دوشنبه 25 فوریه 2019 - 4:59
شرقی جویای نام یا غربی کهنه‌کار؟

مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی و بایک X25 (+تصاویر)

در صورت مشخص شدن وضعیت خدمات پس از فروش بایک در ایران، این خودرو شانس موفقیت زیادی را دارد.

صنعت خودرو کشور تا همین چند ماه گذشته انتظار ورود برندهای جدید و مدل‌های به روز از برندهای حاضر را می‌کشید که ناگهان با ظهور اتفاقات غیر منتظره، سرنوشت این صنعت قدیمی به یکباره عوض شد و پای بسیاری از برندهای آسیایی و اروپایی از کشور قطع شد. همچنین به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی و فضارهای مستقیم از سوی دولت آمریکا مبنی بر عدم فعالیت خودروسازان جهانی در بازار ایران، بسیاری از شرکت‌ها فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده و یا بازار ایران را به طور کل ترک کرده‌اند.

از همین‌رو دیگر نمی‌توان انتظار داشت که تنوع محصول در بازار شکل بگیرد، زیرا درحال حاضر شرایط تولید در کشور بسیار سخت و طاقت‌فرسا شده است. اما نکته جالب توجه، فعالیت چراغ خاموش یکی از خودروسازان خصوصی است که از سال گذشته به صورت بی سر و صدا به تولید و مونتاژ خودرو در کشور می‌پردازد.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از خودروبانک، شرکت بایک ایرانیان سال گذشته پس از نمایشگاه خودرو تهران، فعالیت خود را به صورت جدی آغاز کرده و به تولید خودروی بایک X25 در نوع دنده دستی و اتوماتیک پرداخته است که ثمره این فعالیت، چند ماهی است که روانه خیابان‌های کشور شده است.

نکته قابل تامل درخصوص فعالیت این شرکت، سکوت خبری و عدم تبلیغ محصولات بوده که همین موضوع سبب شده خریداران هیچ‌گونه شناختی از این محصول مونتاژی در کشور نداشته باشند. جالب است بدانید که استدلال این شرکت برای فعالیت پنهانی و چراغ خاموش، مطلع نشدن دولت آمریکا از فعالیت‌های این برند چینی در ایران است! تا مبادا خللی در ادامه همکاری این شرکت با شریک تجاری چینی خود ایجاد شود.

بایک X25 در بازار ایران رقابت مستقیمی را با ساندرو استپ‌وی، برلیانس کراس، لیفان X50، ام‌وی‌ام‌ X22، جک S3 و چانگان CS35 آغاز کرده است. اما باید گفت که رنو ساندرو استپ‌وی به دلیل شباهت‌های ابعادی، مشخصات فنی نزدیک و همچنین رنج قیمتی مشابه، یکی از اصلی‌ترین رقبای این تازه‌وارد چینی به شمار می‌رود. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم قیاسی میان این دو هاچ‌بک کراس موجود در بازار انجام دهیم.

* معرفی اولیه محصولات

رنو ساندرو استپ‌وی در این مقایسه معرف حضور همگان بوده، زیرا این خودرو از سال ۹۴ تاکنون توانسته به خوبی در بازار خودروی کشور جایگاهی قابل قبولی را برای خود بدست آورد. استپ‌وی از کمترین امکانات رفاهی ممکن بهره‌ می‌برد، اما از آن‌جایی که دارای کیفیت قابل قبولی است، توانست نظر خریداران را به خود جلب کند و به خودرویی پرفروش در ایران تبدیل شود.

اما در آن سوی میدان بایک X25 قرار دارد که سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه چنگدو به صورت رسمی رونمایی و معرفی شد. در همان سال نیز عرضه این کراس‌اوور کوچک یا بهتر است بگوییم هاچ‌بک کراس به صورت گسترده در بازار چین آغاز شد. اولین حضور این خودرو در ایران بازمی‌گردد به نمایشگاه خودرو تهران سال گذشته که بایک به صورت مستقیم برای یافتن شریک تجاری جدید در ایران حضور یافته بود.

