پنج‌شنبه 4 اکتبر 2018 - 2:50

بازار خودرو؛ هراسان از سرنوشت بازار ارز

سقوط قیمت دلار همان‎گونه که صاحبان ارزهای خانگی را برای فروش به صرافی‎ها کشاند، متقاضیان خرید خودرو به قصد کسب سود را نیز مردد کرد.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله روز چهارشنبه (۱۳۹۷٫۷٫۱۱) روزنامه دنیای خودرو به موضوع «تأثیرات کاهش نرخ ارز بر صنعت و بازار خودرو» پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

نمودار نرخ ارز پس از ترسیم شش‎ماهه یک پیکان بلند صعودی با شیب تند، ظرف کمتر از یک روز سقوطی آزاد‌ را تصویر کرد که تب تند بازارهای دیگر مانند طلا و سکه، بورس و خودرو را نیز تا حدی فرونشاند؛ تا جایی که برنامه فروش یکی از خودروسازان بزرگ در روز گذشته نسبت به دفعات پیشین – که به چشم‎برهم‎زدنی ده‎ها هزار خودرو به فروش می‎رفت – با روندی ملایم همراه شد و ظرفیت در نظر گرفته‎شده برای فروش ظرف روز نخست پر نشد.

به نظر می‎رسد این بار بیش‎تر کسانی برای خرید به سایت مراجعه کردند، مصرف‎کنندگانی واقعی بودند که در دفعات پیش به دلیل هجوم صاحبان سرمایه‎های سرگردان و دلالان، از ثبت نام باز مانده بودند.

حال اما سقوط قیمت دلار همان‎گونه که صاحبان ارزهای خانگی را برای فروش به صرافی‎ها کشاند، متقاضیان خرید خودرو به قصد کسب سود را نیز مردد کرد. به‎ویژه آن‎که خودروسازان در فروش‎های جدید، از ذکر قیمت قطعی خودداری کرده و میزان مبلغ تسویه نهایی را بر مبنای قیمت روز خودرو اعلام کرده‎اند.

به‎عنوان مثال اگر قرار باشد، قیمت پراید در بازار روی حدود ۲۷میلیون تومان تثبیت شود و قیمت کارخانه پراید نیز براساس اعلام نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی و اعمال این متغیر در فرمول قیمت‎گذاری خودرو به همین حدود برسد، نمی‎توان انتظار حاشیه سود بالایی را در بازار داشت.

چراکه همزمان با این تغییرات، موعد تحویل خودروهای ثبت نامی نیز فرا می‎رسد و در آن زمان میزان نیاز مصرف‎کنندگان نهایی است که در تعیین قیمت بازار تأثیرگذار خواهد بود و حجم تقاضای کاذب دیگر معنا ندارد. تحویل سری به سری این خودروها پاسخگوی نیاز مصرف‎کنندگان واقعی خواهد بود.

از سوی دیگر، به نظر می‎رسد برخی متقاضیان خرید خودرو با شوک سقوط قیمت در بازار ارز به خود آمده‎اند و دیگر به اندازه قبل در هجوم به سایت‎های فروش خودروسازان مصمم نیستند.

شاید اگر اوضاع صنعت و بازار خودرو به سمت بهبود میل کند، اندک‎اندک به یاد آوریم مشتریانی که در ماه‎های اخیر برای خرید بی‎کیفیت‎ترین خودروهای داخلی سر و دست می‎شکستند، همان کسانی بودند که پس از امضای برجام، با توقع تولید خودروهای ارزان آلمانی در ایران، حتی به مونتاژ خودروهایی امثال سراتو نیز خرده می‎گرفتند؛ خودرویی که گرچه طی ماه‎های اخیر حاشیه سود آن به یک‌صد میلیون تومان رسید اما در ایام تحقق برجام حاشیه سود منفی داشت!

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=7095
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)