمی لینده در ایران به خبرنگاران گفت: ما حمایت ویژهای از آکسون ماشین آرینا خواهیم داشت، زیرا ما نیاز به گسترش خدمات پس از فروش داریم و روی همکاری این شرکت بسیار حساب کردهایم.