- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

حمایت از بازی‌سازان داخلی برای گرفتن سهم‌ ۵۰ درصدی از بازار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت اشغال نیمی از بازار داخلی بازی در پنج سال آینده، از در اولویت قرار گرفتن لایحه‌ای مربوط به قانون کپی‌رایت در ماه جاری خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمد صالحی امیری امروز در حاشیه بازدید از همایش TGC با اشاره به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: در نظر داریم از جوانان فعال در حوزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای حمایت حقوقی، مالی و تسهیلات بانکی داشته باشیم. این در حالی است که هم‌اکنون تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از بازار داخلی را در اختیار داریم، پس باید در یک فرآیند حداکثر پنج‌ساله نیمی از بازار داخلی را نیز اشغال کنیم. قدم بعدی نیز ایجاد بستر لازم برای رقابت بازی‌سازان داخلی با خارجی است که یکی از اهداف این نمایشگاه همین است.

وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر نیز بخشی از این جوانان توانستند بخشی از بازار خارجی را تصاحب کرده و با آنها قرارداد ببندند و این مشروط بر این است که ما بستر لازم را برایشان فراهم کنیم.

* اولویت‌دهی به لایحه کپی‌رایت

صالحی با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین دستگاه‌های پیگیر تصویب قانون کپی‌رایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: ما به‌تازگی همایش ملی مالکیت معنوی را برگزار کردیم و از کمیسیون قضایی مجلس نیز طی جلسه‌ای تقاضا کردیم لایحه ارائه‌شده از سوی دولت را در اولویت قرار دهند. آن‌ها نیز قول دادند در اولین فرصت در ماه جاری موضوع قانون مالکیت معنوی یا کپی رایت را در دستور کار مجلس قرار دهند.

وی افزود: امیدواریم قبل از پایان امسال، قانون کپی رایت به تصویب برسد. ورود ما به بازار جهانی چه در عرصه بازی ها و چه در عرصه کتاب و نشر و سایر عرصه ها منوط به تصویب قانون است.

* عوارض بازی‌های خارجی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع عوارض بازی‌های خارجی بیان کرد: اخیرا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پیش‌نویسی را تهیه کرده که ما در جلسه شورای برنامه‌ریزی وزارتخانه آن را برررسی کردیم و قرار شد به دولت منتقل شود. یکی از مباحث این پیش‌نویس، بحث عوارض است که در صورت تصویب دولت حتما دنبال خواهیم کرد.