- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

حمایت دولت برای ایجاد صنایع تبدیلی ضروری است

شهردار لواسان از برگزاری سومین جشنواره گیلاس در این شهر خبر داد و اظهار داشت: باغات لواسان و شمیرانات با برداشت سالانه حدود ۶۱ هزار تن گیلاس، بیشترین سهم را از تولید ۳۵۰هزار تنی این محصول در کشور دارند.

علی مرادی در یک نشست خبری با بیان این‌که جشنواره گیلاس کشور با حضور مسئولان منطقه‌ای و کشوری در روزهای ۲۵ تا ۲۷ تیرماه و طی ساعات ۲۰ تا ۲۴ هر روز برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: این جشنواره در راستای نهادینه کردن تولید و اشتغال در این بخش و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود.

وی با یادآوری این‌که برگزاری‌جشنواره محصولات کشاورزی در لواسان سابقه سه ساله دارد، افزود: شهرداری لواسان تمام تلاش خود را به کار بسته است تا با برگزاری جشنواره محصولات کشاورزی از جمله گیلاس زمینه تولید صادرات‌محور این محصولات را فراهم کند.

شهردار لواسان پیش‌بینی کرد ۵ الی ۶ هزار نفر از این جشنواره بازدید کنند و در کنار آن ۷۰ درصد جمعیت شهر لواسان هم طبق روال گذشته از این جشنواره بازدید به عمل آورند.

وی با بیان این‌که لواسان به عنوان منطقه‌ای حاصلخیز در تولید محصولات سردرختی شهرت دارد، افزود: این جشنواره فرصت مغتنمی است تا علاوه بر ارتقای سطح کیفی و کمی تولید گیلاس این شهرستان، سایر محصولات کشاورزی نیز به‌طور مستقیم به دست مصرف‌کنندگان برسد.

مرادی محل برگزاری این جشنواره را منطقه بالادستی سد لتیان و در مسیر رودخانه جاجرود اعلام کرد و با اشاره به وجود سایر امکانات رفاهی از جمله مراکز و فضاهای اقامتی، مناظر زیبای دیدنی و گلخانه‌ هوشمند در کنار جشنواره گیلاس گفت: این امکانات شرایط بسیار مفرحی را برای بازدیدکنندگان این جشنوراه ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این برنامه‌های هنری هم تدارک دیده شده و غرفه‌های عرضه‌کننده محصولات کشاورزی هم در این جشنواره حضور خواهند داشت.

* رتبه جهانی ایران در تولید کمی و کیفی گیلاس

وی در ادامه اظهار داشت: اگرچه ترکیه رتبه اول تولید گیلاس جهان را در اختیار دارد اما کیفیت گیلاس ایران بسیار مناسب‌تر است و در‌حال‌حاضر ایران در تولید گیلاس از نظر کمی رتبه سوم و از نظر کیفی رتبه اول جهان را در اختیار دارد.

به گفته شهردار لواسان، میزان تولید گیلاس در جهان حدود ۱۸ میلیون تن و جایگاه اول تا پنجم از نظر میزان تولید این محصول به‌ترتیب در اختیار ترکیه، آمریکا، ایران، ایتالیا و اسپانیا است.

* ضرورت حمایت دولت برای ایجاد صنایع تبدیلی

وی در پاسخ به پرسش “نگاه اقتصادی” درخصوص احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری محصول گیلاس و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از آن گفت: زمینه برای حضور بخش خصوصی در این عرصه مهیا است اما وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نیز باید به‌عنوان متولیان امر، حمایت‌ها و مشوق‌های لازم را برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی در نظر بگیرند.

مرادی در پاسخ به پرسش دیگر نگاه اقتصادی نوع گیلاس های تولید شده در این منطقه را “تک‌دانه” عنوان کرد و گفت: گیلاس تک‌دانه محصول جغرافیای شمیرانات است و در جشنواره گیلاس نیز قرار است انواع مختلفی از همین محصول در معرض نمایش قرار گیرد.

