- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

رایگان‌شدن کابل‌کشی فیبر نوری برای متقاضیان

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از رایگان‌شدن کابل‌کشی فیبر نوری برای متقاضیان خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، سیدمجید صدری در یک نشست خبری با بیان این‌که فیبر نوری منازل باید اهمیت ویژه داشته باشد، اظهار داشت: «تعرفه‌ها و هزینه‌های ابتدایی از جمله کابل‌کشی منازل و مودم باعث شده بود که مردم تمایل زیادی به این طرح نشان ندهند. به همین دلیل ما در طرح ویژه “تانوما” ویژه که تا آخر سال خواهیم داشت و اگر استقبال شود، آن را تمدید می‌کنیم، تصمیم گرفتیم هرکس از هرکجای ایران درخواست فیبر نوری کند، برای کابل‌کشی هزینه‌ای دریافت نکنیم.»

وی ادامه داد: «برای مودم هم تلاشمان این است پیشنهادهای ویژه داشته و یا حداقل قیمت را دریافت کنیم. ما به دنبال جلب رضایت مشترک هستیم و سعی کردیم تعرفه‌هایی که در حوزه فیبر قرار دادیم، با ADSL یکسان باشد. همچنین از سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای خواستیم لیست شرکت‌های FCP را به ما بدهد تا به کسانی که درخواست دارند، FTTH ارائه دهیم.»

صدری درباره‌ی تعداد مشترکانی که سرویس فیبر نوری را دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: «ارائه سرویس فیبر نوری منازل نسبت به سال گذشته، ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. البته آمار تعداد کسانی که این سرویس را دریافت کرده‌اند را اکنون اعلام نمی‌کنیم اما بنا داریم تا پایان سال جاری، تعداد مشترکان این سرویس را به ۳۵۰هزار برسانیم.»

وی با اشاره به توافق با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و همکاری با آن‌ها بیان کرد: «مبلغ لاوصولی مخابرات با این شرکت‌ها، ۱۳۰میلیارد تومان است که بیش از ۹۰ درصد این مبلغ حل شده است. مخابرات در زمینه ارائه خدمات بیت استریم، آنچه رگولاتوری طبق مصوبه مکلف کرده را انجام داده است و در تهران و سایر مراکز اعلام می‌کنیم که آمادگی ۱۰۰ درصدی را برای اجرای مصوبه بیت‌استریم داریم.»

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره میزان رضایت مشترکان از ارائه خدمات اینترنتی شرکت مخابرات بیان کرد: «کیفیت اینترنت مخابرات افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر پینگ در شبکه (میانگین تاخیر) از ۱۲۵ میلی‌ثانیه به کمتر از ۲۵ میلی‌ثانیه رسیده است. هم‌چنین مطابق نظرسنجی که انجام دادیم، میزان رضایت مشتریان از اینترنت در حدود ۷۰ درصد اعلام شده است.»

* احتمال افزایش تعرفه‌های مخابراتی

صدری درباره ایجاد تغییراتی در تعرفه‌های مخابرات نیز اظهار کرد: «تعرفه‌های مخابرات چه در دیتا و چه تلفن ثابت، باید تغییراتی در جهت افزایش داشته باشد؛ البته ما تابع قانون هستیم اما کاهش تعرفه بیش از این در حوزه به صلاح ما نیست. ما برای افزایش تعرفه در سال آینده نیز پیشنهاداتی به رگولاتوری دادیم و امیدواریم که با آن موافقت شود، زیرا با تعرفه‌های کنونی نمی‌توانیم توسعه داشته باشیم.»

* جمع‌آوری خطوط بدون کارکرد

وی با اشاره به هزینه‌ آبونمانی که درآمدی غیرواقعی برای مخابرات ایجاد می‌کرد، بیان کرد: «ما به تلفن‌هایی که بیش‌تر از سه تا چهار سال کارکرد نداشته باشند، اخطار دادیم و توانستیم تا امروز، یک میلیون و ۳۰۰هزار شماره را تخلیه کنیم و جلوی درآمدهای غیرواقعی را بگیریم. ازطرفی، هزینه‌ی ایجاد هر خط، ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و ما این یک میلیون شماره را به مدار خود برگرداندیم که آن‌ها را به مشترکان دیگر واگذار کنیم.»

صدری درباره‌ موضوع حذف قبوض کاغذی توضیح داد: «درصد بالایی از پرداخت‌ها (بالغ بر ۹۹ درصد) در حال حاضر به‌صورت غیرحضوری و کمتر از یک درصد از طریق قبض است. ما بیش از ۳۰ میلیون مشترک تلفن ثابت داریم که هنوز ۱۵ میلیون قبض صادر می‌شود. برای مبالغ کمتر از ۲۰ هزار تومان هم اصلا قبضی صادر نمی‌شود. طبق بررسی‌ها با سازمان فناوری اطلاعات، به‌دنبال حذف قبض هستیم، اما دیتابیس ما باید کامل باشد و طبق وظیفه باید برای مشترکانی که درخواست دارند، قبض صادر کنیم.»

وی همچنین درباره روش‌های پرداخت آسان‌تر قبوض تلفن ثابت گفت: «در حال انجام مراحلی هستیم که با استفاده از بخشنامه جدید بانک مرکزی، با شرکت‌های پرداخت الکترونیک قرارداد ببندیم که به محض صدور قبوض، هزینه آن از حساب مشترکان برداشت شود. البته این موضوع با اختیار خود مشترکان اتفاق خواهد افتاد.»

