دوشنبه 3 جولای 2017 - 0:52

پیشنهاد ایجاد بانک اطلاعاتی وثایق بانکی

در صورت‌های بانکی ۱۶۹ مورد تغییر یافت که یا در جهت ارتقای شفافیت یا در جهت همگرایی با IFRS بود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بانک اطلاعاتی از وثایق بانکی لازم است زیرا میلیون‌ها پرونده تسهیلاتی در کشور وجود دارد.

به گزارش نگاه اقتصادی از پژوهشکده پولی و بانکی، احمد بدری در میزگرد سیاستی «ارتقای نظام نظارت بر بانک‌ها و اجرای کامل استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS» در بیست و هفتمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با بیان این مطلب افزود: بازطراحی نظام نظارت از سال ۱۳۹۳ آغاز و انجام شد و امروز در مرحله استقرار است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها براساس گزارشگری مالی بین المللی IFRS گفت: اصلاح صورت‌های مالی بخش کوچکی از طرح اصلاح نظام بانکی بود که البته نمود بیشتری پیدا کرد.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی براساس اصول ۲۹ گانه بانک و بومی سازی لازم آن پیش رفته است، افزود: نمونه ای برای صورت های مالی بانک ها براساس استاندارد IFRS تهیه شد که نمونه همگرا با این استاندارد نامگذاری شد.

بدری توضیح داد که بانک مرکزی بعد از بحث های کارشناسی به این نتیجه رسید که اجرای استاندارد گزارشگری مالی بین المللی ضرورت بسیار بالایی دارد اما از آنجایی که در یک مرحله قابل اجرا نیست لذا باید در دو مرحله اجرا شود.

مشاور رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای کامل استاندارد گزارشگری مالی به دلیل مراودات بین المللی بانک ها اجتناب ناپذیر است، گفت: ولی الله سیف نیز که خود فارغ التحصیل حسابداری است و سال های متمادی در بانک تخصص دارد، بیش از دیگران نگران نحوه اجرای استاندارد IFRS در بانک ها بود و به همین دلیل جمع بندی این شد که در مرحله اول در سال ۱۳۹۴ اجرای این استاندارد آغاز و در سال ۱۳۹۵ تکمیل شود.

وی با بیان اینکه اگر در صورت های مالی یادداشت ریسک نباشد کسی در دنیا آن را نگاه هم نمی کند، افزود: قصد ما در مرحله اول آشنایی نظام بانکی با فرهنگ و ادبیات IFRS بود زیرا موضوع ریسک باید از قالب جلسات معمولی خارج شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ذات استاندارد IFRS را شفافیت و نه ارزش منصفانه دانست و افزود: در صورت های بانکی ۱۶۹ مورد تغییر یافت که یا در جهت ارتقای شفافیت یا در جهت همگرایی با IFRS بود.

بدری ادامه داد که بانک ها در سال نخست برای اجرای IFRS با برخی محدودیت ها مواجه بودند ولی در سال جاری بانک مرکزی اصرار دارد که حتما باید ۵۴ مورد یادداشت مرتبط با ریسک در صورت های مالی لحاظ شود.

مشاور رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد که اجرای مرحله دوم IFRS با اجبار امکان پذیر نیست و نیاز به زیرساخت های داخلی و بیرونی آمادگی حسابرسان ایرانی به ویژه در زمینه ارزش منصفانه دارد.

وی با بیان اینکه Core Banking نیاز به ارتقا دارد، اظهار داشت: بانک اطلاعاتی از وثایق لازم است زیرا میلیون ها پرونده تسهیلاتی در کشور وجود دارد.

بدری خاطرنشان کرد که مرحله اول استاندارد IFRS به خوبی امسال تمام خواهد شد ولی پیش نیاز اجرای مرحله دوم تکمیل شدن زیرساخت ها و ورود بانک مرکزی و سازمان بورس و دیگر سازمان های مرتبط است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=702
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)