چهارشنبه 12 جولای 2017 - 4:36

واگذاری ۵ هزار وانت زامیاد به مددجویان کمیته امداد

به نظر می‌رسد این افراد طی دو سال پس از رونق گرفتن کار و اشتغال خود، از پوشش کمیته امداد خارج شوند.

کمتر کسی است که این ضرب‌المثل چینی را نشنیده باشد: «ﺍﮔر ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﯽ ﮐﺴﯽ ﺭا برای ﯾﮏ ﻭﻋﺪﻩ ﺳﯿﺮ ﮐﻨﯽ، ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﺎﻫﯽ ﺑﺪﻩ اما ﺍﮔر ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﯽ او را برای ﯾﮏ ﻋﻤﺮ ﺳﯿﺮ ﮐﻨﯽ قلابی در اختیارش بگذار و ﻣﺎﻫﯽ‌ﮔﯿﺮﯼ ﯾﺎﺩش ﺑﺪﻩ.» این مفهوم به شکلی دیگر از قول افلاطون هم نقل شده است: «به من ماهی مده، ماهی گیری یادم بده!»‏ این جملات به‌وفور در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌‌شوند اما آن‌چه در کشور ما طی دولت‌های نهم و دهم رقم خورد، بیشتر مصداق بارزی برای بخش نخست این عبارت بود.

به گزارش نگاه اقتصادی، روز گذشته اما آن‌چه در شرکت زامیاد تحقق یافت، بومی‌سازی رویکردی بود که در بخش دوم این کلمات قصار نهفته است. در مراسمی که برای آغاز واگذاری ۵ هزار دستگاه از سه مدل وانت شرکت زامیاد – زیرمجموعه گروه سایپا – به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، سراسر این حس غالب بود که حمایت از اقشار ضعیف جامعه وقتی مؤثر خواهد افتاد که در راستای ایجاد درآمد پایدار برای آن‌ها از طریق اشتغال‌زایی انجام شود.

این مراسم با حضور علی ربیعی؛ وزیر کار و رفاه اجتماعی، پرویز فتاح؛ رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، مهدی جمالی؛ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اصغر نورالله‌زاده؛ مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید و فریدون حمیدی؛ مدیرعامل شرکت زامیاد برگزار شد. بنابراعلام شرکت زامیاد، ۵ هزار خودرویی که قرار است تا شهریورماه تحویل مددجویان ‌شود، ظرفیت اشتغال زیادی را فراهم می‌کند و مددجویان برای دریافت این خودروها نیاز به ضمانت‌نامه‌های خاصی ندارند و فقط با اعطای یک برگه چک می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند. تمام اعتبار این طرح را صندوق کارآفرینی امید تامین می‌کند و به نظر می‌رسد این افراد طی دو سال پس از رونق گرفتن کار و اشتغال خود، از پوشش کمیته امداد خارج شوند.

* اولین خودروساز تجاری ایران

فریدون حمیدی، مدیرعامل شرکت خودروسازی زامیاد با بیان این‌که شرکت زامیاد اولین خودروساز تجاری ایران بوده و بالغ بر ۵۴ سال در عرصه اقتصادی کشور نقش بسیار پررنگ و تاثیرگذاری را ایفا کرده است، گفت: این شرکت در طول فعالیت خود سه برند معروف جهانی را مدیریت کرده و به ایران آورده است؛ از جمله کامیون‌های M10 و M12 شرکت ولوو که به یکی دیگر از زیرمجموعه‌های گروه سایپا واگذار شد.

وی با اشاره به سابقه همکاری بیش از ۲۷ ساله زامیاد با برند ایویکو گفت: این برند درخودروهای سنگین نقش کلیدی باز می‌کند. همچنین طی این سال‌ها در زمینه خودروهای تجاری با برند نیسان نیز همکاری کرده‌ایم. حمیدی حوزه فعالیت شرکت را در دو بخش کاروتجاری سبک و سنگین معرفی کرد و گفت: در زمینه خودروهای سبک به تولید وانت و پیکاپ می‌پردازیم که در این بخش تولید انبوه داریم و در واقع حیات و ممات این کارخانه محسوب می‌شود.

