سه‌شنبه 11 سپتامبر 2018 - 0:12

بازار خودرو و سؤهاضمه اقتصاد ایران

تورم در این مواقع همچون دارویی اشتهاآور ظرفیت بلعیدن سرمایه را در این بازارها به شکلی کاذب بالا می‎برد.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله روز دوشنبه (۱۳۹۷٫۶٫۱۹) روزنامه دنیای خودرو به موضوع «سرنوشت سرمایه‌گذاری‌های مردم در بازار خودرو» پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در بخشی از مطلب خود در این باره نوشت:

اقتصاد بیمار ایران که هاضمه ضعیفی دارد، همواره در مواجهه با انتقال نقدینگی از حساب‎های بانکی به بازارهای غیرمولد مانند سکه، ارز، خودرو و مسکن، واکنش تورمی از خود نشان می‎دهد. درواقع تورم در این مواقع همچون دارویی اشتهاآور ظرفیت بلعیدن سرمایه را در این بازارها به شکلی کاذب بالا می‎برد.

اما با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش حدود ۷۰درصدی نرخ مسکن، توان سرمایه‎گذاری در این بخش پایین بوده و این بار بازار خودرو جور بازار مسکن را نیز کشیده است.

از سوی دیگر، اعمال محدودیت در معاملات ارز و سکه آتی از سوی بانک مرکزی در ماه‎های گذشته نیز مزید بر علت شد تا برخی از مردم برای حفظ ارزش دارایی‎های خود و اطمینان خاطر از نقدشوندگی مناسب آن پس از سرمایه‎گذاری، خودرو به عنوان یک کالای فیزیکی با دوام و تحت اختیار از هر گزینه دیگری مطمئن‎تر بیابند.

در شرایط کنونی، مردم ریسک سرمایه‌گذاری در «بازار خودرو» را بسیار کمتر از ریسک سرمایه‌گذاری در «صنعت خودرو» از طریق خرید سهام یا اوراق منتشرشده از سوی خودروسازان می‌دانند. زیرا با توجه وضعیت نابه‌سامان خودروسازان ضمانتی برای بازدهی مناسب سهام آن‌ها وجود ندارد.

اما قطعی انگاشته‎شدن تداوم قیمت در بازار خودرو، انتظارات تورمی را به حدی بالا برده که کنترل سرعت افزایش تورم را برای دولت و تحمل آن را برای مردم بسیار سخت خواهد کرد و اقتصاد کشور را با توجه به اثرات تورمی رشد قیمت در این بازار با پدیده «پیش‌بینی تحقق‎یابنده» آن هم از ناگوار مواجه خواهد کرد.

از سوی دیگر، اگر مانند سال‌های ۹۰ و ۹۱ پس از فروکش کردن التهاب در بازار، قیمت‎هایی که در بازار خودرو تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده‎اند، ۵۰ درصد هم کاهش پیدا کنند، برخی از سرمایه‎گذاران در این بازار که خودرو را با نرخ کاذب و فقط با نیت کسب منفعت خریداری کرده‎اند، نه‎تنها سودی نخواهند برد بلکه ممکن است با ضرر و زیان نیز مواجه شوند، مگر آن‎که تولید و عرضه خودرو در کشور متوقف یا بسیار محدود شود که با توجه به راهکار سابقه‎دار «حفظ تیراژ با روش کاهش کیفیت» این نیز بعید به نظر می‎رسد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=6598
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)