دوشنبه 17 دسامبر 2018 - 16:35

محل مناقشه در فرمول جدید قیمت‎گذاری خودرو

تقاضای قطعه‎سازان اعلام هرچه سریع‎تر قیمت‎های جدید و به‌روزآوری نرخ خرید خودروسازان از آنان است.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۷) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «درصد لحاظ شده برای هزینه‌های سربار خودروسازان و رضایت قطعه‌سازان از نحوه محاسبه تغییرات قیمت مواد اولیه در قیمت جدید خودروها» پرداخت.

سردبیر روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

اعضای هیأت‎مدیره انجمن قطعه‎سازان در نشست اخیر خود ضمن اعلام رضایت از نحوه محاسبه قیمت جدید خودروهای زیر ۴۵میلیون تومان توسط سازمان حمایت، عنوان کردند که قیمت‎هایی اعلام خواهد شد، رضایت خودروسازان را جلب نکرده است.

گفته می‎شود سازمان حمایت در محاسبات خود پارامترهایی ازجمله قیمت مواد اولیه و قطعات، هزینه‌های بانکی و مالیاتی و دستمزدها را در نظر گرفته و برای هزینه‌های سربار نیز سقف ۱۲ درصد قیمت تمام‌شده را لحاظ کرده که مورد رضایت خودروسازان نیست اما در بخش مواد اولیه که مربوط به قطعات می‌شود، فرمول مورد نظر، رضایت قطعه‌سازان را جلب می‌کند.

برخی کارشناسان در این باره معتقدند اصلاح قیمت خودرو به‎تنهایی نمی‌تواند گره‌گشای هزینه‌های سرباری باشد که طی سال‌ها به خودروسازان تحمیل شده است، هزینه‌هایی نظیر نیروی انسانی مازاد یا حتی هزینه‎های ناشی از حفظ برخی از شرکت‎های زیرمجموعه زیان‎ده ازجمله هزینه‎هایی هستند که خودروسازان برای کاهش آن اختیار لازم را ندارند.

خودروسازان تا پیش از بازگشت تحریم‎های آمریکا هر سال بیش از یک میلیون خودرو تولید می‌کرده‎اند. بر این اساس، به‎طور متوسط هر کارگر در سال حدود ۷ خودرو تولید می‌کند که نشان‌دهنده بهره‌وری بسیار پایین در این صنعت و ضرورت تعدیل نیروی ۳۰ تا ۴۰ درصدی در آن است.

اما خودروسازان معتقدند نمی‎توان سقفی برای این هزینه‎های سربار در فرمول قیمت‎گذاری در نظر گرفت مگر آن‎که دولت منابع و تسهیلات لازم را برای جبران این هزینه‎ها در اختیار آن‌ها قرار دهد.

سوی دیگر صنعت خودرو، قطعه‎سازان هستند که از بخش خصوص برآمده‎اند و هزینه‎های سربار خودروساز متوجه آن‎ها نیست. قطعه‎سازان با مشکلات عدیده‎ای همچون موانع تأمین ارز و کمبود نقدینگی مواجه هستند اما در زمینه قیمت‎گذاری خودرو بحثی جز لحاظ شدن افزایش قیمت مواد اولیه ندارند.

تقاضای قطعه‎سازان اعلام هرچه سریع‎تر قیمت‎های جدید و به‌روزآوری نرخ خرید خودروسازان از آنان است، چرا که هم‎اکنون با زیان حدود ۵۰ درصدی در حال فعالیت هستند و این مساله نه‌تنها توان تولید را از قطعه‎سازان سلب کرده بلکه روند نقدینگی آنان را روزبه‌روز کاهشی‌تر کرده است.

برآورد قطعه‎سازان این است که در صورت اصلاح قیمت‌ها مبتنی بر افزایش ۱۵۱ درصدی نرخ مواد اولیه، طی ۶ تا ۸ هفته می‌توانند تولید خودرو را ریکاوری کنند و به تولید حداقلی و تامین قطعات روزانه ۲هزار خودرو برای هر خودروساز بپردازند.

برای آن‎ها احتساب دقیق تغییرات قیمت مواد اولیه مساوی است با توقف روندی بیکاری ۱۴۰هزار کارگر قطعه‎سازی و تعطیلی ۲۶۰ کارخانه قطعه‎سازی انجامیده است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=7681
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)