- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

رسوب کالاهای وارداتی مشمول پرداخت مابه‌التفاوت ارزی در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری از حضور دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به عنوان عالی ترین مقام سازمان متولی امور دریایی جهانی، در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در تهران خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمد راستاد در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان بین المللی دریانوردی در لندن، مراسم گرامیداشت این مناسبت در روز ۱۷ شهریور ماه جاری با حضور کی‎تاک لیم، دبیر کل آیمو در مرکز همایش های صداوسیما برگزار می‎شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران از قدیمی‎ترین و تاثیرگذار ترین اعضای سازمان بین المللی دریانوردی قلمداد می شود ، گفت: جمهوری اسلامی ایران با حضور در کمیته های تخصصی ، کمیته های اصلی و فرعی و همچنین با حضور در گروه های کاری ، جزو ۲۰ کشور موثر در ارائه اسناد و بیانیه های برای تدوین آیین نامه ها و پروتکل ها محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با مغتنم خواندن حضور دبیرکل آیمو در تهران برای معرفی توانمندی های دریایی و فنی ایران به مقام عالی سازمان جهانی دریانوردی، اظهار داشت: در شرایطی که با محدودیت های ناشی از تحریم های یک جانبه و ناعادلانه آمریکا در عرصه های مختلف مواجه هستیم، حضور دبیرکل آیمو فرصتی است تا قابلیت ها و ظرفیت های ایران در عرصه های مختلف دریایی را به متولی امور دریایی جهان نشان دهیم.

راستاد افزود: از طرفی میزبانی دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی می تواند نمایش و تاکیدی بر اهمیت، جایگاه و تاثیر گذاری تاریخی ایران در بخش های مختلف امور دریایی و دریانوردی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایران همواره یک کشور بزرگ دریایی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: برخوداری از ۱۱ بندر بزرگ تجاری ؛ فعالیت ۶۰ بندر کوچک چندمنظوره، داشتن ۵هزار و ۷۰۰ کیلومتر طول سواحل و جزایر، ظرفییت ۲۲۰ تنی بنادر تجاری و ظرفیت قابل توجه ناوگان کشتیرانی اقیانوس پیما و فعالیت ۵هزار دریانورد دارای گواهی نامه صلاحیت دریانوردی در ناوگان منطقه ای و جهانی، موید اهمیت و جایگاه برجسته ایران در امور دریایی است.

محمد راستاد همچنین با بیان اینکه ایران میزبان مراسم موازی روز جهانی دریانوردی در سال ۲۰۲۱ خواهد بود، گفت: مراسم موازی روز جهانی دریانوردی با حضور تمام کشور های عضو آیمو بر گزار می شود و می تواند فرصتی برای به نمایش گذاشتن قدرت دریایی و کشتیرانی ایران در سطح دنیا باشد.

* رسوب کالا در بنادر مانع از فعالیت‌های جاری نشده است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوال نگاه اقتصادی در خصوص دپو کالاهای وارداتی مشمول پرداخت مابه‌التفاوت ارزی در بنادر گفت: شاهد رسوب کالاهای مشمول پرداخت مابه‌التفاوت ارزی در بنادر بوده‎ایم اما این موضوع تاکنون مانع از فعالیت‎های جاری بندری نشده و به تعویق در روند تخلیه و بارگیری نینجامیده است.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های رسیده، هم‌اکنون روند خروج کالا خوب است و تردد روزانه کامیون‌هات برای بازگیری کالاهای ترخیص شده برقرار است.

* تحدید و توقف همکاری ۱۷ لاینر خارجی پسابرجامی

راستاد در پاسخ به سوال دیگر نگاه اقتصادی درخصوص خروج لاینرهای پسابرجامی و تدابیر اندیشیده‌شده برای جایگزینی آن‌ها گفت: ۱۷ شرکت خارجی اعلام کرده‌اند که همکاری خودر را متوقف یا محدود خواهند کرد.

وی با بیان این‌که تمرکز ما بر جایگزینی ناوگان داخلی با این شرکت‌ها برای پوشش نیاز کشور است، ادامه داد: ناوگان کشتیرانی ما جزو ناوگان‌های بزرگ جهان است و ظرفیت‌های عظیمی دارد که برای استفاده حداکثری از آن‌ها درصدد تقویت شرکت‌های داخلی هستیم تا منافع کشور را از طریق حفظ کنیم.

