چهارشنبه 6 مارس 2019 - 20:58

نشست مشترک مجمع وزیران ادوار و شورای عالی الگوی اسلامی‌ایرانی پیشرفت

مجمع عمومی فوق العاده وزیران ادوار با حضور برخی وزرا و معاونان دولت‌های قبلی و فعلی به میزبانی مرکز الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت برگزار شد.

مجمع عمومی فوق العاده وزیران ادوار (۱۴ اسفند ماه) با حضور برخی وزرا و معاونان دولت‌های قبلی و فعلی به میزبانی مرکز الگوی اسلامی –ایرانی پیشرفت برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، در ابتدای این نشست، محمدرضا عارف، رییس مجمع وزیران ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: در این جلسه قصد داریم به‌ طور خاص به بررسی موانع توسعه پیشرفت در کشور پرداخته و چالش‌های اصلی که در نظام ما و در کشور با آن روبرو هستیم را با استفاده از تجربه ارزنده‌ای که در جمع اعضای محترم وجود دارد بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: هدف ما این است که در حل مشکلات مردم سهیم باشیم و انشالله با اجرایی شدن برنامه‌های پیشرفت، نگاه ما این‌گونه باشد که از طریق همفکری و هم‌افزایی با اعضای مجمع که دربرگیرنده همه حوزه‌ها و معاونین رئیس‌جمهور وقت در چهار دهه گذشته است، بتوانیم در برنامه‌های پیشرفت کشور مؤثر باشیم. خوشحال هستیم اعلام کنیم مجموعه وزیران اقماری با ۷ کمیسیون تخصصی و راهبردی و دبیرخانه این طرح‌ها در این مسیر حرکت می‌کند.

عارف در ادامه توضیحات خود افزود: در این برنامه‌ریزی باید به اسناد بالادستی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های مختلف، به‌طور خاص توجه شده و در کنار تلاش برای حل مشکلات و حاکمیت ارزش‌ها و تحقق آرمان‌ها، درنهایت همکاری و تعامل خوبی با همه نهادها داشته باشیم.

وی با تأکید بر این موضوع که همکاری مجمع وزیران باید به‌ نوعی باشد که وارد جزئیات شود، افزود: نباید این فعالیت به‌ نوعی تلقی شود که دخالت در کار دستگاه‌ها باشد و به همین دلیل جهت‌گیری ما همین کمیسیون‌های تخصصی بوده و توصیه‌شده است که وزرا در هر بخش با ما تعامل داشته باشند.

رییس مجمع وزیران در ادامه تصریح کرد: ما نشست‌های تخصصی متعددی داشته‌ایم و راهبردهایی را که موردنظر مجمع بوده و به تصویب می‌رسد، دنبال کرده و تلاش می‌کنیم این کار اجرایی شود. استحضار دارید، که تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یکی از مطالبات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری محسوب می‌شود.

وی افزود: ایشان در فرمایش‌هایشان اشاره کردند که ما باید بررسی کنیم چه الگویی باید مبتنی بر ارزش‌ها و انقلاب طراحی‌شده و درعین‌حال پاسخگوی مطالبات موجود بوده و دارای نکته‌های قابل ارزیابی باشد. به‌هرحال خوشحال هستیم که باتدبیر معظم له این مرکز، یعنی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تأسیس‌شده و من تشکر می‌کنم از آقای دکتر واعظ زاده و همکارانشان و همه نخبگانی که طی این مدت طولانی روی این طرح کارکرده‌اند.

عارف ادامه داد: با تدبیر مقام معظم رهبری این سند در دیدگاه و ارزیابی نخبگان قرارگرفته و این فرصت بسیار خوبی است که نخبگان و نهادهایی که برنامه‌ ریزی انجام می‌دهند نسبت به این موضوع اظهارنظر کرده و نقد‌های خود را مطرح کنند تا درنهایت انشاءالله ما بتوانیم در سال ۱۴۰۰ سند جامعی را داشته باشیم که آن را مبنای توسعه و برنامه‌های توسعه کشور قرار دهیم. در این راستا، جلساتی را هم جناب آقای مهندس شافعی در دبیرخانه برگزار کرده اند و هدف اصلی هم این است که انشالله الگو بتواند از این ظرفیت که در مجموعه‌ی وزرا وجود دارد استفاده کند.

وی بیان کرد: در آستانه چهل و یکمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی، مقام معظم رهبری بیانیه‌ ای جدید را ابلاغ فرمودند که در این بیانیه ۷ توصیه مختلف ابلاغ‌شده است که علی‌الاصول راهبرد برنامه آینده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواهد بود و طبیعتاً تبیین راهبردهای توسعه در کشور باید مبتنی بر این رهنمودها و هفت موضوع مهم مطرح ‌شده در آن باشد که مطمئناً ما هم در کمیسیون تخصصی باید به این موضوع بپردازیم. این بیانیه برای دهه‌ های آینده راهگشاست و اولویت‌های هفت توصیه‌ ای که مقام معظم رهبری فرمودند، توسط کمیسیون‌های تخصصی ارزیابی‌شده و ما هم باید در اجرایی شدن این سند سهیم باشیم.

