- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

پست نباید از قافله فناوری باز بماند؛ چه با تقلید، چه با ابداع

دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه امروز صبح با حضور دبیرکل اتحادیه پستی جهانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و مسئولان پستی ۳۲ کشور عضو و سایر مسئولان ارشد کشوری در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش نگاه اقتصادی، در ابتدای این مراسم حسین مهری؛ معاون وزیر، رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: مفتخرم که پس از قریب به دو دهه بار دیگر شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران میزبان مدیران و مقامات ارشد پست کشورهای عضو و ناظر اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه و دیگر میهمانان عالی قدر است.

وی افزود: ظهور فناوری‌های رقیب همچون شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیر شدن اینترنت و تلفن همراه در کنار مقررات‌زدایی و آزادی رقابت در عرصه پست تاثیر عمیق بر سازمان‌های پستی ما داشته‌اند و ما ناگزیر شده‌ایم از بخش‌های سنتی از فعالیت خود چشم بپوشیم یا حضور خود را در آن‌ها کاهش دهیم. در مقابل عرصه‌های جدیدی از فعالیت به روی ما گشوده شده است.

معاون وزیر ICT ادامه داد: در زمان هشتمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه در تهران کسب‌وکارهایی حاکم بازار بودند که اکنون یا اثری از بسیاری از آن‌ها نیست یا به شرکت‌هایی درجه دو تبدیل شده‌اند‌. در واقع بیش از نیمی از رقبا و شرکای کسب‌وکاری فعلی ما در دو دهه پیش اصلا وجود خارجی نداشتند.

وی اضافه کرد: اما وجه اشتراک عصر کنگره هشتم تهران و این کنگره آن است که ما به‌عنوان نهادهای پستی در آن دوره وجود داشتیم و اکنون هم با صلابت حضور داریم‌.

مهری اظهار داشت: همکاری‌نهادهای پستی در قالب شبکه‌ای منسجم و هم‌افزا بامحوریت اتحادیه پستی جهانی و اتحادیه‌های منطقه‌ای همچون APPU چنان قدرتی به ما بخشیده که با وجود تهدیدهای بی‌شمار همچنان در عرصه خدمت به جامعه محلی و جهانی خود حصور داشته باشیم و بی‌شک بقای تک‌تک سازمان‌های پستی منوط به حفظ این اتحاد است. اما در کنار آن نیاز داریم نوآورتر باشیم.

وی بیان این‌که آینده پست وابسته به گستره وسیع فناوری است، افزود: در این حوزه باید آن‌چه را می‌توانیم تقلید کنیم، آن‌چه می‌توانیم ابداع کنیم تا شبکه‌ای پویا و چالاک باشیم.

رییس هیأت‌مدیره شرکت ملی پست ادامه داد: از زمان کنگره هشتم ایران شاهد تحولات چشمگیر بوده و استراتژی ما تغییر کرده است.

وی توضیح داد: توسعه سیستم یکپارچه مبادله و توزیع مرسولات پستی، توسعه سیستم هوشمند همراه نامه‌رسان، توسعه سامانه مدیریت تجارت الکترونیک پست و راه‌اندازی صندوق‌های هوشمند پستی معابر تنها بخشی از اقدامات همسو با این استراتژی بوده است.

مهری همچنین گفت: تشکیل این کنگره حاصل اقدامات مقدماتی و هماهنگی‌های بسیاری بوده که جا دارد از همه دست اندرکاران آن در دفتر اتحادیه و همکارانم در پست و پست‌بانک و کشورهای عضو تشکر کنم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تصمیمات و تجربه‌های تبادل‌شده در راستای ارتقای اتحادیه و همکاری‌های بین کشورهای عضو و تقویت شبکه جهانی پستی باشد.

* در دنیای فناوری هیچ کشوری منزوی نیست

در ادامه این مراسم، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در عصر کنونی افراد جامعه با سبک زندگی متفاوتی روبه‌رو و اکثر فعالیت‌ها الکترونیکی هستند. در این میان بخش پست به‌عنوان یکی از مولفه‌های کلیدی باید به گونه‌ای عمل کند که از بسترهای الکترونیکی و فناورانه نهایت استفاده را ببرد.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران از همکاری نزدیک‌تر با کشورهای عضو به گرمی استقبال می‌کند، افزود: امروز تجارت الکترونیک در حال گسترش است و مشارکت پست در سرعت بخشیدن به تجارت الکترونیک نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. از این رو، ضروری است که کشورهای عضو اتحادیه نسبت به خدمات الکترونیکی و نوآوری اقدام کنند.

واعظی اظهار داشت: شرکت پست با ساختار جدیدی که پیش رو دارد می‌تواند مباحث حاکمیتی را در مواردی که بخش خصوصی تمایل به حضور ندارد، انجام دهد و پیشنهاد می‌شود نوآوری، یکپارچه‌سازی و توسعه دسترسی به خدمات در سه قالب فیزیکی، مالی و الکترونیکی مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان این‌که در دنیای فناوری دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند منزوی بماند، تصریح کرد: سرویس‌های پستی می توانند حلقه‌های ارتباطی را در این حوزه گسترش دهند و امیدوارم برگزار این کنگره موجب رشد در بخش پستی شود و قطعا جمهوری اسلامی از همکاری میان کشورهای عضو در این زمینه استقبال می کند.

* رونمایی از تمبر کنگره دوازدهم

در ادامه این مراسم، تمبر کنگره با حضور لین؛ دبیر اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه، بشار حسین؛ دبیرکل اتحادیه جهانی آسیا و اقیانوسیه، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حسین مهری، معاون وزیر، رییس‌هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست رونمایی شد.

پس از آن نیز آرناندا رایانا؛ معاون وزیر پست هندوستان و رییس کنگره پیشین از تعهدات اجتماعی پست سخن گفت و بر لزوم بسترسازی برای همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد.

همچنین در ادامه این مراسم، دبیران اتحادیه‌های پستی جهانی و نیز آسیا و اقیانوسیه، طی سخنانی از کنگره دوازدهم و کشورهای عضو اتحادیه در راستای یکپارچگی و هماهنگی در بخش‌های مختلف اعلام حمایت کامل کردند.