- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

ایجاد ۴۵۰ هزار شغل صنعتی تا پایان امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد یک میلیون اشتغال جدید در بخش صنعت، معدن و تجارت و اصناف طی چهار سال گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۴۵۰ هزار اشتغال جدید صنعتی و معدنی ایجاد شود.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمدرضا نعمت زاده در همایش گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: ازجمله اقداماتی که طی دولت یازدهم انجام شد برگرداندن فضای منطق و اعتدال و تعامل و همکاری با یکدیگر بوده که در دولت قبل متلاشی شده بود و در این زمینه فعال سازی ۲۰ هزار طرح و واحد نیمه تمام صنعتی و ایجاد ۳۰۰ هزار اشتغال انجام شد.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به تحقیق و توسعه یادآور شد: توجه صاحبان صنایع به تحقیق و توسعه و نوآوری طی چهارسال گذشته شدت بیشتری گرفت به طوری که تعداد واحدهای راه اندازی شده ی تحقیق و توسعه در کشور طی ۴ سال به یکهزار و ۱۰۰ مورد رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار افزایش تولیدات پیشرفته و دانش بنیان شد و افزود: باید صنایع موجود به دانش بنیان تبدیل شوند و علی رقم اینکه تعداد واحدهای صنعتی ۱۳ درصد از کل دانش بنیانهای کشور است اما ۷۰ درصد تولیدات پیشرفته از همین طریق صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: تغییر تدریجی نوع عرض واردات برای ۵۰ درصد واردات از عرض مبادله ای به عرض آزاد یا متقاضی در این دولت صورت گرفته است که باعث حمایت از تولید و جلوگیری از بروز مشکلات در این بخش شده است و ما باید به سمت عرض تک نرخی حرکت کنیم.

به گفته نعمت‌زاده، اصلاحات اساسی در تعرفه های گمرکی، تثبیت شرایط بازار، کاهش طبقات تعرفه ای از ۱۵ به ۸، تثبیت تامین ۵۰ درصد هزینه های پژوهشی بخش خصوصی از طریق دولت و نیز بخشودگی ۱۰ درصد حقوق دولتی معادن در صورت اجرای پروژه های تحقیقاتی با سازمان ها از جمله اقدانات دولت یازدهم در حوزه صنعت، معدن بوده است. همچنین معافیت مالیاتی به میزان سود عقود مشارکتی به میزان آورده نقدی سهام داران و نیز معافیت ۳۰ درصد مالیات بر درآمد برای مدت ۵ سال به منظور تولید برندهای خارجی با مشارکت شرکت های داخلی از دیگر اقدامات این حوزه طی ۴ سال گذشته بوده است.

وی یادآور شد: رشد منفی ۱۰ درصد در بخش صنعت، بروکراسی بیش از حد حاکم بخصوص در اواخر ۹۳ توقف و نیمه تعطیل بودن بسیاری از صنایع کوچک و متوسط و بزرگ، توقف طرح های سرمایه گذاری مهم، مشکلات ناشی از نا بسامانی خصوصی سازی در قالب رد دیون میراث دولت قبل به دولت یازدهم بوده است اما امروز با ایستادگی و مقاومت مردم شریف و تدبیرو تلاش دولت یازدهم و مدیریت مدبرانه رییس جمهور و حمایت مقام معظم رهبری شاهد ایجاد فضای باز اقتصادی رونق تولید و رشد تشکیل سرمایه سابق از منفی ۴۱ به حدود مثبت ۷ هستمیم، همچنین رشد و تثبیت ارزش افزوده به طوری که در سه ماهه سوم و چهارم سال گذشته رشد بخش صنعت و معدن متجاوز از ۱۰ درصد و طی سال به ۶۵ درصد بالغ شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن شاخص های کشورهای نوظهور صنعتی اضافه کرد: بر این اساس درآمد سرانه از ۵ هزار و ۸۰۰ دلار باید به حداقل ۱۰ هزار دلار برسد همچنین سهم ارزش افزوده سرانه صنعت نیز از ۵۲۰ دلار به بیش از هزار دلار برسد.

وی یادآور شد: تقویت و آموزش نیروی انسانی و روزآمد کردن مهارت‌ها، نوآوری و تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی، توجه بیشتر به بازار و ایجاد تقاضا در داخل و خارج و سرمایه گذاری با هدف صادرات از دیگر الزامات جامعه صنعتی است و رقابت پذیری اقتصادی تولیدات در بخش صنعت باید جدی گرفته شود.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: در برنامه ی راهبردی پیش بینی شده در سال ۱۴۰۰ صادرات صنعتی و معدنی به ۸۰ میلیارد دلار و در ۱۴۰۴ به ۱۲۰ میلیارد دلار برسد و صادرات غیر نفتی نیز به ۱۳۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ و ۱۸۰میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ بالغ شود که در این صورت به کشور نو ظهور صنعتی تبدیل می شویم.

وی تاکید کرد: پیوستن به زنجیره ی ارزش جهانی و زنجیره ی تولید باید مدنظر باشد و این در حالی است که بعد از توافقات هسته ای و استقبال شرکت های خارجی در این زمینه ها به توفیقات خوبی دست یافته ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با برشمردن دیگر الزامات توسعه صنعتی افزود: حمایت حکومت و نظام ونیز دولت از تولید و کارآفرینی و تجارت در اصلاح قوانین و مقررات و … و نیز همکری و تعامل بنگاه های تولیدی و اقتصادی بالاخذ بهبود روابط بنگاه های بزرگ با واحدهای کوچک و متوسط باید صورت گیرد تا این زنجیره ها را وصل کنیم و این کاری است که در خودروسازی، فولاد و پوشاک شروع شده است.

وی با اشاره به طرح رونق و تولید یادآور شد: سال گذشته به ۱۲ هزار واحد صنعتی و حدود ۱۲ هزار واحد کشاورزی مبلغی در حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا شد و هدف گذاری شده است که امسال این مبلغ را به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و نیز این تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط معدنی، اصناف تولیدی، اصناف خدمات فنی و نیز نوسازی و بازسازی صنایع اختصاص یابد.

* روز صنعت و معدن؛ یادگاری از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

پیش از سخنرانی نعمت‌زاده، محمدرضا فیاض رییس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن با اشاره به نامگذاری این روز در سال ۱۳۷۶ گفت: این روز برای حمایت از صنایع و به ابتکار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید‌ و روز صنعت و معدن یادگار آن مرحوم برای کشور است.

وی با یادآوری این موضوع که پس از ۲۰ سال، روز صنعت و معدن امسال در سایه دستاوردهای دولت یازدهم جلوه خاصی دارد، عنوان کرد: دولت یازدهم توفیقات فراوانی داشته است و برای کسب دستاوردهای بیشتر در دولت دوازدهم باید خود را آماده کنیم.