سه‌شنبه 4 سپتامبر 2018 - 2:11

پاسخ‌گویی به ۶۰۰هزار متقاضی از توان خودروساز خارج است

یکه‌زارع گفت: اگر به خودروساز اجازه دهند که خودرو را ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار بفروشد آن هم فقط برای تحویل فوری، بازار به‌سرعت متعادل است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از اجرای طرح پیش فروش ۴۰ هزار دستگاه خودرو در هفته آینده خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه دو سیما ضمن رد موضوع احتکار توسط خودروساز، این عمل را زشت و ناپسند در هر حوزه ای خواند و گفت: احتکار توسط خودروساز هیچ توجیهی ندارد چرا که خودرو به فروش رفته و مشتری آن مشخص است و اگر تاخیری در تحویل صورت بگیرد خودروساز موظف به پرداخت جریمه به مشتری است.

وی تصریح کرد: تاخیری که درحال حاضر در تحویل خودروها وجود دارد مربوط به کمبود قطعه است که سبب شده ما نتوانیم خودرو را به موقع به مشتری ارایه کنیم.

یکه زارع در ارتباط با انتشار فیلم درباره موجودی انبار سایت های تولیدی ایران خودرو اظهار کرد: ما ۱۰ روز قبل از این که این اتفاق بیفتد تمام موجودی خودروها را به سازمان تعزیرات اعلام کرده ایم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که یک ریال از پول هایی که در بازار و بالاتر از قیمت های مصوب مبادله می شود در جیب خودروساز نمی رود، گفت: از این که قیمت ها چند میلیون بالا می رود ما زجر می کشیم، باید سیستمی ایجاد کنیم که مشتری به ما اعتماد کند و به جای مراجعه به بازار کاذب از ما خرید کند.

وی تاکید کرد: از هر ۱۰۰هزار دستگاه خودرو در برنامه های فروش، ۹۵ درصد با قیمت روز و مصوب پیش فروش می شود و تنها ۵ درصد به صورت فوری عرضه می شود که این قسمت سبب التهاب در بازار شده است.

یکه‌زارع خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم بازار را از التهاب درآوریم باید تقاضای تحویل فوری را مدیریت کنیم.

وی با بیان این که ما خودروسازان خودمان را باید مسئول بدانیم تصریح کرد: باید در زمینه حل مشکلات تولید و تحویل به موقع خودرو با قیمت مناسب خودروساز پاسخگو باشد. سیاست ها جای دیگری تعیین می شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه گفت: ۷۰هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان به سمت بازار خودرو، سکه و مسکن وارد شده که برابر با فروش کل خودروسازی کشور در یک سال است. این میزان نقدینگی سبب ایجاد التهاب و بازار کاذب شده است.

وی اعمال شرایط محدود کننده برای جلوگیری از سوءاستفاده را از جمله اقدامات در حوزه فروش محصول در ایران خودرو دانست و گفت: در سیستم فروش عوامل محدود کننده ای از جمله خرید نکردن در ۱۸ ماه گذشته و یا ثبت نام یک محصول برای هر کد ملی در یک سال را اعمال کرده ایم.

وی تصریح کرد: با این وجود، جاذبه ایجادشده برای سرمایه گذاری در بخش خودرو، جامعه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفری متقاضی را شکل داده که خارج از کنترل خودروساز است.

یکه‌زارع درباره نارضایتی مشتریان از مشکلات ثبت نام اینترنتی گفت: برنامه فروش در زمان اعلام شده باز است اما وقتی ۵۰۰هزار نفر برای خرید ۲۰هزار دستگاه خودرو مراجعه می‌کنند. قطعا ۴۸۰هزار نفر به دلیل موفق نشدن در ثبت نام ناراضی خواهند بود.

وی تاکید کرد: ثبت نام به تعداد ظرفیت تعیین شده در برنامه های فروش انجام می شود و ما می توانیم اطلاعات را در اختیار مراجع و نهادهای مربوطه قرار دهیم.

یکه‌زارع در زمینه راهکار تنظیم بازار اظهار کرد: ما راه حل داریم؛ اگر به خودروساز اجازه دهند که خودرو را ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار بفروشد آن هم فقط برای تحویل فوری، قطعا بعد از مدت‌کوتاهی بازار به تعادل رسیده و به قیمت مصوب نزدیک خواهد شد.

یکه‌زارع با عذرخواهی از مشتریان محصول ۲۰۰۸ برای تاخیر در تحویل گفت: ۲۰۰۸ محصول جدیدی بود که تولید آن همزمان با تحریم ظالمانه با تاخیر روبه‌رو شد.

وی در پایان درباره اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو اظهار کرد: با سازمان استاندارد درحال هماهنگی هستیم. ما وظیفه داریم ابلاغیه سازمان ها از جمله استاندارد و محیط زیست را اجرا کنیم. ان‌شاءالله استانداردها را اجرا خواهیم کرد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=6456
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)