دوشنبه 3 جولای 2017 - 3:41

وزیر صنعت شرط دریافت وام رونق تولید را اعلام کرد

حمایت از صنایع، تسهیلات به اصناف و نوسازی معادن سه برنامه ویژه وزارت صنعت،معدن و تجارت در سال ۹۶ است.

وزیر صنعت شرط دریافت وام رونق تولید را اعلام کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح رونق تولید در سال گذشته با کیفیت مطلوبی اجرا شد و نظارت های لازم در این زمینه وجود دارد همچنین شرط استفاده از وام رونق تولید در سال جاری افزایش اشتغال در واحدهای تولیدی است.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمدرضا نعمت‌زاده در نشستی خبری که به مناسبت روز ملی صنعت و معدن برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح رونق تولید پیش بینی شده اظهار کرد:امسال علاوه بر حمایت از طرح های صنعتی حمایت از اصناف و نوسازی صنایع هم در برنامه ها وجود دارد و به همین دلیل میزان اعتبار تسهیلات افزایش یافته است.

وی شرط بهره مندی صنایع از تسهیلات امسال را افزایش اشتغال در واحدهای صنعتی دانست و اظهار امیدواری کرد شرایط مطلوبی در زمینه اشتغال در کشور با این طرح به وجود بیاید.

نعمت زاده تاکید کرد: در زمینه طرح رونق تولید اجرا شده در سال گذشته تاکنون ۶۸۰۰ واحد تولیدی که از این تسهیلات استفاده گرده اند مورد بازرسی قرار گرفته اند که از این تعداد ۲۴۰۰ واحد افزایش اشتغال و ۴۲۰۰ واحد تثبیت اشتغال داشته اند.

به گفته وی، با اجرای طرح رونق تولید ۱۱ هزاز شغل جدید در واحدهای بررسی شده کشور ایجاد شده است.

* سه برنامه ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۶

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: امسال علاوه بر طرح رونق تولید و احیای واحدهای صنعتی و معدنی، حمایت از اصناف تولیدی و خدماتی و نوسازی صنایع کشور نیز در دستور کار وزارت صنعت،معدن و تجارت قرار دارد.

نعمت‌زاده افزود: با تجدید طرح رونق تولید در سال جاری حمایت از واحدهای صنعتی و معدنی تداوم می یابد و امسال هم با توجه به ابلاغ بانک مرکزی و تایید ستاد اقتصاد مقاومتی ثبت نام از واحدهای صنعتی متقاضی برای دریافت تسهیلات آغاز شده است.

به گفته وی، تاکنون ۱۹۰۰ واحد صنعتی برای استفاده از تسهیلات رونق تولید سال ۹۶ ثبت تام کرده اند که این روند هر روز رو به افزایش است.

نعمت‌زاده تصریح کرد: علاوه بر حمایت از صنایع کوچک،متوسط و بزرگ در سال جاری با تایید ستاد اقتصاد مقاومتی، اصناف تولیدی و خدماتی نیز برای نوسازی و بازسازی از تسهیلات رونق تولید استفاده می کنند، همچنین نوسازی صنایع با هدف توسعه صادرات، افزایش تولید، افزایش بهره وری و روزآوری صنعت کشور امسال در کنار طرح رونق تولید اجرا می شود.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته بیش از ۲۵ هزار واحد صنعتی،معدنی و کشاورزی از وام های رونق تولید استفاده کردند اظهار کرد: این کمک مالی توانسته است موجب تثبیت و افزایش اشتغال،تولید و صادرات شود.از سوی دیگر در دوران فعالیت دولت یازدهم بیش از ۲۰ هزار طرح صنعتی و معدنی جدید با سرمایه گذاری ۷۰ هزار میلیارد تومان ایجاد شده که بیش از ۳۰۰ هزار نفر اشتغال به همراه داشته است.

* افزایش تولید ۱۴ درصدی خودرو در سه ماهه امسال

وزیر صنعت افزایش تولید کالاهای مختلف را دستاورد خوب دولت یازدهم عنوان کرد و افزود:در بخش ساختمان با وجود برخی کاهش های تولید در صنعت ساختمان اما تولید محصولات ساختمانی افزایش یافته که نشان می دهد تولید کنندگان با یافتن بازارهای صادراتی جدید نسبت به افزایش تولید خود اقدام کرده اند. در بخش خودرو نیز در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد رشد ۱۴ درصدی تولید هستیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت قبل رشد سرمایه گذاری در این بخش منفی ۴۰ درصد بود یاداور شد:خوشبختانه این رقم در حال حاضر و پس از ۴ سال تلاش دولت یازدهم به ۸ درصد رسیده است.

نعمت‌زاده درباره برگزاری مراسم ویژه روز صنعت و معدن نیز گفت: با توجه به حضور رییس جمهور در این مراسم و فشردگی های برنامه های دکتر روحانی مراسم روز صنعت و معدن امسال روز ۱۷ تیرماه برگزار می شود و از فعالان صنعتی و معدنی برتر کشور تجلیل خواهد شد.

* ایجاد اطمینان و امید به آینده؛ مهم‌ترین دستاورد

وزیر صنعت ایجاد اطمینان و امید به آینده مهم‌ترین دستاورد بخش صنعت و معدن در دولت یازدهم دانست و اظهار کرد: دولت تدبیر و امید ثبات اقتصادی را برای بازار کشور به ارمغان آورد.