* تلاش برای تداوم روند دریافت آبونمان

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو دریافت هزینه آبونمان از مشترکان تلفن ثابت بیان کرد: «این رای برای ابطال مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بوده اما در حق مخابرات اجحاف شده است. لغو دریافت آبونمان از مشترکان به ضرر مخابرات است و درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی سالانه ما را کاهش می‌دهد. به همین دلیل در تلاش برای بازگرداندن این حکم هستیم.»

وی خاطرنشان کرد: «البته ما موظف به اجرای قانون هستیم و اکنون هم در حال طراحی کردن سیستم‌ها هستیم که حکم دیوان عدالت را اجرایی کنیم، اما در عین حال تلاش می‌کنیم که با کمک وزیر ارتباطات و رگولاتوری و مذاکره با دیوان عدالت، رای را بازگردانیم، زیرا دریافت هزینه آبونمان برای نگهداری و توسعه شبکه مخابراتی کشور صرف می‌شود و توسعه مخابراتی با کاهش درآمدها ممکن نیست.»

* کاهش زمان انتظار در مراکز پاسخ‌گویی

صدری با اشاره به کاهش زمان انتظار در مراکز ۲۰۲۰ گفت: «اعتراض و شکایت کاربران از طریق سامانه‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پاسخ داده می‌شود. هم‌چنین اگر پیش از این زمان پاسخگویی در مراکز تا ۴۰ دقیقه هم به طول می‌انجامید، این مراکز را ساماندهی کردیم و این زمان را به کمتر از سه دقیقه رساندیم که البته در تلاشیم که آن را به کمتر از یک دقیقه هم برسانیم.»

* برنامه‌های مخابرات برای مناطق کمتربرخوردار

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به برنامه‌های مخابرات در زمینه طرح USO (خدمات‌رسانی به مناطق کمتربرخوردار) بیان کرد: «مخابرات آمادگی دارد به تمامی روستانشینان تلفن ثابت در یک زمان‌بندی معقول ارائه دهد. بر این اساس، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات روستایی اجباری، تقاضای خود را برای دریافت خط تلفن به مخابرات ارائه کنند. در حال حاضر تلفن ثابت در اکثر مناطق به‌صورت به‌روز واگذار می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.»

وی با اشاره به ارتباط نزدیک مخابرات با کسب‌وکارهای نوپا بیان کرد: «در حوزه پیام‌رسان‌های داخلی، تفاهم‌نامه‌هایی با سه پیام‌رسان داشته‌ایم و آمادگی پرداخت از طریق این پیام‌رسان‌ها را اعلام کردیم. با کسب‌وکارهای پرداخت و خدمات ارزش افزوده هم به تفاهم‌های خوبی رسیدیم.»

صدری در ادامه با بیان این‌که اکنون ۳۰۰ نقطه در کشور به وای‌فای عمومی شرکت مخابرات ایران وصل است و قصد داریم این نقاط را در کمتر از یک سال، به یک‌هزار نقطه برسانیم، اظهار کرد: «مصرف روزانه اینترنت مشترکان در یک سال گذشته، ۶۱ درصد و مصرف اینترنت بین‌الملل هم ۵۵ درصد رشد داشته است. همچنین ترافیک داخلی اینترنت طی یک سال گذشته، چهار برابر شده است.»

* حذف مشاوران خارجی از بهمن‌ماه گذشته

وی با تاکید بر اهمیت معاونت منابع انسانی بیان کرد: «از بهمن‌ماه سال گذشته، مشاوران خارجی را حذف کردیم و تنها به‌صورت موردی از آن‌ها استفاده می‌کنیم و قراردادی تحت عنوان مشاور خارجی نداریم. هم‌چنین میزان وابستگی به وندورهای خارجی به شبکه مخابرات، ۳۰ درصد است و امیدواریم این ۳۰ درصد نیز با استفاده از تولیدات داخلی کاهش پیدا کند.»

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره‌ درآمد این شرکت گفت: «طبق برنامه‌ای که به بورس دادیم، باید ۶۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که نسبت به سال گذشته که درآمدمان رقم ۵۷۰۰ میلیارد تومان بود، این عدد قابل توجه است. در مقایسه با سال گذشته، درآمد کل مخابرات هشت درصد، درآمد عملیاتی شش درصد، هزینه کل هشت درصد و هزینه عملیاتی چهار درصد رشد داشته است. هم‌چنین سود عملیاتی این شرکت، ۴۸ درصد و سود خالص بیش از ۱۰ درصد رشد داشته است.»

صدری در مورد تبدیل ودایع مشترکان تلفن ثابت به سهام که رقمی معادل ۳۵۰۰ میلیارد تومان بود، توضیح داد: «فعلاً پاسخ شفافی برای این موضوع نداریم که این موضوع تا چه حد قطعی است. این‌که مبلغ ودیعه تلفن ثابت به‌صورت سهام به مردم داده شود، یکی از راهکارهایی است که پیش از این مطرح شده و هم‌اکنون نیز در دست بررسی حقوقی قرار دارد که در صورت جمع‌بندی نهایی آن را در رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.»

* راه‌اندازی ۱۱۸ عربی و انگلیسی

وی با بیان این‌که قصد داریم به‌صورت پایلوت مرکز تماس ۱۱۸ را به زبان عربی و انگلیسی راه‌اندازی کنیم، افزود: «بدین ترتیب مسافران می‌توانند از این امکان استفاده کنند. در حوزه گوشی‌های محلی هم کار کردیم و گاهی سرویس‌هایی ارائه می‌دهیم. هم‌چنین سعی داریم طرح تدوین ثبت مشاغل در ۱۱۸ را انجام دهیم که از ظرفیت‌های موجود برای اطلاع‌رسانی مشاغل استفاده کنیم.»