دوشنبه 10 دسامبر 2018 - 7:36

باقیات الصالحاتی برای مجلس دهم

بحث رقابتی‎شدن بازار خودرو برای حضور شرکت‌های داخلی در مقابل محصولات شرکت‌های خارجی از مهم‌ترین مباحث مطروح در این طرح قلمداد می‌شود.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه – ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۷ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو​ » پرداخت.

عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو نخستین بار در سال گذشته از سوی کمیسیون اصل ۹۰ و در پی وصول شکایات مردم از کیفیت محصولات خودروسازان داخلی در دست تهیه و تدوین قرار گرفت. زیرا بررسی‌های انجام‎شده نشان داد بخش عمده این نابسامانی‌ها به علت خلاء قانونی در این بخش است.

اما این طرح با توجه‌به شرایط اقتصادی کشور و نیز فشارهای پیرامونی چند بار از دستور کار صحن علنی مجلس کنار گذاشته شد و حتی یک بار رأی به مسکوت ماندن ۶ماهه آن داده شد. حال اما برای پنجمین بار طرح ساماندهی با رویکرد کاهش رانت در صنعت خودرو، استفاده از پتانسیل‌های داخلی و ایجاد فضای رقابتی در بازار باز هم اصلاح و نهایی شده و بار دیگر آماده طرح در صحن علنی مجلس است.

کمیسیون صنایع مجلس با بررسی تبعات اجرا و تاثیرات این طرح روی ادامه فعالیت خودروسازان داخلی، تغییرات عمده‌ای را در آن اعمال کرده است. بحث رقابتی‎شدن بازار خودرو برای حضور شرکت‌های داخلی در مقابل محصولات شرکت‌های خارجی از مهم‌ترین مباحث مطروح در این طرح قلمداد می‌شود.

البته با توجه به پیشرفت سریع صنعت خودرو جهان با پیشرانه‌های هیبرید، طرح ساماندهی صنعت خودرو فرصتی پنج‎ساله برای خودروسازان خصوصی لحاظ کرده است تا در این فرصت امکان تولید این قبیل محصولات را با هدف کاهش مصرف سوخت‎های فسیلی در کشور ایجاد کنند.

اهمیت دیگر این طرح به آمار بالای تلفات جانی و خسارات مالی در تصادفات جاده‎ای کشور برمی‎گردد. درست است که بیشترین عامل این تصادفات، عامل انسانی بوده است اما اگر همین میزان تصادفات با خودروهای ایمن رخ داده بود، آمار تلفات کاهش قابل‌توجهی نسبت‌به رقم موجود داشت.

تمامی این موارد در طرح ساماندهی خودرو لحاظ شده است تا فضا به سمت شرایط رقابتی و تامین حقوق مصرف‌کنندگان سوق پیدا کند و صنعت خودرو ایران برای بقا در شرایط واقعی و نه یک محیط ایزوله غیررقابتی آماده شود، چراکه کاهش سالانه ۵درصد از تعرفه واردات خودرو و رسیدن آن به ۲۰درصد تا سال ۱۴۰۴ در این طرح لحاظ شده است.

همچنین در این طرح به موازات حذف تدریجی تعرفه خودروهای هیبرید، فرصتی ۵ساله برای خودروسازان در نظر گرفته شده است تا نیازهای خود را برای رسیدن به تکنولوژی ساخت خودروهای هیبرید لحاظ کنند.

بی‎شک اکنون فعالان صنعت خودرو بیش از هر زمان دیگری می‎دانند که پشت درهای بسته نمی‎توان خودروساز شد و چه موافق این طرح باشند و چه مخالف آن، واقف هستند که تبدیل این طرح به قانون، می‌تواند صنعت خودرو کشور را به‎سوی مشتری‌مداری و رقابت‎پذیری سوق دهد. از این رو، امیدواریم طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو این بار در صحن علنی مجلس رأی بیاورد و مصوبه آن به عنوان عمل صالحی از مجلس دهم باقی بماند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=7662
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)