وی تجارت را بخشی از صنعت و صنعت را بخشی از تجارت توصیف کرد و افزود: ادغام وزارتخانه ها در راستای کاهش تصدی گری دولت و ایجاد انسجام به جا بود اما دولت قبل تجمیع وزارتخانه ها را انجام داده بود که در دولت یازدهم به سمت ادغام واقعی از لحاظ محتوایی و ایجاد مدیریت های واحد در مجموعه رفتیم.

* پیش‌بینی ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در سال جاری توسط وزارت صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تکمیل حدود یک هزار و صد طرح نیمه تمام درسه ماهه اول سال ۹۶ عنوان کرد: تا پایان سال جاری شش هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد را تکمیل و راه اندازی می کنیم که با تکمیل این طرح ها ۱۲۰ هزار شغل ایجاد می شود. همچنین در سال گذشته وعده تکمیل پنج هزار و ۴۰۰ واحد نیمه تمام را دادیم که با تکمیل پنج هزار و ۵۰۰ واحد از برنامه جلو افتادیم.

نعمت زاده با اشاره به ارایه برنامه ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اشتغال فارغ التحصیلان جوان به هیات دولت، گفت: با انجام این برنامه زمینه اشتغال ۲۰۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی کشور فراهم خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در حوزه خدمات و توزیع پیش بینی ایجاد اشتغال ۲۰۰ هزار نفری را در سال جاری داریم، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، توانایی ایجاد بیش از ۴۰۰ هزار شغل را در سال جاری دارد که معادل نیمی از اشتغال پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه است.

* گشایش دو میلیارد یورو lc برای هفت طرح بزرگ فولادی کشور

نعمت زاده علت راکد بودن هفت طرح ۸۰۰ هزار تنی فولاد در دولت قبل را به خاطر مشکلات مالی و عدم تخصیص فاینانس دانست و اظهار کرد: دولت یازدهم بخش خصوصی را وارد این طرح ها کرد و حدود دو میلیارد یورو lc برای این هفت طرح گشایش یافت. در همین راستا پروژه فولاد شادگان تکمیل شد و فولاد نیریز و میانه در حال راه اندازی هستند که در سال جاری به صورت رسمی افتتاح می شوند و دو طرح گندله سازی فولاد مبارکه و سنگان با ظرفیت پنج میلیون تن به زودی راه اندازی خواهند شد.

وی با اعلام صادرات حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی انواع فولاد در ابتدای دولت یازدهم، عنوان کرد: این رقم در سال گذشته به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید که امسال پیش بینی می شود بیش از شش میلیون تن انواع فولاد صادر کنیم.
پراید تا انتهای ۹۷ از رده خارج می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در ابتدای دولت یازدهم بیش از ۷۰ درصد سبد محصولات سایپا، خودروی پراید بود، گفت: برنامه ای برای کاهش تدریجی تولید پراید داریم و در سال گذشته تولید این خودرو را به ۳۴ درصد کاهش دادیم و امسال برنامه داریم که این رقم را به ۲۸ درصد برسانیم. البته با استانداردهایی که از اواخر سال ۹۵ اجباری شده است، تا انتهای سال ۹۷ عمر پراید از لحاظ تولید تمام خواهد شد.

* تخصیص اعتبار از واردات فولاد برای توسعه ریلی کشور

نعمت زاده در بخش دیگری از نشست، حمل و نقل را مهمترین زیرساخت برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تنی در بخش معدن در برنامه چشم انداز توسعه دانست و اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویت های دولت یازدهم توجه ویژه له حوزه حمل و نقل ریلی در کشور بود و در برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده است که از محل واردات فولاد، کیلویی صد تومان برای توسعه ریلی کشور در نظر گرفته شود.

* افزایش مصرف برق صنعتی در سال جاری

وی با تاکید بر لزوم صرفه جویی در حوزه انرژی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه نیز دستگاه های دولتی برای کاهش مصرف انرژی ملزم شدند. البته بر اساس اطلاعات و آمار وزارت نیرو مصرف برق صنعتی در سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافت که این به معنای افزایش تولید است.

* ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح رونق تولید در سال جاری

وزیر صنعت همچنین با اشاره به این موضوع در سال جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح رونق تولید در نظر گرفته شده است، گفت: سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان برای طرح رونق تولید پیش بینی شد که با حمایت نظام بانکی ۱۷ هزار میلیارد تومان برای این طرح پرداخت شد. همچنین برابر مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی واحدهای دریافت کننده تسهیلات رونق تولید در سال جاری باید ۱۰ درصد تولید و اشتغال خود را افزایش دهند.

نعمت زاده از آغاز سیستم نظارت بر تسهیلات پرداخت شده در طرح رونق تولید از بهمن ماه سال ۹۵ خبر داد و افزود: حدود شش هزار و ۸۰۰ واحد از مجموع حدود ۱۲ هزار واحد صنعتی مورد بازدید قرار گرفت و در بازرسی های به عمل آمده از واحدهای دریافت کننده تسهیلات رونق تولید در سال گذشته، مشخص شد دو هزار و ۴۰۰ واحد افزایش اشتغال و چهار هزار و ۲۰۰ واحد تثبیت اشتغال داشتند.

* حمایت از کسب‌وکارهای نوین

وی در پایان با تاکید بر حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی و فناورانه گفت: در برنامه چشم انداز توسعه کشور پیش بینی شده است که کسب و کارهای نوین و فناورانه به ۱۰ درصد برسد. همچنین این مشاغل باید در زمینه ایجاد و راه اندازی اتحادیه مستقل برای خود تلاش کنند.

 

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=718
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)