عارف در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: هیأت‌مدیره مقرر کرد که در هر جلسه مجمع از چند نفر از بزرگان و پیشکسوتانی که زحمت‌کشیده‌اند و شرایط خوب امروزه کشور مدیون زحمات آن‌هاست، تقدیر شود. به همین دلیل از این بزرگان و پیشکسوتان عزیز وزرای اسبق تقدیر شده و بنده هم خدمت این بزرگان خیرمقدم می‌گویم. انتظار ما این است که در نظر داشته باشید که شما صاحب این مجمع هستید و تمام وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در دوران پس از انقلاب علی‌الاصول عضو این مجمع هستند تا حرکتی جدیدتر را در امور مختلف مجمع داشته باشیم و با تلاش شما عزیزان ما سهم بیشتری را در شکل‌گیری و تصویب اسناد بالادستی و برنامه‌های پیشرفت کشور داشته باشیم.

در ادامه این برنامه، مهندس غلامرضا شافعی، دبیر و نایب‌رییس مجمع وزیران به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و اعلام کرد: سه چالش اصلی کشور در جلسات مجمع موردبررسی قرارگرفته و مهم‌ترین و اولین آن‌ها امر اشتغال است. در همین زمینه با وزرایی که بیشتر از سایرین در این حوزه مرتبط بودند، مصاحبه‌های انجام‌شده و با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف این مصاحبه‌ها منجر به انتشار به کتابی شده که ماحصل تجربه ۱۲ تن از آقایان وزرا است.

وی افرود: پروژه دیگری که توسط زیرمجموعه مجمع و دبیرخانه آن انجام‌شده است، کتابی است که فعلاً به‌صورت دیجیتالی منتشرشده است. این کتاب درزمینه ایجاد آکادمی وزراست. در جلسه قبلی مجمع تصمیم گرفته شد تا بحث آکادمی وزرا را به مطالعه بگذاریم. این کار انجام شد و با ۱۶ نفر از وزرای مربوط و صاحب‌نظر در این حوزه مصاحبه‌هایی انجام‌شده که ماحصل آن نیز که به‌صورت کتاب آماده است.

شافعی ادامه داد: به نظر می‌رسد این اثر، کتاب بسیار ارزشمندی باشد در جهت ایجاد دانشکده حکمرانی که مشابه آن در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا نیز وجود دارد و دانشگاه‌هایی بر مبنای تجربیات افراد حاکم بر جامعه تأسیس‌شده است. در کشور ما جای چنین دانشکده و آکادمی خالی است. این مجموعه تحت عنوان پروژه آکادمی وزرا باهدف مستندسازی دانش و تجارب وزیران در ادوار مختلف جمهوری اسلامی ایران و همکاری دانشگاه صنعتی شریف تهیه‌شده است.

وی اظهار داشت: در بخش بعدی این جلسه به الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت خواهیم پرداخت. دبیرخانه‌ی مجمع وزیران طی ۱۴ ماه گذشته نیز چهل‌ویک جلسه برگزار کرده است. این جلسات با حضور کارشناسان و معاونین وزرا و بعضاً خود وزیران سابق و اسبق تشکیل ‌شده و در حوزه‌های مختلفی اعم از صنعت علوم اقتصاد، فرهنگ و غیره ۴۱ جلسه تشکیل گردیده است که مطالب این جلسات را می‌توان از طریق فضای مجازی به دوستان انتقال داد.

دبیر مجمع وزیران افزود: این جلسات به‌طور منظم در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود و اگر همکاران لازم می‌دانند موضوعاتی موردبررسی قرار بگیرد، به ما اطلاع دهند تا در مورد آن‌ها نیز بحث و تبادل‌نظر انجام شود. در مورد سند و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز چند جلسه تشکیل شد و با آقای دکتر کیانی بختیاری و آقای دکتر قریب و دکتر فیاض و برخی دیگر از دوستان همفکری‌هایی صورت گرفته است و این آمادگی وجود دارد که در این جلسه ماحصل این مشورت‌ها ارائه شود.

وی ادامه داد: سپس ایشان از کمیسیون‌های مجمع خواستند که گزارش عملکرد خود را به مجمع ارائه نمایند، بر اساس گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی، وزرای سابق و اسبق دادگستری، یافته‌ها و پیشنهادهای خود را در این مقطع حساس تغییر رییس قوه قضاییه، تنظیم و به رییس جدید تقدیم کرده‌اند که مورد استقبال ایشان واقع شده است.

شافعی با بیان این‌که گزارش کمیسیون‌های دیگر نیز به‌ویژه در مورد ارزیابی سند الگوی پایه ارائه شد، بیان کرد: کمیسیون‌ها و اعضا، ضمن تأکید بر ضرورت وجود برنامه های دراز مدت و نیز چشمانداز و نگاه به افق های دور دست وضرورت آینده پژوهی، بر این نکات تأکید کردند:

– ضرورت یا عدم ضرورت تدوین الگوی پایه، جایگاه حقوقی الگو در قانون اساسی؟
– تجربه سایر کشورها در داشتن یا نداشتن الگو؟
– ضرورت شاخص پذیری و قابلیت اندازه گیری اهداف الگو و این‌که اساساً در بحث الگو به وضعیت و یا شخصیت موجود و قابل دسترس و قابل ارائه و قابل حصول اشاره می شود، نه وعده ساختن وضعیت ایده آلی که تجربه نشده است و قابلیت دسترسی و حصول آن به اثبات نرسیده است.

