دوشنبه 20 آگوست 2018 - 7:57
بازگشت احتمالی سدان محبوب چینی به خط تولید کرمان‌موتور

جک جی۵ با موتور و گیربکس جدید می‌آید

گیربکس اتوماتیک جی۵ جدید ساخت شرکت آیسین سیکی ژاپن (زیرمجموعه تویوتا) بوده و با ارتقا به حالت ۵سرعته ضریب دنده آن کوتاه شده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که خودرو جک جی۵ با موتور و گیربکس جدید احتمالا تا پایان امسال به خط تولید کرمان‌موتور باز خواهد گشت.

به گزارش نگاه اقتصادی، دی‌ماه سال گذشته سازمان ملی استاندارد طی یک اطلاعیه سوال‌برانگیز ادامه تولید خودرو جک جی۵ را به همراه برخی خودروهای دیگر همچون هیوندای آی۱۰ و اف‌اِی‌دبلیو بی۵۰ ممنوع اعلام کرد. اما مشخص نشد این استانداردها چه هستند که خودروهایی مانند پراید، ۴۰۵، سمند و حتی وانت‌نیسان آبی دارند اما برخی خودروها که از کیفیت قابل قبول و پشتوانه رضایت مشتری برخوردارند، نتوانسته‌اند پاس کنند!

حال اما شنیده‌ها حاکی از بازگشت احتمالی نسخه اتوماتیک جک جی۵ به خط تولید کرمان موتور با تغییراتی در موتور و گیربکس این خودرو است که نظر سازمان ملی استاندارد را نیز تأمین خواهد کرد.

گیربکس اتوماتیک جدید جی۵ ساخت شرکت آیسین سیکی ژاپن (زیرمجموعه تویوتا) بوده و موتور بهینه‌سازی‌شده این نسخه از جی۵ هم مانند قبل تحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن است.

بنا بر این گزارش، بر اساس شرایط اقلیمی و سوخت موجود در ایران روی موتور جک جی۵ جدید، اصلاحاتی انجام شده و ضریب دنده گیربکس اتوماتیک این خودرو نیز با ارتقا از حالت ۴سرعته به ۵سرعته کوتاه شده است.

در نمای بیرونی اما ظاهرا تنها تفاوت جک جی۵ جدید با نسخه اتوماتیک قبلی در بخش چراغ‌ها بوده و گمانه‌زنی‌ها در خصوص قیمت این خودرو نیز در محدوده ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان است.

به گزارش نگاه اقتصادی، از میان همه خودروساران چینی که ادعای همکاری با پینین‌فارینا را دارند، تنها نام JAC (جی‌ای‌سی که در ایران به نام جک مشهور شده) در سایت رسمی پینین‌فارینا درج شده است.

جک J5 که در ادامه پروژه توجوی و با الهام از خودرو آمریکایی “دوج دارت” بر پایه پلتفرم “میتسوبیشی لنسر” طراحی شد، فصل جدیدی در طراحی خودروهای چینی بود که تا پیش از آن به کپی‌کاری شناخته می‌شدند.

این خودرو که از سال ۲۰۱۱ به تولید انبوه رسید و علاوه بر صادرات به کشورهای مختلف، موفق به راه‌اندازی خط تولید در آمریکای جنوبی (برزیل) و شرق اروپا (اوکراین) نیز شد، یکی از طراحی‌های برتر “بدنه و کابین” در استودیو مشهور پینین‌فارینای ایتالیا در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ است.

روزنامه واشنگتن‌پست در زمان راه‌اندازی خط تولید این خودرو در برزیل با درج مطلبی در این باره، تلاش جک برای تغییر تصور از محصولات چینی را قابل توجه دانست. جک جی۵ در‌حال‌حاضر مشغول رقابت با برخی محصولات فولکس‌واگن در بازار برزیل است و با گیربکس دستی در این کشور با ضمانت‌نامه شش‌ساله به فروش می‌رسد.

این خودرو علاوه بر همکاری پینین‌فارینا در بخش طراحی بدنه و کابین، از همکاری میتسوبیشی ژاپن در طراحی و ساخت موتور و نیز دِلفی آمریکا و بوش آلمان در بخش ECU و برق خودرو بهره می‌برد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=6123
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ali گفت:

    سلام.انشالله که برگرده.والله جی۵از خیلی از ماشین هایی که الان قیمت بالا دارن خیلی با کیفیت هست .طراحی هم که واقعا عالی هست که نیوفیسش هم خوبه .

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)