- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

گشایش باب مبادلات جدید از طریق بندر چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مشوق‌های جذابی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بندر چابهار در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمد راستاد در همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این همایش فرصتی است تا تجار و بازرگانان، صاحبان صنایع، فعالان حمل و نقل و خطوط کشتیرانی با ظرفیت و قابلیت‌های چابهار آشنا شوند.

وی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این همایش زمینه‌ای برای گشایش باب مبادلات جدید از طریق بندر چابهار است. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امور بنادر بازرگانی و کشتیرانی کشور آماده است تا ابهامات فعالان اقتصادی داخلی و خارجی را پاسخ دهد.

* پیشنهادهای خود را به سازمان بنادر ارایه کنید

راستاد اضافه کرد: با توجه به روند رو به رشد تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر چابهار، سازمان بنادر در نظر دارد، به زودی عملیات اجرایی توسعه دسترسی جاده‌ای بندر از دروازه بندر تا کمربندی چابهار را به صورت بزرگراه آغاز کند.

وی از فعالان اقتصادی داخلی و خارجی دعوت کرد تا سرمایه‌گذاری‌های روبنایی مورد نیاز در بندر چابهار که در قالب قراردادهای BOT بلندمدت منعقد می‌شود، بررسی کنند و به تناسب توان مالی پیشنهاد‌ات خود را به سازمان بنادر ارائه دهند.

* به دنبال تعامل گسترده بندر با شهر هستیم

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در یک بندر ارتقا یافته فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده‌ای درون و پیرامون بندر موجب افزایش میزان ترافیک کالا و مزیت‌های رقابتی بالاتر خواهد شد و هدف ما این است که چنین رویکردی را برای چابهار دنبال کنیم.

راستاد با بیان اینکه از مسئولیت اجتماعی خود در قبال شهر چابهار غافل نیستیم، گفت: به دنبال تعامل گسترده بندر با شهر خواهیم بود که منافع حاصل از ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و رونق اقتصادی حاصل از فعالیت‌های بندر چابهار به بندرنشینان و مردم سیستان و بلوچستان تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: سال گذشته با بهره‌برداری از فاز اول توسعه بندر چابهار ظرفیت این بندر از ۲ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت.

وی تصریح کرد: پس از این اقدام تحولات مثبتی در بندر چابهار رخ داد، بخش دیگری از تجهیزات مورد نیاز بندر شامل ۶ دستگاه مکنده غلات به ارزش ۱۷.۵ میلیون یورو وارد شد و در این یک سال قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر به ارزش ۲۴۰ میلیون یورو منعقد شد.

وی بیان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تأسیسات روبنایی، مخازن، انبارهای نگهداری کالا، سیلوی غلات و پایانه مکانیزه مواد معدنی بود.

* راه اندازی خط کانتینری هندوستان ـ‌ چابهار و بندرعباس

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در این مدت میزان تخلیه و بارگیری در بندر چابهار ۵۰ درصد افزایش یافت که بالاترین و بهترین عملکرد در بین بنادر کشور است.

راستاد افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: خط کانتینری هندوستان ـ‌ چابهار و بندرعباس چندی پیش راه‌اندازی شد و تاکنون دو کشتی در این مسیر تردد داشته است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری موقت از ترمینال یک بندر چابهار توسط شرکت هندی از دو ماه پیش آغاز شد، گفت: الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار به منطقه آزاد پس از تصویب در شورای عالی مناطق آزاد و کمیسیون‌های تخصصی مجلس به زودی در صحن مجلس مطرح می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مزیت‌ها و ظرفیت‌های چابهار گفت: چابهار دروازه ملل است، کشورهای ساحلی اقیانوس هند، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز می‌توانند جمهوری اسلامی ایران و بندر چابهار را به عنوان گذرگاه تجارت خارجه خود قلمداد کنند.

راستاد افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بالاترین و بهترین مشوق‌های تعرفه‌ای را برای بندر چابهار تعیین کرده‌ایم. این مشوق‌ها شامل خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا خواهد بود و خدمات مرتبط با کشتی‌ها و عملیات مربوط به کالا و نگهداری آن را در برمی‌گیرد.