بر این اساس مدتی بعد این خودرو با پلاک گذرموقت در خیابان‌ها رویت شد که نشان می‌داد عرضه آن به زودی صورت خواهد گرفت. در نهایت نیز بایک ایرانیان تولید و مونتاژ این خودرو را در خط تولید گلپایگان آغاز کرد و فروش این محصول را بدون پوشش رسانه‌ای و ایجاد فضای تبلیغاتی به شرکت‌های واسپاری و نماینده‌های فروش واگذار کرد.

* طراحی ظاهری

بدون شک در بحث طراحی ظاهری باید گفت که اکثر چینی‌ها توانسته‌اند با الگو برداری از خودروسازان و برندهای معتبر جهانی، محصولاتی نسبتا بروز و قابل قبول را روانه بازار کند. بر همین اساس باید گفت که بایک X25 نیز در این رقابت برنده بلامنازع بوده، زیرا ساندرو به دلیل اینکه سال‌ها پیش طراحی و تولید شده، دارای طرحی از مد افتاده و بدور از آلایش است.

بایک X25 دارای زبان طراحی مستقل نبوده و رگه‌هایی از کپی کاری در آن مشاهده می‌شود. اما برخلاف تولیدات پیشین این برند، نمی‌توان گفت که دقیقا مشابه محصولی مشهور است. در نمای جلو خودرو چراغهای بزرگ با خطوط و زوایایی تند طراحی شده است تا مانند دیگر محصولات این روزهای چینی چهره تهاجمی و جسور را تداعی کند. کمی پایین‌تر از جلوپنجره باریک و مشبک این خودرو یک ورودی هوای مشکی رنگ وجود دارد که در طرفین آن چراغ‌های مه‌شکن دایرهای شکل تعبیه شده است.

در نمای جانبی این خودرو بیشترین موردی که توجه را به خود جلب می‌کند، خط تند و تیزی است که در زیر دستیگره درها امتداد یافته و از گلگیرجلو تا گلگیر عقب کشیده شده است. همچنین شیب سقف این خودرو دارای زاویه نسبتا تندی است که سبب شده چهره‌ای نسبتا اسپرت به آن ببخشد. اما رینگ‌های آلومینیومی نسبتا کوچک و همچنین ادوات پلاستیکی بزرگی که روی بدنه نصب شده‌اند، از نکات منفی است که در ظاهر این خودرو به چشم می‌آیند.

در بخش عقب نیز می‌توان رگه‌هایی از بایک سابرینا را مشاهده کرد که دستخوش تغییرات و بروزرسانی شده است. مهمترین ویژگی در این بخش را استفاده از زه کرومی روی در صندوق دانست که ظاهری شکیل‌تر به آن داده است. همچنین سپر بلندی که روی خود دیفیوزر نقره‌ای رنگ را جا داده، سبب شده تا چهره‌ای اسپرت و جوان پسند پیدا کند.

درخصوص طراحی ساندرو استپ‌وی نیز در مقاله‌های پیشین به‌صورت مفصل توضیحاتی جامع ارائه شده است، اما بد نیست بدانید که همین طراحی ساده و بی‌آلایش موجب شده تا بسیاری از خریدارانی که ریسک‌پذیر نیستند و قصد خرید خودرویی معقول را دارند، سراغ آن رفته و از این موضوع استقبال کنند. در واقع باید گفت که اغلب خریداران ساندرو کسانی هستند که کیفیت را به طراحی و امکانات رفاهی ترجیح می‌دهند.

* طراحی داخلی

در بخش طراحی داخلی باید گفت که X25 برخلاف طراحی ظاهری، کاملا کپی‌برداری شده که این موضوع از نگاه بسیاری از کارشناسان یک نقطه ضعف بزرگ به‌شمار می‌رود. با ورود به کابین این خودرو با فضایی آشنا رو‌به‌رو خواهید شد که پیش از این در محصولات جدید مرسدس بنز خصوصا GLA مشاهده شده است.

