دوشنبه 18 فوریه 2019 - 14:40

مخالفت‌های غیرمستقیم با پایان تعطیلی ۶ماهه کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی

حجازی گفت: «به‌رغم مصوبه هیأت دولت و نبود زیرساخت‌های اسقاط، برخی مسئولان محیط زیست درصدد مخالفت با معافیت قانونی تولیدکنندگان برآمده‌اند.»

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ضمن تکذیب وجود ۱۰میلیون دستگاه موتورسیکلت آلاینده در پایتخت گفت: «بیشتر موتورسیکلت‌های فرسوده در پارکینگ‌ها به خواب رفته یا در شهرهای کوچک و روستاها تردد دارند، اما در تهران کمتر از ۲میلیون دستگاه موتورسیکلت داریم که حداکثر ۵۰۰هزار دستگاه از آن‌ها به‌طور هم‌زمان در سطح شهر تردد می‌کنند.»

به گزارش نگاه اقتصادی، ابوالفضل حجازی با اشاره به مصوبه اخیر هیأت دولت مبنی بر معافیت تولیدکنندگان موتورسیکلت از اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده به‌ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت اظهار داشت: «به‌رغم وجود بیش از ۵۰هزار گواهی اسقاط خودرو قابل خرید که سرمایه‌گذاران بخش اسقاط را دچار ورشکستگی کرده است، خودروسازان در همان ابتدای سال از الزام به اسقاط معاف شدند و فعالیت واردکنندگان خودرو نیز که متعهد به انجام اسقاط بودند، ممنوع شد. اما این معافیت شامل حال موتورسیکلت‌سازان نشد و این در حالی بود که زیرساخت‌های اجرای مصوبه پیشین وجود نداشت.»

وی با بیان این‌که عدم تعیین ستاد اجرایی برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و نبود گواهی اسقاط برای خرید و ارائه توسط موتورسیکلت‌سازان به تعطیلی ۶ماهه کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی انجامید، افزود: «در این مدت ۷هزار خانوار شاغل در این صنعت حقوق نگرفتند و هر پرداختی به شاغلان این بخش به‌اصطلاح از جیب بوده و اقساط بانکی تولیدکنندگان معوق شده است. چراکه میزان تولید در این شش ماه به ۱۰ تا ۲۰ هزار دستگاه رسیده و این در حالی است که میزان تولید سال گذشته ۱۳۰هزار دستگاه بوده است.»

عضو هیأت‌مدیره انجمن موتورسیکلت‌سازان شاغلان مستقیم و غیرمستقیم این صنعت را در مجموع ۳۰۰هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: «موقعیت شغلی پیک‌ها، فروشندگان، تعمیرکاران، قطعه‌سازان و بسیاری دیگر از مشاغل با صنعت موتورسیکلت گره خورده است.»

وی با بیان این‌که از سال ۹۵ تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده و ۷۰ درصد تولیدات این بخش در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ انژکتوری و دارای استانداردهای یورو۳ است، اظهار داشت: «۸۰ درصد واحدهای موتورسیکلت‌ساز مجوز تولید براساس استاندارد یورو۵ را گرفته‌اند و تولید موتورسیکلت‌های برقی نیز در کشور آغاز شده است.»

به گفته حجازی، از ۴۲ مدل موتورسیکلتی که سازمان استاندارد تولید آن‌ها را ممنوع اعلام کرده بود، تولید ۳۰ مدل قبل از این اعلام متوقف شده بود و ۱۲ مدل دیگر نیز با ارتقای کیفی موفق به پاس‌کردن استانداردهای ۲۴گانه اعم از تست ترمز، صدا، آلایندگی، گاز، کیلومتر و… شده‌اند.»

وی میانگین ارزبری تولید هر دستگاه موتورسیکلت را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار و حداقل ارزبری واردات هر دستگاه از آن را ۴هزار دلار خواند و گفت: «به‌رغم مصوبه اخیر هیأت دولت و فراهم‌نبودن زیرساخت‌های اسقاط، برخی کارشناسان و مسئولان سازمان محیط زیست هم‌صدا با برخی رسانه‌های بیگانه، درصدد مخالفت با اجرای مصوبه دولت درخصوص معافیت موتورسیکلت‌سازان برآمده‌اند و برخی دیگر پیشنهادهای غیرکارشناسی همچون اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده به ازای تولید هفت دستگاه موتورسیکلت را مطرح کرده‌اند و این در حالی است که هنوز ستاد برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده تشکیل نشده و با پلیس نیز درخصوص هدایت موتورسیکلت‌های بالای ۸ سال به مراکز اسقاط هیچ‌گونه هماهنگی به عمل نیامده است.»

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت هشدار داد: «از ۲۰۰ واحد تولید موتورسیکلت در کشور، تنها ۲۴ واحد باقی مانده است و در صورت ادامه جوسازی‌ها و ارائه اخبار غیرواقعی تا سال آینده چیزی به نام صنعت موتورسیکلت نیز نخواهیم داشت.»

وی متوسط قیمت موتورسیکلت در کشور را ۶ تا ۱۸ میلیون اعلام کرد و گفت: «پیشنهاد ما به دولت برای ایجاد انگیزه برای دارندگان موتورسیکلت‌های فرسوده اختصاص تسهیلات قرض‌الحسنه یا وام‌های ۵ میلیونی با سود ۴ تا ۶ درصد به تولیدکندگان است تا با تقویت توان مالی صاحبان این موتورها، جریان تقاضا برای اسقاط و نوسازی در این صنعت با اقبال عمومی همراه شود.»

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=8165
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)