همچنین در این نشست از سوی اعضای مجمع وزیران ادوار، بر این موارد تأکید شد:

– عدالت اجتماعی ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای توسعه و گسترش تعامل کارآمدتر در صحنه بین‌الملل
– تنش‌زدایی و توسعه روابط پایدار و توسعه روابط منطقه‌ای به‌ویژه با همسایگان و سازمان‌های بین‌المللی
– اصلاح ساختار مدیریت کلان کشور
– تلاش مؤثر بر حفظ وحدت ملی و تحکیم وفاق ملی با توجه به گستردگی اقوام ایرانی و گرایش‌های سیاسی و قومی و مذهبی
– پایداری خانواده و برجسته‌تر کردن نقش خانواده‌ها در برنامه‌ریزی‌ها
– آسیب‌شناسی دلایل عقب‌ماندگی در اجرای برنامه‌های پنج‌ساله و نیز چشم‌انداز بیست‌ساله
– توجه به تکنولوژی‌های جدید
– اتخاذ شیوه‌های کارآمد در امر نظارت بر انتخابات از سوی شورای نگهبان
– اخلاق‌محوری، شایسته‌سالاری و گزینش مجریان قاعده‌پذیر
– پرهیز از تولید اسناد تکراری
– حصول اجماع فکری در امّهات چشم‌انداز و “الگو”
– اصلاح نظام آموزشی به‌طوری که تحصیل کردگان با تراز اسلامی ایرانی تربیت شوند
– محدودتر کردن تعداد دستگاه‌های نظارتی و کیفی‌کردن آن‌ها
و…

دست‌اندرکاران مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز در این مراسم در باب تبیین متدولوژی روش تهیه الگو اظهار داشتند: این الگو با مشارکت هزاران نفر از نخبگان و دانشگاهیان و علما تهیه شده است و نیز در باب مباحث مختلف مطروحه، توضیحات مفصلی ارائه کردند.

در ادامه این مراسم، به مناسبت آغاز چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از وزرا و خانواده‌های وزرای پیشکسوت تجلیل شد.

وزرای پیشکسوت تجلیل‌شده عبارتند از: شهید دکتر مصطفی چمران، شهید امیر سرلشکر فکوری، شهید سرلشکر سید موسی نامجو، شهید امیر سرلشکر خلبان جواد فکوری، مرحوم امیر سرلشکر محمد سلیمی، سردار سرتیپ محمدحسین جلالی، سردار سرتیپ پاسدار محسن رفیق دوست، امیر سرتیپ محمدرضا رحیمی، دکتر علی محمد ایزدی، دکتر عباس شیبانی،دکتر عباسعلی زالی، دکتر هادی منافی، دکتر محمدهادی نژادحسینیان، دکتر محمود احمدزاده هروی، دکتر سیدکاظم اکرمی، دکتر حسن عارفی و مهندس اکبر ترکان.

* تجلیل از دکتر نژاد حسینیان در مجمع وزیران ادوار

در این جلسه به طور جداگانه از فعالیت های علمی و اجرایی سیدمحمدهادی نژادحسینیان، وزیر و رییس اسبق هیات مدیره سازمان مدیریت صنعتی توسط ابوالفضل کیانی، بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تجلیل به عمل آمد.

در متن تجلیل از دکتر نژادحسینیان تاکید شده است:

“توسعه دانش مدیریت و راهبری صنعتی که از مهمترین مولفه های توسعه کشور است با اهتمام جنابعالی میسر شده و این اقدام مهم در خور تحسین و تقدیر است. سازمان مدیریت صنعتی بیش از نیم قرن تجربه خود در عرصه ملی را مدیون اندیشمندانی است که با همدلی و همکاری خود، نقشی شایسته در توسعه مرزهای دانش مدیریت و انتقال آن به ساختار مدیریتی کشور و نسل‌های جدید ایفا کردند.”

* بیان تجارب چهار دهه مدیریت عالی کشور درخصوص تکمیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

در ادامه این مراسم، در راستای بررسی و تکمیل سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بهره‌مندی از تجربه‌های مدیران ارشد نظام که در طول چهار دهه گذشته در جایگاه وزیر و معاون رئیس‌جمهور خدمت کرده‌ اند، نشست مشترک شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مجمع وزیران ادوار و با حضور رؤسای اندیشکده‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد.

در این نشست، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظرات و تجربیات وزیران و معاونان رییس‌جمهور در دوره ‌های مختلف که مسئولیت اجرایی به عهده داشته‌‌اند، برای تکمیل و ارتقای الگو به‌‌ویژه تقویت قابلیت اجرا و تحول‌آفرینی آن بیان شد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=8855
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)