اما این موضوع زمانی می‌تواند خوشایند باشد که با متریالی قابل قبول و باکیفیت در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. اما متاسفانه کابین X25 تماما از جنس پلاستیک خشک و بی‌کیفیتی است که در همان لخظات اولیه دل شما را خواهد زد. در واقع باید گفت که بایک تنها با حفظ ظاهر قصد داشته رضایت مشتریان را جلب کند. از طرفی باید گفت که این خودرو به عنوان خودرویی اقتصادی و ارزان‌قیمت به بازار جهانی عرضه می‌شود به همین خاطر نباید توقع متریال باکیفیت را از آن داشت.

از ویژگی‌های قابل توجه در کابین، نمایشگر جداگانه‌ای است که در بالاترین قسمت داشبورد نصب شده است، این بخش در کنار دریچه‌های دایره‌ای ورود هوا به کابین و ساعت آنالوگ نصب شده روی داشبورد، به سبک محصولات مرسدس گردآوری شده‌اند.

هرچند که درون کابین ساندرو بسیار قدیمی و ساده طراحی شده است، اما متریال مصرفی آن به مراتب از کیفیت بالاتری برخوردار است. البته که این بدان معنا نیست که کابین ساندرو بسیار با کیفیت بوده و هیچگونه ایرادی ندارد. اما در مقام مقایسه میان کابین این دو خودرو، این ساندرو است که گوی سبقت را از رقیب چینی ربوده است.

اما از لحاظ فضای درون کابین، X25 کمی جادارتر بوده و فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. این موضوع در قسمت عقب کابین بیشتر مشاهده می‌شود. زیرا فضای بین صندلی‌ها در X25 نسبت به ساندرو استپ‌وی بیشتر بوده که برای افراد بلند قامت مناسب‌تر است. همچنین تودوزی چرمی (چرم مصنوعی) بایک X25 مزیت دیگری است که ساندرو استپ‌وی از آن بی‌بهره مانده است.

* امکانات رفاهی و آپشن ها

بایک X25 نیز مانند ساندرو استپ‌وی با دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود. اما این خودرو برخلاف رقیب فرانسوی خود، لیست امکانات رفاهی نسبتا متنوعی را برای این دو نسخه درنظر گرفته است. درواقع باید گفت که نسخه اتوماتیک نمونه فول‌آپشن بوده و از طیف وسیع‌تری از امکانات بهره‌مند شده است.

از امکانات رفاهی این خودرو در نسخه اتوماتیک، می‌توان به مواردی از قبیل سانروف، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی (دو رنگ سفارشی)، سیستم تهویه الکتریکی دستی، پاور ویندوز، فرمان کمکی برقی، مانیتور، سنسور و دوربین عقب، سنسور نور و باران، کامپیوتر سفر، کروزکنترل و… اشاره کرد. لازم به ذکر است نمونه دنده دستی تنها به امکانات رفاهی پایه مجهز بوده که به همین منظور قیمت پایین‌تری نیز دارد.

از امکانات رفاهی ساندرو نیز می توان به مواردی از قبیل ۲ کیسه هوای سرنشین و راننده، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع دستی، کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان، تنظیم برقی آینههای جانبی، چراغ مه شکن جلو و عقب و تنظیم دستی صندلی‌های جلو به همراه تنظیم ارتفاع صندلی راننده، اشاره کرد. که در مقایسه با رقیب خود حرف چندانی برای گفتن ندارد. اما این روزها بسیاری از مشتریان به دلیل عدم شناخت کافی از شرکت بایک ایرانیان و ترس از ارائه خدمات پس از فروش مناسب از سوی این شرکت، ترجیح می‌دهند که هزینه‌ای بیشتر کنند و ساندرو استپ‌وی را برای خرید انتخاب کنند. در واقع به نوعی قید امکانات رفاهی را زده و کیفیت را بر آن ارجح می‌دانند.

* مشخصات فنی و پیشرانه

بایک X25 به پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۱۲ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۸ نیوتون متر مجهز شده است. قدرت این موتور توسط جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. میزان مصرف سوخت بایک X25 با جعبه‌دنده دستی برابر با ۶٫۱ و با جعبه‌دنده اتوماتیک ۶٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که این عدد در شهری مانند تهران به مراتب بالاتر خواهد بود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکر است که جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک این خودرو توسط کمپانی ساب طراحی شده که با همکاری بایک به مرحله تولید رسیده است.

