- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

تأثیرات افزایش نرخ ارز بر سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به این‌که از دو سال پیش اعتمادسازی و شفاف‌سازی در دستور کار این صندوق قرار گرفته است، اظهار داشت: «در راستای اعتمادسازی این تفکر را که صندوق فرهنگیان نقدینگی ندارد، زدودیم و پرداخت‌های صندوق را منظم و به‌هنگام کردیم.»

به گزارش نگاه اقتصادی، مهدی نیکدل که در حاشیه یک نشست خبری در نمایشگاه «کیش‌اینوکس‌» سخن می‌گفت، افزود: «به منظور شفاف‌سازی نیز از طریق سایت صندوق اقدام به انتشار اطلاعات کرده و در شهرستان‌ها با معلمان جلساتی برگزار کردیم. همچنین برخی شرکت‌های زیرمجموعه را به بورس وارد کردیم که پیش‌شرط آن شفاف‌سازی مالی و عملکردی بود.»

وی با اشاره به خرید ۵۱ درصد سهم شرکت انرژی سپهر از بانک صادرات توسط صندوق فرهنگیان، بیان کرد: «سرمایه‌گذاری‌های صندوق در بخش پتروشیمی بسیار سودآور است، به‌طوری‌که با ورود هر پتروشیمی به مدار سالانه یک‌هزار میلیارد تومان به سود صندوق اضافه می‌شود.»

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درخصوص نحوه خرید ۵۱ درصدی سهام پتروشیمی توضیح داد: «ما این ۵۱ درصد را با دلار ۴۲۰۰ تومانی و اقساط ۷ ساله به مبلغ یک‌هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان خریدیم. بدین ترتیب اکنون سه پتروشیمی عمده سبلان، دنا و سیراف را داریم و سهام پتروشیمی کیان را نیز با شرکت با نفت‌وگاز پارسیان شریک هستیم.»

وی با اشاره به چشم‌انداز اتی سرمایه‌گذاری‌های صندوق در بخش پتروشیمی گفت: «تولید هر یک از پتروشیمی‌های سبلان، دنا و سیراف یک‌میلیون و ۶۵۰هزار تن خواهد بود. بر این اساس با رسیدن تجهیزات پتروشیمی سبلان ارزش سهام ما دوبرابر خواهد شد.»

نیکدل به معلمانی که عضو صندوق نیستند، توصیه کرد برای عضویت در صندوق اقدام کنند و از اعضایی که میزان پرداختی آن‌ها زیر ۵ درصد حقوق دریافتی‌شان است نیز خواست تا سهم پرداختی خود را به ۵ درصد ارتقا دهند تا در سودهای آتی سهمشان پایین نباشد.

وی همچنین به بازنشستگان نیز توصیه کرد بر اساس مجوزی که طبق آیین‌نامه ۸۰۰ داده شده است، از صندوق خارج نشوند، زیرا مبلغی که اکنون برای خروج دریافت می‌کنند تا حدود ۵ سال آینده به حدود ۱۰برابر افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان درخصوص وضعیت مطالبات صندوق از دولت نیز گفت: «دولت از برنامه دوم توسعه به بعد متعهد شد که به میزان واریزی اعضا به موسسه، سهم خود را واریز کند و این روند تا برنامه پنجم توسعه ادامه داشت اما در برنامه پنجم متاسفانه اسمی از سهم صندوق ذخیره فرهنگیان نیامد و دولت هیچ پولی را به مدت ۶ سال – از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ – به صندوق پرداخت نکرد که مبلغ آن معادل ۷۶۰میلیارد تومان است. بر این اساس، موسسه در این زمینه شکایتی را در دیوان عدالت اداری طرح کرد که خوشبختانه به صدور رأی به نفع صندوق انجامیده است.»

وی افزود: «خوشبختانه در برنامه ششم توسعه دوباره سهم دولت احیا شده که از این بابت مبلغ ۲۶۲میلیارد تومان بابت سال ۱۳۹۶ و حدود ۱۴۰میلیارد تومان نیز بابت شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۷ مطالبات اعضا از دولت مورد پیگیری موسسه است. همچنین با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده موفق شدیم پرداخت سهم دولت را از سطح تبصره قانون توسعه فراتر ببریم و در قالب احکام دائمی در کمیسیون آموزش و تحقیقات و نیز کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به تصویب برسانیم که پیش‌بینی می‌کنیم در صحن علنی نیز رأی بیاورد.»

نیکدل در پاسخ به پرسش نگاه اقتصادی درخصوص تسویه بدهی دولت به صندوق در قالب راهکار رد دیون از طریق واگذاری گفت: «بدین منظور ما لیست شرکت‌های قابل واگذاری دولت را که در راستای تسویه طلب خود تمایل به تملک آن‌ها داریم، تهیه کرده‌ایم و منتظر رأی نهایی دیوان عدالت اداری هستیم. یکی از معیارهای ما برای انتخاب این شرکت‌ها، حضور آن‌ها در بازار سرمایه بوده که متضمن نقدپذیری بالای آن‌ها است.»

وی در پاسخ به سوال دیگر نگاه اقتصادی درخصوص لحاظ شدن سهم دولت در پرداخت‌های صندوق به بازنشستگان نیز گفت: «سهم دولت تا سال ۹۳ از محل وجوه صندوق به بازنشستگان پرداخت شده است اما از سال ۹۳ به بعد حساب‌ها را باز نگه داشتیم و منتظر گرفتن این سهم از دولت هستیم.»

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان همچنین در پاسخ به پرسش بعدی نگاه اقتصادی درخصوص تأثیرات نرخ ارز بر درآمدزایی و سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق، اظهار داشت: «افزایش نرخ ارز و نرخ تورم در روند درآمدزایی و سودآوری اغلب شرکت‌های زیرمجموعه مانند پتروشیمی‌ها، شرکت هواپیمایی «اروان» و کارخانه‌های محصولات آلومینیومی و آجرسازی تأثیر خوبی داشته است. اما فعالیت برخی شرکت‌ها مانند لیزینگ ما را متوقف کرده است که به وضعیت بازار خودرو نیز برمی‌گردد اما درصددیم که برای فعال‌سازی لیزینگ فرهنگیان فعلا لوازم خانگی را جایگزین خودرو کنیم.»

وی ضمن بیان این‌که صندوق در ۳۱ شهریورماه ۹۶ مبلغ ۲۸۰میلیارد تومان سود توزیع کرده است که امسال به دو برابر خواهید رسید، افزود: «بیش از ۶۰ درصد از میزان پولی که به فرهنگیان داده شده است، مربوط به سودآوری فعالیت‌های اقتصادی و کمتر از ۴۰ درصد آن مجموع سهم اعضا و دولت است. یعنی صندوق در طول سال‌های گذشته در مجموع حدود ۴۳۵۰ میلیارد تومان سود حاصل کرده و خروجی صندوق برای معلم‌ها بیش‌تر از ورودی خود آن‌ها بوده است. این در حالی است که صندوق در طول ۲۳ سال گذشته به‌طور میانگین ۱۷درصد سودآوری داشته که به نسبت سرمایه‌گذاری در هر حوزه دیگری، قابل قبول و دفاع است. به‌ویژه آن‌که دولت هنوز سهم خود را به‌طور کامل پرداخت نکرده است و ما در سال ۹۶ توانستیم تنها مطالبات تا سال ۹۰ را به‌صورت اوراق بگیریم.»

نیکدل همچنین ارزش دفتری دارایی‌های صندوق را بیش از ۵هزار میلیارد تومان و ضریب نفوذ آن در بین معلمان را ۸۲ درصد ذکر کرد.