دوشنبه 1 اکتبر 2018 - 14:27

نیاز به عزم ملی برای مقابله با ساخت سازه‌های دریایی غیراصولی

مدیرکل سواحل و بنادر سازمان بنادر در پاسخ به نگاه اقتصادی گفت: در دو زمینه مسائل زیست‌محیطی و مهندسی رسوب نیاز به کار بیش‌تری داریم.

مدیرکل سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام جزئیات سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS۲۰۱۸) که در روزهای ۵ تا ۷ آذرماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد، این همایش را مقدمه‌ای برای میزبانی «دهمین کنفرانس سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی کشورهای در حال توسعه» در سال ۲۰۲۰ عنوان کرد.

به گزارش نگاه اقتصادی، حمید خلیلی با معرفی محمد سلطان‌پور و بهزاد الوند به‌عنوان دبیران علمی و اجرایی این همایش، افزود: ارتقای جایگاه بنادر به عنوان پل ارتباطی با اقتصاد جهانی و ایجاد فرصت های متنوع اشتغال و کارآفرینی، ایجاد بستری مناسب برای تبادل نظر و انتقال تجربیات جامعه متخصصین و فرهیختگان دریایی کشور با دانشمندان و نخبگان بین المللی، همچنین ایجاد بستری مناسب برای ارایه توانمندی های تخصصی کشور در حوزه سواحل، بنادر و سازه های دریایی و زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری های کارفرمایان، مهندسان مشاور، پیمانکاران و دیگر متقاضیان ارایه خدمات با جامعه بین‌المللی از اهداف همایش ICOPMAS۲۰۱۸ است.

خلیلی در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی درباره آن دسته از گرایش‌های مهندسی بخش سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی که نیاز به تقویت و ارتقای دانش فنی بومی در آن‌ها وجود دارد، گفت: در دو زمینه مسائل زیست‌محیطی و مهندسی رسوب نیاز به کار بیش‌تری داریم و در سال‌های گذشته نیز از طریق همین رویداد علمی توانسته‌ایم با ساخت سازه‌های دریایی غیراصولی و غیرمجاز مقابله کنیم که البته این موضوع نیاز به شکل‌گیری عزم ملی در همه ارگان‌های ذی‌مدخل در این بحث دارد.

به گفته مدیرکل سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی، در این همایش، ۳۰ نفر میهمان بین‌المللی از ۱۵ کشور غیر از ایران، حضور خواهند داشت و تمامی مقالات به صورت انگلیسی در همایش ارایه خواهد شد. شرکت‌کنندگان ایرانی نیز از دانشگاه های صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران و خواجه نصیرالدین طوسی هستند.

وی محورهای همایش را شاملِ هیدرودینامیک، رسوب، مدیریت سواحل و بنادر، مهندسی ساحلی و فراساحلی، محیط زیست دریایی و ایمنی عنوان کرد و گفت: ۲۵۰ مقاله در این همایش دریافت شده است که از ۲۵۰ مقاله انتخاب شده در این همایش، ۸۰ مقاله به صورت شفاهی و ۷۰ مقاله به صورت پوستر پذیرفته شده‌اند. همچنین هشت سخنران بین المللی به غیر از سخنرانان داخلی در سیزدهمین همایش سخنرانی خواهند داشت.

بهزاد الوند، دبیر اجرایی این همایش نیز در این نشست اعلام کرد: فضای نمایشگاهی جانبی برای همایش ۲۰۰۰ مترمربع دیده شده است که شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مشاوره مهندسی، شرکت‌های مهندسی و شرکت‌هایی که محصولاتی برای عرضه دارند، در آن‌جا حضور به هم می‌رسانند.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از غرفه‌های واگذار شده است و تا اواخر مهرماه نیز تمامی غرفه ها واگذار خواهد شد. همچنین برای برگزاری این همایش، کارگاه‌های آموزشی نیز پیش‌بینی شده است که در این دوره تلاش کرده‌ایم تا از فضاهای IT استفاده بهتری داشته باشیم.

وی افزود: ۱۷ حامی بین‌المللی نیز در این همایش حضور دارند و در برگزاری همایش ایران را یاری رسانده‌اند.

الوند همچنین در بیان بخشی از دستاوردهای همایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی در دوره های پیشین نیز، گفت: مطالعه و اجرای پروژه عمق فعال رسوبی با مشارکت اساتید مجرب که در بندر بوشهر به عنوان اولین تجربه در کاهش رسوب‌گذاری در حال اجراست، تشکیل کارگروه مشترک سازمان بنادر و دریانوردی با سازمان برنامه و بودجه به عنوان کارگروه تخصصی ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی سازه‌های ساحلی و دریایی کشور، ایجاد شبکه ملی جرز و مد نگاری جنوب کشور با همکاری سازمان نقشه‌برداری و ایجاد شبکه پایش و مشخصه‌های دریایی کشور و همچنین توسعه نرم‌افزار فارسی دینامیک دریا که بومی شده، بخشی از دستاوردهای همایش‌های پیشین سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی است.

گفتنی است در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی، به روال دوره های گذشته، معاون اول رئیس جمهور، معاون فناوری ریاست‌جمهوری، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، مسئولان کشور، وزیر راه و شهرسازی و همچنین مسئولان کشورهای همسایه و منطقه حضور به هم می‌رسانند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=7068
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)