رنو ساندرو استپ‌وی نیز از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر بهره می‌گیرد که توانایی تولید نیرویی معادل ۱۰۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۰ نیوتون متر را دارد. نیروی تولید شده موتور نیز در این خودرو به وسیله دو نوع جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

نکته جالب توجه، مشخصات فنی بسیار نزدیک این دو خودرو است که سبب می‌شود رقابت نزدیکی و جذابی با یکدیگر داشته باشند. باید گفت که روی کاغذ برتری با بایک X25 بوده، اما باید دید که در عمل نیز این خودروی چینی است که می‌تواند قابلیت‌های خود را به رح رقیب کهنه‌کار فرانسوی بکشد یا خیر!

* تجربه رانندگی

با دانستن مشخصات فنی هر دو خودرو، تجربه رانندگی با آن‌ها جذاب‌تر خواهد شد، زیرا هر دو خودرو مشخصاتی بسیار شبیه به یکدیگر داشته که تنها در عمل می‌توان تفاوت‌های آن‌ها را متوجه شد. برای شروع در ابتدا از بایک X25 شروع می‌کنیم. خودرویی که شاید کمتر کسی شناخت کافی از آن داشته باشد. با چرخاندن سوییچ پیشرانه ۱٫۵ لیتری این خودرو را روشن کرده و اهرم تعویض دنده را در حالت D قرار می‌دهیم.

با فشردن پدال گاز اقدام به حرکت می‌کنیم که در همان ابتدا به دلیل کنجکاوی، کمی فشار بر پدال را زیاد کرده تا ببینیم شتاب این خودروی تازه‌وارد چگونه است! با بالا رفتن دور موتور صدای ورودی به درون کابین نیز زیاد می‌شود که این موضوع در بسیاری از خودروهای داخلی از جمله ساندرو نیز مشاهده می‌شود. شتاب اولیه چندان قابل توجه نبوده و نمی‌توان گفت که X25 اتوماتیک خودرویی تند و تیز است. اما برای مصارف شهری و روزمره مناسب بوده و جوابگوی نیاز خانواده‌ها خواهد بود.

در ادامه حرکت نحوه عملکرد تعویض دنده‌ها قابل قبول است که این موضوع را می‌توان از نکات مثبت در سواری این خودرو دانست. زیرا جعبه‌دنده تاحد زیادی بدون کوبش و ضربه اقدام به تعویض دنده‌ها می‌کند. اما مانند بسیاری از خودروهای چینی کمی با تاخیر به فرمان راننده جامه عمل می‌پوشاند.
سیستم تعلیق و سواری این هاچ‌بک کراس را می‌توان نرم و آرام برشمرد.

اما باید به این نکته اشاره کرد که اگر پیش از این تجربه رانندگی با خودرویی چینی که از لاستیک‌های چینی بهره می‌گیرد را ندارید، سواری بایک X25 براتان خشک و زننده خواهد بود. زیرا لاستیک‌های چینی باعث انتقال صدای آسفالت به درون کابین می‌شوند و ضربات زیادی را از ناهمواری مسیر به کابین منتقل می‌کنند که با تعویض آن‌ها با نمونه‌های نرم‌تر، سواری لذت‌بخش‌تری را می‌توان احساس کرد.

لازم به ذکر است که هندلینگ این خودرو چندان مورد توجه نبوده و نباید از آن انتظار هندلینگی قابل توجه را داشت. زیرا در مانورهای ناگهانی ممکن است کمی ناپایداری در خودرو احساس شود که این مورد در رنو ساندرو استپ‌وی کمتر دیده می‌شود. هرچند که اگر با ساندرو استپ‌وی نیز قصد پیچیدن با سرعت بیش از حد مجاز را داشته باشید، احساس ناچایداری در بخش عقب خودرو را خواهید کرد.

