چهارشنبه 13 فوریه 2019 - 7:15

ارتباط صنایع کوچک و صنایع مادر؛ راهی به‌سوی ایجاد اشتغال پایدار

به گفته عضو هیأت‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، رشد کارگاه‌های غیرقانونی، اشتغال کاذب و دستفروشی، نتیجه بی‌توجهی به صنایع کوچک است که به‌طور حتم رشد آسیب‌های اجتماعی را در کشور درپی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و بانک مرکزی باید از طریق ارائه بسته‌های حمایتی با نرخ سود پایین از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط حمایت و پشتیبانی و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری کنند.

به گزارش نگاه اقتصادی، رامین نورقلی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نقش بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط (SME) در توسعه اقتصاد اظهار کرد: صنایع کوچک توان بالایی در اشتغالزایی دارند و از سوی دیگر، اشتغالزایی در بنگاه‌های کوچک نسبت به صنایع بزرگ به سرمایه کمتری نیاز دارد.

وی افزود: نحوه عرضه محصولات به بازار یکی از مشکلاتی است که بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، از آن‌جا که این صنایع توان مالی کمی دارند، همواره در نوسانات ارزی برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات با سختی روبه‌‌رو می‌شوند.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت و بانک مرکزی باید از طریق ارائه بسته‌های حمایتی با نرخ سود پایین، از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط حمایت و پشتیبانی کرده و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری کنند. اگرچه طی دو سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با رویکرد حمایت از این بنگاه‌ها و به منظور رونق تولید، بسته‌های حمایتی برای آن‌ها درنظر گرفته، اما نیاز است این اقدامات گسترده‌تر شود.

نورقلی‌پور با بیان این‌که با پرداخت یارانه به بنگاه‌های اقتصادی کوچک می‌توان از آن‌ها حمایت کرد، خاطرنشان کرد: باید با تسهیل روابط و طراحی کانال‌هایی، زمینه تأمین مواد اولیه مورد نیاز این بنگاه‌ها فراهم شود؛ چرا که بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز این بنگاه‌ها، وارداتی یا قطعات CKD است. در حال حاضر تأمین مواد اولیه دغدغه اصلی این بنگاه‌ها پس از افزایش نرخ ارز و محدودیت واردات است که باید برای این مشکل تدبیری اندیشیده شود. البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که در حال حاضر دولت در واردات کالا و تأمین ارز با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو است.

وی با بیان این‌که بازاریابی یکی دیگر از نقاط ضعف بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط است، یادآور شد: چگونگی عرضه کالا یا محصولات همیشه یکی از نقاط ضعف این بنگاه‌ها بوده است. بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا این بنگاه‌ها به حضور در بازار تشویق شوند. برای رفع این مشکل باید زمینه ارتباط میان بنگاه‌های کوچک و صنایع مادر فراهم شود؛ چرا که از یک‌سو این بنگاه‌ها می‌توانند به‌صورت مستقیم کالای تولیدی خود را به بازار عرضه کنند و از سوی دیگر، مواد اولیه مورد نیاز صنایع مادر از طریق بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط تأمین می‌شود.

* اشتغال کاذب؛ نتیجه بی‌توجهی به صنایع کوچک

در همین راستا، عضو هیأت‌رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که رشد کارگاه‌های غیرقانونی با بی‌توجهی به صنایع کوچک رقم می‌خورد، گفت: توسعه اشتغال کاذب و دستفروشی در کشور به‌طور حتم رشد آسیب‌های اجتماعی را در کشور درپی دارد.

سیدتقی کبیری اظهار کرد: رشد دستفروشی در کشور نه‌تنها آسیب‌های اجتماعی در کشور را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند بستر توسعه کارگاه‌های غیرقانونی را نیز در کشور فراهم کند.

وی با بیان این‌که پرواضح است که کلید توقف دستفروشی در کشور، نگاه حمایتی به صنایع کوچک در کشور است، افزود: تجربه در چند سال اخیر نشان داده است که اگر توجه و نگاه ویژه به بنگاه‌های تولیدی در کشور مورد توجه قرار نگیرد، به‌طور حتم نگاه هدفمند دولت در حوزه اشتغال شکل نخواهد گرفت.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخش عظیمی از حوزه اشتغال، با توسعه صنایع کوچک ایجاد می‌شود. بنابراین الزامی است که دولت برای توسعه اشتغال هر ساله حمایت بودجه‌ای خود را از واحدهای تولیدی کوچک در اولویت قرار دهد.

کبیری ادامه داد: امکان دارد که به ظاهر واحدهای تولیدی صنایع کوچک به لحاظ خروجی اشتغال از منظر تک واحدی دارای فرصت‌های اشتغال بالایی نباشند، اما به لحاظ کلان، اگر ظرفیت واحدهای کوچک تولیدی بررسی شود، به سادگی مشاهده می‌شود که صنایع مذکور نقش چشمگیری در ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار را دارند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=8010
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)