چهارشنبه 6 مارس 2019 - 4:17

اثرات نامطلوب فاکتورهای صوری در افزایش روند فرار مالیاتی

فروش فاکتورهای صوری و کدفروشی موجب بر هم زدن نظم اقتصادی جامعه و سوءاستفاده افرادی است که قصد فرار از پرداخت مالیات را دارند.

تمام کسانی که با استفاده از امکانات کشور به تحصیل درآمد می پردازند، ملزم هستند بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند تا صرف تامین رفاه جامعه و آبادانی کشور شده و برای تاسیس و تجهیز امکانات عمومی و گسترش زیرساخت‌های عمرانی هزینه شود. این ساده‌ترین تعریف از مقوله مالیات است که همه اقشار و اصناف و فعالان اقتصادی باید به آن تمکین کنند.

اما متاسفانه برخی از سودجویان و افرادی که فقط به فکر منافع خود بوده و قوانین را زیر پا می گذارند، پیوسته به دنبال راه‌هایی برای فرار از پرداخت مالیات و نقض قانون هستند. این افراد از نظر قانون و هنجارهای جامعه، مجرم هستند و در صورت شناسایی، با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

در سال‌های اخیر، شرکت‌ها و افرادی اقدام به فروش فاکتورهای صوری و کدفروشی کرده‌اند که موجب بر هم زدن نظم اقتصادی جامعه و سوءاستفاده افرادی که قصد فرار از پرداخت مالیات را دارند، شده‌اند.

همین امر موجب ایجاد مشکلاتی برای وصول به موقع و عادلانه مالیات شده و تحقق عدالت مالیاتی را با مشکل روبرو کرده است. مشکلات و معضلات اقتصادی حاصل از این پدیده، انرژی و توان نیروهای دستگاه مالیاتی را هدر داده و تحقق سهم پیش‌بینی شده مالیات در بودجه را با مشکل مواجه می‌کند.

البته با هوشیاری واحدهای مربوطه در سازمان امور مالیاتی و با اختیاراتی که طبق قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص جرم‌انگاری مالیاتی به این سازمان داده شده، تعداد زیادی از این شرکت‌های متخلف شناسایی و به اطلاع عموم رسیده است. این شرکت‌ها و افراد در لیست سیاه سازمان مالیاتی قرار گرفته‌اند و برابر قانون، با آن‌ها برخورد می‌شود.

ضمنا طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم برای شرکت‌های صادرکننده فاکتور صوری و کدفروشان، مجازات‌های نقدی و حبس در نظر گرفته شده و اگر معلوم شود شرکت خریدار عمدا با شرکت‌های حقیقی و حقوقی موجود در لیست سیاه سازمان مالیاتی، معامله انجام داده است، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

باید گفت کسانی که به فکر سودجویی و طفره‌رفتن از پرداخت مالیات که حق دولت و در واقع حق تک‌تک آحاد مردم جامعه است، هستند، همواره به دنبال پیدا کردن راه‌های فرار مالیاتی هستند و پدیده نامتعارف کدفروشی و فاکتورهای صوری، مستمسک مناسبی برای این گروه هنجارشکن است.

این گروه به‌جای این که فهرست معاملات و اطلاعات صحیح درآمد خود را به ادارات مالیاتی ارائه کنند، با تهیه کدها و فاکتورهای تقلبی درآمد واقعی خود را کتمان کرده و اطلاعات نادرست ارائه می کنند تا از پرداخت مالیات فرار کنند.

امید است مؤدیان مالیاتی در چارچوب قانون و با صداقت نسبت به ارائه اطلاعات شغلی خود و پرداخت مالیات متعلقه اقدام کرده و بدین ترتیب در اداره کشور و شهر خود دولت را یاری کنند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=8795
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)