* کاهش عملیات بندری ناشی از تحریم نیست

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به کاهش ۹,۲ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در سال جاری گفت: نمی‌توان کاهش حجم تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در پنج ماهه امسال را با تحریم‌ها مرتبط دانست بلکه علت اصلی آن به نوسان فعالیت‌های اقتصادی مربوط می‌شود که در سال‌های قبل نیز بعضا دیده شده است.

راستاد در خصوص آخرین وضعیت عملکرد بندری اذعان داشت: از ابتدای امسال تا روز ۱۲ شهریورماه ۶۱.۷ میلیون تن کل تخلیه بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر کشور بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۲ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در بازه زمانی یاد شده واردات به بنادر ۱۱.۷ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد و در همین مدت میزان صادرات نیز ۱.۲ درصد کاهش داشته است.

* ساختار مناسب سازمان بنادر برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه این سازمان ساختار مناسبی برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی دارد، گفت: تا کنون ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس‌کرانه بنادر محقق شده است. همچنین روز گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه در بندر امام خمینی افتتاح شد که ۵۰ درصد آن مربوط به بخش خصوصی بود. افزون بر این، ۶۰۰ میلیارد تومان تفاهم‌نامه منعقد شد که ۱۰۰درصد آن مربوط به بخش خصوصی بود.

* قرارداد بهره‌برداری موقت هند در چابهار منعقد شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ سوالی در خصوص سر انجام سرمایه گذاری هندی ها در چابهارگفت: همکاری با اپراتور و سرمایه گذار هندی روال عادی خود را طی می‌کند. قرارداد بهره‌برداری موقت منعقد شده است. ارائه ضمانت نامه بانکی توسط شرکت اپراتور هندی، اگرچه با تاخیر ، ولی در حال انجام است و هیچ مشکلی برای این قرارداد وجود ندارد.

راستاد این را هم گفت که هفته آینده بنده برای دیدار با مسئولان وزارت کشتیرانی هندوستان به این کشور سفر می‌کنم و موضوع قرارداد را پیگیری می کنم.

*کریدور پاکستان–چین؛ فرصتی برای گشترش مبادلات تجاری در چابهار

وی درباره آخرین وضعیت کریدور پاکستان – چین که بخشی از آن مربوط به بندر گوآدر – چابهار می‌شود، گفت: کریدور اقتصادی چین – پاکستان شامل یک پکیج است که قرارداد تجاری بین این دو کشور روال خود را طی می‌کند. این همکاری برای ما هم می‌تواند یک فرصت باشد. بنادر چابهار و گوآدر می‌تواند از ظرفیت‌های خود برای گسترش مبادلات تجاری بین‌المللی بهره بگیرند.

* ایجاد ساختار جدید برای توسعه حمل و نقل مالتی مودال

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص حمل و نقل ترکیبی نیز گفت: ما به تازگی اداره کل حمل و نقل چند وجهی و امور لجستیکی را در سازمان بنادر ایجاد کرده‌ایم که حمل و نقل مالتی مودال را توسعه دهیم. ساختار جدید توانست با تمرکز بر ظرفیت ریلی بنادر و برقراری ارتباط با سازمان‌ها به ویژه راه‌آهن فعالیت‌های خوبی را آغاز کند و در آینده امیدواریم شاهد افزایش این تعاملات باشیم.

راستاد افزود: با تمرکز بر موضوع افزایش ظرفیت ریلی بنادر و تعامل با راه‌آهن اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسبی توسط این اداره‌کل انجام شده است،‌ تعاملاتی با راه‌آهن برقرار شد تا هدایت کالاهای ورودی و خروجی از یا به بنادر از طریق ریل بسترسازی مناسبی شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ماه‌های اخیر محدودیتی برای تردد کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی ایجاد شده یا خیر، ‌ گفت: خطوط کشتی‌رانی تاکنون هیچ محدودیتی برای تردد اعلام نکردند و مسیرهای خود را به اروپا و خاوردور ادامه می‌دهند.