گفتنی است مصرف بایک X25 اتوماتیک در شهر حدود ۸٫۳ لیتر تا ۸٫۵ بوده که نسبت به استپ‌وی کمی به‌صرفه‌تر است. اگر بخواهیم یک شرح کلی از حال و هوای رانندگی با این خودرو بدهیم، باید بگوییم که تجربه‌ای تکراری بوده که پیش از این در بسیاری از خودروهای چینی مشاهده شده است. زیرا اصالت و روح رانندگی را نمی‌توان در ان پیدا کرد. شاید بتوان یکی از دلایل اصلی این موضوع را به کار بردن متریال خشک و بی کیفیت درون کابین دانست که موجب می‌شود تجربه‌ای دلنشین از رانندگی با X25 به وجود نیاید.

هنگامی که از پشت فرمان X25 به پشت فرمان ساندرو استپ‌وی می‌روید، ناخودآگاه احساس راختی بیشتری روی صندلی‌های آن خواهید کرد. اما به دلیل این که با فضایی کاملا ساده و قدیمی رو‌به‌رو می‌شوید، ممکن است در لحظات اول کمی توی ذوق‌تان بخورد. با این حال با استارت زدن پیشرانه صدایی آشنا به گوشتان می‌رسد که پیش از توسط ال‌۹۰ یا همان تندر به گوشتان خورده است. با قرار دادن اهرم دنده در حالت D، شروع به حرکت می‌کینم.

با وجود ۹ اسب کمتر، شتاب اولیه احساس شده در ساندرو استپ‌وی بیشتر است. همچنین در ادامه نیز سواری نرم‌تری را تجربه خواهید کرد که با هندلینگ بهتر و احساس اطمینان خاطر بیشتر توام می‌شود. اما باید به این نکته اشاره کرد که عملکرد گوش به فرمان جعبه‌دنده اتوماتیک این خودرو به قدری قابل توجه است که ناخودآگاه تمایل به معکوس کشیدن‌های ناگهانی پیدا می‌کنید. اما این معکوس‌ها با کوبش همراه است که اگر با نحوه عملکرد آن آشنا نباشید، تصور خواهید کرد که جعبه‌دنده خودرو شما دچار مشکل فنی شده است. عدم وجود امکانات رفاهی در این خودرو موجب می‌شود که سرنشینان پس از مدتی دچار خستگی شوند.

مصرف سوخت ساندرو استپ‌وی اتوماتیک در شهر حدود ۹٫۱ تا ۹٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که باتوجه به حجم موتور و ابعاد بدنه عدد زیادی به نظر می‌رسد. . سواری رنو ساندرو به نوبه خود نرم و آرام است و تنش کمی را به سرنشینان منتقل می‌کند، اما از آن‌جایی که این خودرو از فرمان هیدرولیک بهره‌ می‌گیرد، باید گفت که در مقایسه با فرمان کمک برقی بایک X25، سفت‌تر و آزاردهنده‌تر به نظر می‌رسد.

در پایان اگر بخواهیم جمع‌بندی کلی از این دو خودرو داشته باشیم، باید بگوییم که در صورت مشخص شدن وضعیت خدمات پس از فروش بایک در ایران، این خودرو شانس موفقیت زیادی را دارد. زیرا باتوجه به نوع قیمت‌گذاری این شرکت که برای نسخه اتوماتیک مبلغ ۱۲۵ میلیون تومان و برای نسخه دستی ۹۵ میلیون تومان را درنظر گرفته، گزینه‌ای منطقی به نظر می‌رسد.

اما از سوی دیگر ساندرو استپ‌وی اتوماتیک که این روزها در بازار آزاد قیمتی حدود ۱۵۰ میلیون تومان پیدا کرده است، در ازای این مبلغ هیچ آپشنی ارائه نمی‌کند و تنها به واسطه کیفیت قابل قبولی که دارد، توانسته نظر مشتریان را به خود جلب کند. با این حال این خودرو نیز در جال حاضر به دلیل مشکلات بین‌المللی و تحریم‌های اعمال شده، از شرایط چندان مطلوبی در زمینه تامین قطعات و ارائه خدمات بهره نمی‌گیرد، اما در مقایسه با بایک از وضعیت بهتری برخوردار است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=8394
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)