یکشنبه 2 دسامبر 2018 - 13:33

سهم ۳٫۵ درصدی بیمه‌های مهندسی و انرژی از بازار بیمه کشور

باباکردی در پاسخ به نگاه اقتصادی سهم بیمه‌های مهندسی از بازار بیمه کشور را با احتساب بیمه‌های انرژی ۳ تا ۳٫۵ درصد ذکر کرد.

نشست دبیران کارگروه‌های تخصصی سندیکای بیمه‌گران ایران در آستانه سیزدهم آذر روز بیمه و با هدف ارایه گزارش عملکرد شرکت‌های بیمه، در محل این سندیکا برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمد باباکردی، دبیر کارگروه بیمه‌های مهندسی در این نشست به خبرنگاران گفت: با وجود آنکه آیین نامه قانون الزام تهیه بیمه نامه عیوب اساسی ساختمان در سال ۸۶ تهیه و اجرایی شده است اما هنوز به طور کامل اجرایی نشده و شرکت های بیمه در تعامل با سازمان های نظام مهندسی در استان ها به دنبال اجرای این قانون هستند.

وی از استان‌های البرز، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و گیلان به‌عنوان مناطق ملزم به اجرای قانون تهیه بیمه‌نامه عیوب اساسی ساختمان نام برد و در تهران نیز اجرای آن را برای ساختمان‌های بالای ۱۵۰۰ مترمربع الزامی دانست.

باباکردی در پاسخ به پرسش «نگاه اقتصادی» سهم بیمه‌های مهندسی از بازار بیمه کشور را با احتساب بیمه‌های انرژی ۳ تا ۳٫۵ درصد ذکر کرد.

* تکالیف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صنعت بیمه

غلامرضا سرلک، دبیر کارگروه بیمه باربری نیز در این نشست این نوع بیمه‌ها را مختص بخش حمل‌ونقل باری و در مواردی زیرمجموعه بیمه‌های کشتی و هواپیما عنوان کرد اما در عین حال گفت: کلوزهایی مانند مازاد خسارت‌ها تحت پوشش بیمه‌های اتکایی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تکالیف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صنعت بیمه در بخش بیمه‌های باربری، اذعان داشت: موضوعات مطرح‌شده در این خصوص، ناهمگن است و هنوز جای کار دارد.

* نرخ‌های بالا در بیمه‌های عمر؛ تاوان مشکل نقدینگی بیمه‌گران

احمد سربخشیان، دبیرکارگروه توسعه بیمه های زندگی در این نشست خبری در پاسخی به پرسشی درباره کاهش ارزش ریال و تاثیر آن بر بیمه های زندگی گفت: صنعت بیمه تابعی از شرایط اقتصادی است؛ اما یکی از مهمترین اشتباهات در این زمینه مقایسه بیمه با سایر نهادهای مالی نظیر بانک و بازار سرمایه است.

وی توضیح داد: در حوزه بیمه عمر و سرمایه گذاری، همه واژه بیمه را کنار می گذارند و سرمایه گذاری را ملاک قرار می دهند در حالی که بسیاری از اموال بیمه دارند اما جان فرد فاقد بیمه است.

سربخشیان تاکید کرد: شرکت هایی که وعده سودهای بالا می دهند به طور حتم مشکل نقدینگی دارند.

وی خواستار تغییر فرهنگ فروش بیمه های زندگی شد و افزود: با همکاری نزدیک سندیکای بیمه گران و بیمه مرکزی، آیین نامه جدید فروش بیمه زندگی تصویب شد که گام مهمی برای شفافیت در فروش است.

دبیر کارگروه توسعه بیمه های زندگی ادامه داد: علم روز دنیا می گوید یک دهم درآمد افراد باید پس انداز شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تفکیک حساب های بیمه زندگی از غیرزندگی اظهار داشت: بیمه مرکزی مدیرکل نظارت بر بیمه های زندگی را از غیر زندگی جدا کرده و تاکنون‌ دو جلسه در این زمینه برگزار شده و بزودی این موضوع نهایی می شود.

به گفته سربخشیان، اگر هر شرکت بیمه ای با مشکل روبه رو شود، بیمه‌های زندگی در زمره دیون ممتاز هستند و در ابتدا تسویه خواهند شد.
وی خاطرنشان ساخت، ارز اختصاص داده شده به شرکت های بیمه درباره پرداخت بیمه نامه های ارزی با نرخ سامانه نیماست.

