شنبه 2 مارس 2019 - 7:29

آغاز واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی در بهار ۹۸

معاون سازمان بنادر از معافیت ۲۰ درصدی سود بازرگانی کالاهای حمل‌شده بر اساس شیوه‌نامه کالای ملوانی و طرح ادغام پایانه‌های کالاهای عمومی خبر داد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه افزایش بهره وری پایانه های بندری در سال آینده در دستور کار قرار دارد، گفت: ارتقای کیفیت خدمت رسانی به مشتریان بنادر کشور در اولویت قرار دارد.

به گزارش نگاه اقتصادی از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن زاده با اشاره به همایش سالانه معاونان امور بندری و اقتصادی بنادر کشور، اظهار کرد: در این همایش ضمن بررسی عملکرد و وضعیت بنادر کشور، سیاست ها و راهکارهای لازم برای رفع چالش های موجود در بنادر مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

* ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر سازمان بنادر، گمرک و استاندارد

وی ادامه داد: هماهنگی بین دستگاه های مختلف از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، استاندارد و گمرک از دیگر موضوعات مطرح شده در این همایش بود و ضرورت هماهنگی هرچه بیشتر مورد بحث قرار گرفت تا شاهد تسریع در ترخیص کالا از بنادر کشور باشیم.

* ادغام پایانه‌های کالاهای عمومی بنادر

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه افزایش بهره وری پایانه های بندری در سال ۱۳۹۸ دیگر موضوع مطرح شده بود، اظهار کرد: ادغام پایانه ها به ویژه در بخش جنرال کارگو از دیگر مسائل مطرح شده بود چراکه باید از افزایش هزینه ها به دلیل نیروی مازاد ممانعت به عمل آید و بر همین اساس ادغام پایانه ها در برخی بنادر پیشنهاد شد.

حسن زاده افزود: در بنادری نظیر امام خمینی(ره) و انزلی این اقدام آغاز شده است و در سال آینده در سایر بنادر کشور ادامه خواهد یافت تا از چالش های کارگری در این حوزه جلوگیری شود و برای کارگران عزیز مشکلی پیش نیاید.

به گفته وی ارتقای سطح کیفیت خدمات بندری مسئله ای است که باید در کلیه بنادر مد نظر قرار گیرد.

* تاکید بر لزوم فعالیت هرچه بهتر بنادر کوچک

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه، تاکید بر نقش بنادر کوچک دیگر موضوع عنوان شده در همایش سالانه معاونان امور بندری و اقتصادی بنادر کشور بود، گفت: باید بنادر کوچک در کشور فعال تر از گذشته عمل کنند و بتوانند با وجود ناوگان سنتی نقش مهم تر و اثرگذارتری در زنجیره حمل و نقل دریایی کشور ایفا کنند.

حسن زاده در ادامه با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده امیدوار هستیم تا پایان بهار سال ۹۸ بر اساس مدل واگذاری بنادر کوچک، مراحل واگذاری این بنادر به بخش خصوصی و تعاونی ها را شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: روش واگذاری بنادر کوچک بازرگانی تدوین شده است و با تصویب آن در هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی مراحل واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم با اجرای این مصوبه شاهد نقش هرچه فعال تر بنادر کوچک در استان هایی نظیر هرمزگان، خوزستان و بوشهر که عمده بنادر کوچک کشور در جغرافیای آن ها قرار دارد، باشیم.

* آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای سنتی نهایی شد

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت باید با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی تدوین می شد، اظهار کرد: این آیین نامه پس از تدوین، با تایید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رییس کل گمرک و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دی ماه سال جاری نهایی شد.

حسن‌زاده ادامه داد: مدل واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی و آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی مکمل یکدیگر هستند و بر اساس آیین نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی، ملوانان می توانند هر کالایی را مازاد بر سهمیه به بنادر وارد کنند و مشمول ۲۰ درصد معافیت سود بازرگانی شوند که این مسئله تاثیر بسزایی در رونق بنادر کوچک و بهبود معیشت مردم منطقه دارد و می تواند مانع از مهاجرت شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=8668
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)