سه‌شنبه 7 آگوست 2018 - 14:21

تشکیل خوشه های صادراتی با مدیریت شرکت های بزرگ

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک در پاسخ به نگاه اقتصادی گفت: بنا بر تبصره ۱۸ در ۱۶ استان کشور امکاناتی همچون زمین و تسهیلات برای خوشه‎های صادارتی فراهم کردیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی ایران، از بسته تامین نقدینگی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این بسته از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه می شود.

به گزارش نگاه اقتصادی، صادق نجفی در یک نشست خبری رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی را دغدغه وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: وزیر صنعت برای حل مشکل نقدینگی صنایع کوچک و متوسط در شرایط جدید ارزی، دستور تهیه بسته‌ حمایتی را صادر کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی درخصوص برنامه‎های این سازمان برای تقویت واحدهای کوچک از طریق تشکیل خوشه‎های صنعتی و زنجیره‎وار کردن فرایندهای تأمین، تولید و عرضه در آن‎ها گفت: در کشورهای توسعه‎یافته مانند اتریش و آمریکا به ترتیب ۹۹ درصد و ۷۶ درصد صنایع، کوچک و متوسط هستند اما شرکت‎های بزرگ برای آن‎ها مانند یک کِشنده در مورد این صنایع عمل کرده و با آن‎ها تشکیل هلدینگ می‎دهند.

نجفی در پاسخ به نگاه اقتصادی ادامه داد: یکی از اولویت‎های اصلی ما تشکیل خوشه‎های صادراتی با مدیریت شرکت‎های بزرگ است و در همین راستا به تازگی شرکت‎های زنجیره تأمین تولید را به شرکت‎های بزرگی مانند اسنوا و شیرین‎عسل متصل کردیم.

وی افزود: در همین راستا و بنا بر تبصره ۱۸، در ۱۶ استان کشور امکاناتی همچون زمین، تسهیلات ۱۰ تا ۱۴ درصدی، فضا برای بخش بسته‎بندی، انبار و… برای آن‎ها فراهم کردیم و با کار مطالعاتی و آموزش به آن‎ها کمک می‎کنیم تا در شبکه‎های توزیع شهرها فعال شوند.

وی گفت: ۴۸ درصد اشتغال مربوط به صنایع کوچک و متوسط بوده و بیش از یک میلیون اشتغال در ۸۰۰ شهرک فعال کشور در جریان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از رایزنی با کره جنوبی خبر داد و گفت: دفتر فرش را در شانگهای چین و دفتر خشکبار را در گوانگجو راه اندازی کردیم و در نشست با کنسولگری ها نیز مزیت های کشور تشریح شده است.

نجفی تاکید کرد: سیاست ما در خارج، ورود صنایع کوچک است و برای حمایت از این صنایع نیز مشوق های خوبی در اختیار واحدهای کوچک و متوسط قرار خواهیم داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک مرکزی ۲۰۰ میلیارد تومان به صنایع کوچک و متوسط تزریق می شود و ۴ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات با درصدهای پایین در اختیار این صنایع وسط قرار داده می شود.

وی تصریح کرد: در مذاکره با بانک های کشور، مقرر شد تا صنایع کوچک در اولویت باشد و بخشی از رشته های صنعتی مانند نساجی در اولویت ویژه قرار داده شود. زیرا در مقایسه با کشورهایی مانند چین و ترکیه که سرانه درآمد صادراتی بخش نساجی آن‎ها به ترتیب ۸۰ دلار و ۱۴ دلار است، سرانه درآمد صادراتی بخش نساجی ایران تنها ۸۹ سِنت است.

نجفی با اشاره به ممنوعیت واردات هزار ۳۳۹ قلم کالا برای حمایت از تولید داخل گفت: در ۴ ماهه امسال ۳۴۰ واحد در داخل شهرک صنعتی که تاکنون تعطیل بودند، راه اندازی شدند.

وی با اشاره به توافق با سازمان توسعه تجارت برای در اختیار قرار دادن بخشی از مشوق های صادراتی گفت: بخشی از این مشوق ها در اختیار صنایع کوچک قرار می گیرد و اسامی۱۲۰ واحد صنعتی کوچک که صادرات داشته اند نیز برای اخذ مشوق صادراتی در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار گرفت.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=6076
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)