* خسارت‌های «سانچی» به طرف خارجی پرداخت شد

در ادامه این نشست، دبیر کارگروه اتکایی سندیکای بیمه‌گران ایران از پرداخت خسارت نفتکش سانچی به طرف خارجی از سوی «کلوپ پی.اند.آی» خبر داد و گفت: پرداخت خسارت از سوی شرکت های بیمه داخلی به بیمه گذاران آن نیز در دست انجام است.

محسن قره خانی افزود: همه طرف های درگیر بیمه مسئولیت نفتکش سانچی خارجی هستند و خسارت های آنها پرداخت شده است.

وی توضیح داد: شناورها ۲ نوع بیمه بدنه و مسئولیت دارند؛ خوشبختانه بیمه بدنه سانچی در ایران و بیمه مسئولیت نیز خارجی بود؛ کشتی چینی مقصر حادثه و از آن بخش نیز از خسارت را پرداخت می کند.

دبیر کارگروه اتکایی سندیکای بیمه‌گران درباره قرار گرفتن نام سانچی در فهرست تحریم های آمریکا و چگونگی پرداخت این خسارت افزود: همه طرف های درگیر بیمه مسئولیت، خارجی هستند و خسارت ها پرداخت شده است و ارتباطی با تحریم های آمریکا علیه ایران ندارد.

وی گفت: خسارت های مربوط به کلوپ «پی اند آی» که به آلودگی دریایی و امدادرسانی به کشتی هاست، پیگیری و پرداخت شده اما آن بخشی که مربوط به ایران می شود در حال انجام است.

دبیر کارگروه بیمه اتکایی در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه خسارت طرف داخلی به ارز یا ریال انجام می شود؟ گفت: پرداخت ها به ارز خواهد بود.

* انتقال ریسک صنعت بیمه در غیات بیمه‌گران اتکایی خارجی

قره‌خانی درباره انتقال ریسک صنعت بیمه به بازار سرمایه و بیمه‌گران اتکایی داخلی، اظهار داشت: به صلاح است که ریسک را بین کشورهای مختلف دنیا تقسیم کنیم؛ متاسفانه در شرایط تحریم و محدودیت های بانکی شرکت های بیمه نمی توانند با ایران همکاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: حبس ریسک در کشور را اتفاق خوبی نیست هرچند می توان از ظرفیت های اتکایی داخلی استفاده کرد.

قره‌خانی با بیان اینکه در دنیا ۳۰ درصد ظرفیت اتکایی در اختیار شرکت های مستقیم است، گفت: شرایط قبولی اتکایی در ایران سخت است از جمله اینکه توانگری مالی باید بیش از ۱۲۰ درصد و سرمایه آنها بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان باشد.

وی توضیح داد: ریسک های انرژی، هوایی و حوادث فاجعه آمیز را باید بیمه کرد و ریسک را بین شرکت های داخلی و به نسبت سرمایه آنها تقسیم کنیم. البته راهی به جز صندوق ویژه ای که دولت در نظر گرفته نداریم.

دبیرکارگروه اتکایی با بیان اینکه باید از ظرفیت همه شرکت های بیمه استفاده می کنیم، خاطرنشان کرد، تلاش داریم همه شرکت ها در کنسرسیوم انرژی سهیم شوند.

وی ادامه داد: بازار سرمایه در دنیا تا ۵۰۰ برابر بازار بیمه است؛ خوشبختانه انتقال ریسک بیمه ها به بورس در حال انجام است.

قره‌خانی درباره اینکه آیا ارز مورد نیاز شرکت های بیمه از سوی بانک مرکزی تامین می شود، توضیح داد: طبق بخشنامه بیمه مرکزی ارز مورد نیاز بیمه ها با نرخ نیما تامین می شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

دبیر کارگروه بیمه اتکایی سندیکای بیمه گران درباره اینکه گفته می شود نرخ های بیمه اتکایی در ایران فنی نیست؛ گفت: شاید نرخ ها برای شرکت های بزرگی چون مونیخ ری یا سوئیس ری مناسب نباشد اما در بازار اتکایی دنیا شرکت های متعددی وجود دارند که با این نرخ ها کار می کنند ضمن آنکه شرکت های اتکایی داخلی به دلیل آنکه سرمایه آنها به ریال است، به راحتی می توانند با شرکت های بیمه کار کنند.

وی این انتقاد را مطرح کرد که شرکت های اتکایی داخلی با اینکه بازار پرسودی را در اختیار دارند، هنوز به وظایف خود عمل نکرده اند و همراهی لازم را با شرکت های بیمه ندارند.