* اجرای ۶۰ پروژه عمرانی

شهردار لواسان در ادامه از اجرای ۶۰ پروژه عمرانی در لواسان با سرمایه‌گذاری ۲۱۰ میلیارد ریالی خبر داد و اظهار داشت: مطابق با شاخص‌های جهانی، لواسان اولین شهر ایران است که تناسب بودجه جاری و عمرانی آن در وضعیت مناسبی قرار دارد به گونه ای که ۷۶ درصد درآمدها به صورت عمرانی هزینه شده و ۲۴ درصد صرف هزینه‌های جاری شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۳ بودجه مصوب شهرداری ۳۵ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۶ به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته و ۱۴۶ میلیارد تومان نیز در سال ۹۵ وصول شده است. بر این اساس امیدواریم با ارتقای ردیف‌های درآمدی بتوانیم برای افزایش بودجه اصلاحیه‌ای تنظیم کنیم.

* توسعه فضاهای ورزشی

مرادی در پاسخ به دیگر پرسش نگاه اقتصادی درخصوص توسعه فضاهای ورزشی لواسان، به زمین چمن مجموعه تربیت بدنی در شمال شهر، مجموعه ورزشی‌تفریحی در شمال شرقی شهر، پیست دوچرخه‌سواری در حاشیه دریاچه‌ها و جاده سلامت برای ورزش‌های همگانی اشاره کرد و گفت: یکی از زیباترین فضاهای ورزشی کشور در ضلع جنوبی شهر لواسان احداث شده که برای نورپردازی، سکوهای استاندارد، کف‌سازی، فضای گل و گیاه حاشیه آن و… ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

* دیگر اقدامات شهرداری لواسان

وی با بیان این‌که درآمد پایدار شهرداری لواسان تا سال ۹۳ ضعیف بود اما با همان درآمد برای احداث پارک و بوستان در شمال، غرب و جنوب شهر تلاش کرده و کافی‌شاپی را در سال گذشته تأسیس کردیم که با استقبال خوبی مواجه شده است.

شهردار لواسان به افزایش درآمدهای شهرداری از محل بیلبوردها، از حدود ۴۰ میلیون تومان در سال به ۸۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و افزود: علاوه بر این موفق شدیم با گواهی کلانتری و هماهنگی با باغداران، مناقشات بین گردشگران و باغداران را کاهش دهیم و فضاهای جدیدی را بر حضور گردشگران ایجاد کنیم.

* توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محدوده قانونی شهر

وی همچنین از توقف کامل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محدوده قانونی شهر خبر داد و افزود: البته در حریم شهر به علت موازی‌کاری دستگاه‌ها هنوز مواردی از این ساخت‌وسازها دیده می‌شود که ما برای حل این موضوع خواستار آنیم که مسئولیت حریم شهر به شورای بخش و شوراهای روستایی محول شود.

* چاره‌اندیشی برای ترافیک پایان هفته

مرادی در ادامه به اتصال همه شبکه‌های راه‌های اصلی به سیستم مونیتورینگ شهرداری در پایان سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس رصد ما در هفته گذشته ۵۰ هزار وسیله نقلیه وارد شهر شده است.

وی همچنین از رایزنی برای تسهیل ترافیک پایان هفته این شهر خبر داد و گفت: در نظر داریم بلوار جاجرود به لواسان را راه‌اندازی کنیم و پیشنهاد داده‌ایم تا حریم لواسان با حمایت وزارت راه و شهرسازی راه‌سازی شود.

* کتیبه‌ ۸۶۰۰ متری “ایران من”

شهردار لواسان در پایان اظهار داشت: همزمان با شروع سومین جشنواره گیلاس، طرح “ایران من” در دریاچه‌های زمرد لواسان افتتاح خواهد شد که با تصویر کشیدن کتیبه‌ای مصور از تمام شهرهای ایران زمین در متراژ ۸۶۰۰ متر با مشارکت ۸۰۰۰ نفر و با هدف ثبت تمامی روزهای مهم کشورمان به انجام رسیده است.