سه‌شنبه 28 آگوست 2018 - 15:00

۱۱۲درصد افزایشی که به نرخ ارز بدهکار بودیم!

۳۰هزار میلیارد تومان دیگر از بیم کاهش ارزش ریال، آماده ورود به «بازار» خودرو است اما کسی حاضر نیست سرمایه‎اش را وارد «صنعت» خودرو کند.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله شماره روز دوشنبه (۱۳۹۷٫۶٫۵) روزنامه دنیای خودرو به موضوع «فشار نرخ ارز، هجوم نقدینگی و واسطه‌محوری بر بازار خودرو» پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

میانگین جهانی تعداد واحدهای صنفی، یک واحد به ازای ۴۲ خانوار است و در ایران یک واحد به ازای ۷ خانوار. بر این اساس، حتی اگر میزان عرضه مطابق تقاضا باشد، ۶ برابر بودن عرضه‌کنندگان نسبت به تعداد متعارف جهانی مساوی است با کاهش فروش و نقدینگی حاصل از آن. بدین ترتیب، بسیاری از فروشندگان اعم از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان اگر کالای خود را با کمتر از ۳۵ درصد سود بفروشند، قادر به پرداخت هزینه عملیاتی خود نخواهند بود و ناچارند وارد دور باطل کاهش کیفیت کالا و از دست دادن اعتماد متقاضی یا همان مشتری شوند.

بر این اساس، گرچه در برخی بازارها مانند بازار خودرو با انباشت و سبقت تقاضا نسبت به عرضه مواجه‎ایم اما نسبت ۶برابری عرضه‎کنندگان نسبت به میانگین جهانی همچنان پابرجاست و این به «واسطه‎محور» بودن بازارهای ما برمی‎گردد. بنا بر دلایلی که مجال برشمردن آن‎ها این مقال نیست، در کشور ما سرمایه‌ها به‌جای هدایت شدن به بخش‌های مولد یعنی تولید کالا و خدمات به سمت بخش‎های راکد همچون بازارهای ارز، سکه، مسکن و خودرو سرازیر می‎شوند. ماجرای هجوم ۲۱۲هزار متقاضی برای ثبت نام خودرو ۱۴۰میلیون تومانی مزدا۳ نشان داد که ۳۰هزار میلیارد تومان سرمایه دیگر از بیم کاهش ارزش ریال، آماده ورود به «بازار» خودرو است اما کسی حاضر نیست سرمایه‎اش را وارد «صنعت» خودرو کند.

بر اساس نتایج یک پژوهش که بیش از یک سال پیش انجام شده بود، تورم تولید در ایران در تیرماه سال ۹۶ در مقایسه با خردادماه سال ۸۶، بالغ بر ۴۳۹ درصد بوده و این در حالی است میانگین تورم تولید در جهان طی این مدت تنها ۱۸ درصد بوده است. این تفاوت یعنی اختلاف تورم داخلی با تورم خارجی طی این ۱۰ سال ۴۲۱ درصد بوده است. از سوی دیگر، نرخ ارز در همین مدت ۳۰۹ درصد افزایش یافته است. این یعنی نرخ ارز یک ظرفیت ۱۱۲ درصدی معطل‎مانده برای افزایش داشته است.

بنابراین به‎رغم آمال موجود برای حمایت از کالای ایرانی، تولید داخلی با سرعت بالا در حال جایگزین‎شدن با تولیدات خارجی بوده است و مصداق این امر را در وابستگی ۶۰درصدی زنجیره تأمین صنعت خودرو به واردات می‎توان دید. تضییع فرصت‎های برجام به‎واسطه کارشکنی‌های داخلی و خودتحریمی‎ها در دو سال و نیم گذشته باعث شد به‎رغم فشار کنترلی بانک مرکزی بر نرخ ارز، قیمت دلار برای کم‎کردن اختلاف محصولات وارداتی نسبت به تولید داخلی از نیمه دوم سال گذشته روندی فزاینده پیدا کند.

در نهایت نیز با زمزمه خروج آمریکا از برجام و عملیاتی شدن این موضوع، جهش نرخ ارز در حدود همان ۱۱۲ درصد معطل‎مانده رقم خورد. جهش شدید نرخ ارز که به افزایش افسارگسیخته قیمت‎ها در بازارهای مختلف کالایی و خدماتی انجامیده و برخی تولیدکنندگان ازجمله خودروسازان و قطعه‎سازان را متقاضی آزادسازی قیمت کرده است، نتیجه‎ای جز فشار بیش از حد به خریدار و متعاقب آن کاهش فروش ندارد. در چنین شرایطی به نظر نمی‎رسد خودروسازان نیز برای جبران کاهش فروش خود پس از افزایش قیمت خودرو، چاره جز افزایش عرضه محصولات دارای کیفیت پایین به بازار داشته باشند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=6231
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)