پنج‌شنبه 13 دسامبر 2018 - 23:23

روایت زندگی یک مدیر ایرانی که کارخانه ولوو سوئد را نجات داد

از مرحوم دکتر نیازمند به عنوان یکی از پایه‌گذاران توسعه صنعتی در اقتصاد کشور و ژنرال صنعت ایران یاد می‌شود.

همه ما شرکت ولوو را به عنوان بزرگترین تولیدکننده ماشین‌های سنگین و کامیون در جهان می‌شناسیم، اما کمتر کسی اطلاع دارد که در سال ۱۹۷۵ این شرکت توسط یه مدیر جوان ایرانی از خطر ورشکستگی نجات یافته است؛ مردی به نام دکتر رضا نیازمند که در ۱۸ آذر سال ۹۶ از دنیا رفت. از مرحوم دکتر نیازمند به عنوان یکی از پایه‌گذاران توسعه صنعتی در اقتصاد کشور و ژنرال صنعت ایران یاد می‌شود. در دوران مدیریت دکتر نیازمند صنایع زیادی در ایران شکل و رونق گرفت.

به گزارش نگاه اقتصادی، دکتر نیازمند تاثیر بسیار زیادی در ساخت کارخانه‌های آلومینیوم اراک و ماشین‌سازی اراک، ماشین‌سازی تبریز و تراکتورسازی تبریز در دوران مدیریت خود در سازمان گسترش و نوسازی صنایع داشت. او همچنین بنیان‌گذار سازمان گسترش و نوسازی صنایع و موسس سازمان مدیریت صنعتی در کشور بود. همچنین تلاش‌های او برای ایجاد صنایع مس سرچشمه و شرکت یوریران غیر قابل انکار است. دکتر نیازمند مدتی نیز استاد رشته مدیریت دانشگاه پلی‌تکنیک و دانشکده بازرگانی و سازمان مدیریت صنعتی بود.

دکتر رضا نیازمند تحصیلات تکمیلی خود را در رشته معدن و ذوب فلزات در مقطع کارشناسی و دکترای مدیریت به پایان رساند. در مدت زمانی که دکتر نیازمند معاونت صنایع در وزارت دکتر علیخانی را بر عهده داشت دو شرکت بزرگ ایران‌ناسیونال و ماک‌ایران در کشور تاسیس شد.

دکتر نیازمند در خاطرات خود ار حمایت‌های بی دریغ مادرش برای رسیدن به این جایگاه می‌گوید. بعد از فوت پدر، مادرش خطاب به او می‌گوید: باید بروی دانشگاه و هر وقت مهندس شدی برو دنبال کار. دکتر نیازمند می‌گوید: برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم و پس از بازگشت به ایران دیدم کسی تحصیلات مدیریت صنعتی ندارد. با امضا و تشویق من ، ۶۰ درصد صنایع در آن زمان شکل گرفت.

* روایت نجات شرکت ولوو

دکتر نیازمند در یکی از سفرهای خود به سوئد که به منظور تهیه تجهیزات کارخانه یوریران انجام شده بود، متوجه وضعیت بد برخی از کارخانه‌های این کشور از جمله ولوو شد. در آن روزها کارخانه ولوو در آستانه ورشکستگی بود. دکتر نیازمند از طریق رئیس اتاق صنایع سوئد از کارخانه ولوو بازدید کرد و پیشنهادی برای نجات این کارخانه ارائه داد که با موافقت مدیریت وقت این پیشنهادات به کار گرفته شد. این راهنمایی‌ها باعث نجات کارخانه بزرگ ولوو از خطر ورشکستگی شد و به پاس این دستاورد بزرگ که در سوئد به دست آمده بود پادشاه سوئد فرمان صادر کردن نشان شوالیه برای دکتر نیازمند را صادر کرد.

* نشان شوالیه برای دکتر نیازمند به فرمان شاه سوئد

دکتر نیازمند در کتاب «تکنوکراسی و سیاست‌گذاری اقتصادی در ایران» که این کتاب بیوگرافی کاملی از اوست، می‌گوید: نشان به آن نشان که من ۶ ماه هر روز چهارشنبه شب به سوئد سفر می‌کردم. آن‌ها روش جدید برقرار کردند و امتحان کردند که نتیجه آن بسیار خوب بود. سپس روش جدید را در تمام کارخانه به کار بردند که بهره‌وری بسیار بالا رفت و کارخانه از خطر ورشکستگی نجات یافت. شاه سوئد به پاس این کمک طی فرمانی من را شوالیه سوئد کرد و در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۷۶ فرمان یک عدد نشان شوالیه را برای من صادر کرد و از من برای سفر به استکهلم دعوت شد که چون در آن زمان اوضاع کشور مناسب نبود نشان شوالیه را به تهران فرستادند که طی یک مراسمی توسط سفیر سوئد به من اهدا شد. همچنین سفر سوئد به من گفت که می‌توانید دو پسر خود را به سوئد بفرستید و سوئد تمام هزینه‌های تحصیل آنان را پرداخت خواهد کرد و خود شما نیز می‌توانید مقیم سوئد شوید که من هر دو این پیشنهاد را رد کردم.

* بازگشت به ایران

پس از انقلاب اسلامی دکتر نیازمند به آمریکا رفت و در آنجا به ادامه تحصیل پرداخت و دکترای خود را در رشته مدیریت صنعتی که نیمه کاره مانده بود و رشته مدیریت بازرگانی گرفت. او همچنین در سال ۱۳۵۷ مشاور معدنی رئیس‌جمهور پاناما شد. دکتر نیازمند چند پس از بازگشت به ایران در خانه قدیمی خود زندگی می‌کرد. دکتر نیازمند پس از بازگشت به ایران بیشتر به نگارش کتاب و انجام پژوهش و نوشتن خاطرات مشغول بود.

منبع: ایران‌جیب

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=7627
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)