سه‌شنبه 23 می 2017 - 17:27

ثبات نسبی یک‌ماهه نرخ دلار در کانال ۳۷۰۰ تومان

به نظر می‌رسد که حرکت به سوی یکسان‌ سازی نرخ ارز با توجه به پافشاری بخش خصوصی در این مورد و همچنین رویکرد اقتصادی خود دولت به عملی و اجرایی شدن نزدیک تر شود.

نرخ دلار در یک ماه اخیر با ثبات نسبی همراه بود و در کانال ۳۷۰۰ تومان باقی ماند به طوری که در این بازه زمانی تنها ۳۳ تومان نوسان پیدا کرد.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از ایسنا، بازار ارز در اردیبهشت ماه سال جاری یکی از با ثبات‌ترین دوره‌های زمانی خود را در ماه‌های اخیر پشت سر گذاشت و نرخ دلار در این با نوسان بسیار کمی همراه بود

نرخ دلار آمریکا در ماه‌های پایانی سال گذشته با روند افزایشی همراه شده بود و در مقطعی به آستانه ۴۰۰۰ تومان هم رسید از اسفند ماه روند نزولی پیدا کرد و با ادامه این روند در سال جدید به کمتر از ۳۸۰۰ تومان رسید ودر یک ماه گذشته نرخ دلار در کانال ۳۷۰۰ تومان قرار داشت.

در یک ماهه اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ دلار آمریکا در بازار داخلی بین ۳۷۴۰ تومان و ۳۷۷۳ تومان در نوسان بود به این معنی که در این مدت ۳۳ تومان نوسان قیمت داشته است که میزان این نوسان طی یک ماه کمترین نرخ نوسان دست کم در یک سال اخیر برار نرخ دلار است.

دلار در روزهای نخست اردیبهشت ماه حرکت خود را با نرخ ۳۷۴۹ تومان آغاز کرد. پس از آن در روزهای بعد به ۳۷۶۰ تومان رسید. در ادامه و در میانه‌های ماه قیمت دلار به ۳۷۷۳ تومان رسید که بالاترین قیمت برای این ارز در اردیبهشت ماه بود.

پس از آن و در ۱۰ روز پایانی ماه حرکت نزولی در کانال ۳۷۰۰ تومان بار دیگر شروع شد و ابتدا به حدود ۳۷۵۰ تومان و در نهایت در تاریخ ۳۱ اردیبهشت به ۳۷۴۰ تومان رسید که حداقل قیمت دلار در دومین ماه سال جاری بود.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی یکی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی دولت برقراری ثبات نسبی در بازار ارز بوده است. ثباتی که باعث شده است فعالان اقتصادی یعنی صادرکنندگان و واردکنندگان خیال آسوده‌تری نسبت به فعالیت تجاری خود داشته باشند و بتوانند آینده را قابل پیشبینی‌تر ارزیابی کنند.

طبیعتا یکی از انتظارات بازار و فعالان اقتصادی ادامه وضعیت ثبات نرخ ارز است هر چند که در کنار این مطالبه واقعی سازی و یا تک نرخی سازی نرخ ارز هم یکی از مطالبات جدی است. مطالبه‌ای که انتظار می‌رفت بر اساس وعده‌های داده شده عملی شود اما در نهایت این اتفاق در دولت یازدهم عملی نشد و به نظر می‌رسد که حرکت به سوی یکسان‌ سازی نرخ ارز با توجه به پافشاری بخش خصوصی در این مورد و همچنین رویکرد اقتصادی خود دولت به عملی و اجرایی شدن نزدیک تر شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=81
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)