* صنعت بیمه ۲۰۰ میلیارد تومان در زلزله کرمانشاه خسارت پرداخت

علیرضا مقرب، رئیس کارگروه بیمه آتش سوزی سندیکای بیمه گران نیز در مورد پرداخت خسارت زلزله‌زدگان کرمانشاه به خبرنگاران گفت: سرپل ذهاب زلزله بالای ۷ ریشتری را تجربه کرد و وسعت خرابی به غیر از این منطقه، استان های کرمانشاه، کردستان و ایلام را در برگرفته است.

وی افزود: فقط در کرمانشاه، ۱۰۲ هزار واحد مسکونی تخریب شد که امکان بهره برداری از آن به عنوان واحد مسکونی دیگر وجود نداشت؛ ضمن آنکه قالب بیمه نامه ها در این مناطق، در زلزله اصلی دچار خسارت شده بود.

وی افزود: صنعت بیمه تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت در کرمانشاه پرداخت کرده است و به نظر می رسد که تا ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

* حق بیمه تکمیلی درمان با خسارت پرداختی برابری می کند.

سیدمجتبی عطری، دبیر کارگروه درمان نیز در این نشست خبری که به مناسبت روز بیمه برگزار شد، درباره بیمه تکمیلی درمان و زمان ده بودن این رشته بیمه ای توضیح داد که بیمه «آتیه سازان حافظ» جزو بیمه های تجاری نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه وزیر بهداشت اعلام کرده بیمه ها از طرح تحول سلامت سود برده اند اما شرکت های بیمه می گویند از اجرای این طرح هزار میلیارد تومان زیان دیده اند، گفت: شرکت های بیمه ۷۸۰۰ میلیارد تومان بیمه تکمیلی فروخته اند و تقریباً به همان میزان خسارت پرداخت کرده اند و اگر زیانی در بخش تکمیلی نداشته باشند، سودی نکرده اند.

عطری درباره نرخ شکنی شرکت های بیمه برای فروش بیمه نامه درمان نیز گفت: وظیفه سندیکا بررسی ریسک ها و هماهنگ کردن شرکت هاست؛ درباره نرخ شکنی ها نیز باید از خود شرکت ها سوال کرد.

وی از تفاهم شرکت های بیمه برای تعیین نرخ کف و سقف برای بیمه درمان خبر داد و گفت: در حوزه بیمه درمان برداشت های مختلفی وجود دارد اما آنچه ملاک عمل شرکت های بیمه است، اینکه مابه التفاوت تعرفه ها را پس از کسر فرانشیز پرداخت می کنند.

وی تاکید کرد: اگر رشته بیمه درمان تکمیلی زیانی هم برای شرکت های بیمه نداشته باشد، با توجه به هزینه بالای امور اداری و پرسنلی این بخش، سودی هم ندارد.

* تنها ۱۰ درصد مردم بیمه آتش‌سوزی می‌خرند

بهمن سوری، دبیر کارگروه شبکه فروش بیمه نیز در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا شرکت های بیمه در زمینه فروش بیمه نامه حادثه و آتش سوزی فعال نیستند، گفت: ضریب نفوذ بیمه در کشور پایین است اما در سال های اخیر اتفاقات مثبتی رخ داده است.

وی افزود: بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از مردم برای خانه های خود بیمه آتش سوزی و حادثه خریداری می کنند.

* بانک اطلاعات بیمه‌های مسئولیت راه اندازی می شود

در ادامه این نشست پوریا احمد نجم آبادی، دبیر کارگروه بیمه های مسئولیت سندیکای بیمه گران اعلام کرد: با توجه به نرخ ۲۵ درصدی حق بیمه ها در این بخش، قرار است بانک اطلاعات خسارت های مربوط به بیمه مسئولیت در بیمه مرکزی ایجاد شود تا نرخ های در این بخش فنی و کارشناسی باشد و بیمه گذاران با اطلاعات کامل بتوانند شرکت خود را برای خرید بیمه مسئولیت انتخاب کنند.

وی افزود: فقدان چنین بانک اطلاعاتی سبب می شود که بیمه گذاران برای اطلاع از نرخ ها به تک تک شرکت های بیمه مراجعه کنند که امری زمان بر است.

* بیمه ها بسته به میزان پرتفوی خود خودروی صفر کیلومتر بیمه می کنند

علی‌اصغر عنایت، دبیرکارگروه اتومبیل نیز در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره فرجام رایزنی شرکت های بیمه با خودروسازان در زمینه خودروهای صفر کیلومتر اظهار داشت: قرار است بیمه خودروهای صفر کیلومتر به تناسب پرتفوی شرکت های بیمه بین آن‌ها تقسیم شود.

وی درباره بدهی خودروسازان به شرکت های بیمه نیز گفت: پرداخت بدهی های گذشته خودروسازان در دستور کار است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=7512
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)