وی افزود: در حوزه خودروهای سنگین در سگمنت‌ کشنده و کامیون سبک و فوق‌سنگین و کامیونت‌ فعالیت داریم و در میان آن‌ها می‌توان به کشنده جهانی استرالیس اشاره کرد که مقام اول جهان را به دست آورده است. از سوی دیگر خودرو یوروکارگو با کاربری‌های ون، ون مسافری، مینی‌بوس و اتوبوس تولید می‌کنیم.

* طراحی وانت‌پیکاپ دو دیفرانسیل

مدیرعامل زامیاد اظهار داشت: ‌با تلاش‌ خودروسازی زامیاد یک خودروی دو دیفرانسیل طراحی کرده‌ایم که آماده تحویل است. همچنین یک وانت سبک و خودروهای توسعه‌ای هم در دستور کار داشته‌ایم که آن‌ها هم آماده هستند. وی با بیان این‌که در‌حال‌حاضر حدود ۳ هزار نفر کارمند مستقیم در شرکت فعالیت دارند، گفت: باید امنیت شغلی کارمندان را برآورده‌ کنیم.

حمیدی در پایان سخنانش گفت: امیدواریم بعد از این شرکت زامیاد بتواند برای ۵ هزار دستگاه دیگر با کمیته امداد قرارداد ببندد و همکاری خود را با آن‌ها ادامه دهند.

* ۷۰۰ هزار دستگاه محصول زامیاد در بازار کار

مهدی جمالی، مدیرعامل گروه سایپا نیز در این مراسم با بیان این‌که واگذاری ۵ هزار دستگاه وانت زامیاد به مددجویان کمیته امداد از روز دوشنبه آغاز شده است، گفت: تخفیف ۲٫۵ میلیون تومانی روی یک محصول که در حاشیه زیان قرار دارد، کار سختی است اما هیأت‌مدیره سایپا این کار را پذیرفت تا بتواند خدمت‌گزار اقشار ضعیف و مددجویان کمیته امداد امام خمینی باشد.

وی تأکید کرد: در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» فرصت خوبی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و صندوق کارآفرینی امید برای مددجویانی ایجاد شده است که کمترین فرصت و شرایط کاری را دارند. جمالی تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود گام‌های خوبی برداشته است و این اقدام در جهت اشتغال و کسب‌وکار به صورت مستقیم با مددجویان و خانواده آنان مرتبط است که قطعا با خیر و برکت همراه خواهد بود.

مدیرعامل سایپا با بیان این‌که هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه از محصولات زامیاد در بازار فعالیت مشغول هستند، اظهار داشت: با تغییرات و فیس‌لیفت به وجود آمده در نیسان آبی و ورود پادرا، در یک سال آینده می‌توانیم محصول جدید را به بازار عرضه کنیم که هم جایگزین خوبی برای زامیاد باشد و هم اشتغال در صنایع خودرو و حمل‌ونقل را حفظ کند و توسعه بخشد.

وی در مورد جایگزینی محصول زامیاد (نیسان آبی) افزود: معرفی محصول جایگزین برای محصول زامیاد کار بسیار سختی است اما مقدماتی برای این کار پیش‌بینی شده است.

* واگذاری سریع وانت‌ها به مددجویان مناطق محروم و روستایی

سیدپرویز فتاح، رئیس کمیته امداد نیز در مورد این قرارداد سه‌جانبه اعلام کرد: سهم کمیته امداد در این قرارداد ۵۰ میلیارد تومان بوده و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز سهم صندوق کارآفرینی بوده است. وی افزود: ماه گذشته اعلام شد به دنبال امضای تفاهم‌نامه‌ای میان کمیته امداد، صندوق کارآفرینی امید و یک شرکت خودروساز قرار است ۵ هزار دستگاه وانت به منظور ایجاد اشتغال به مددجویان کمیته امداد در مناطق محروم واگذار شود.

فتاح در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به تأثیر آن برای کمک به افزایش تولید محصولات داخلی کشور اعلام کرده بود؛ این خودروها پس از اتمام مراحل تحویل، به سرعت به مددجویان مناطق محروم و روستایی تحت حمایت این نهاد واگذار می‌شوند. خوشبختانه با گذشت کمتر از یک ماه، آغاز واگذاری این خودرو آغاز شد.

لازم به ذکر است؛ ۱۵۰ میلیارد تومان ارزش مالی این توافق‌نامه است که از این میزان مبلغ ۵۰ میلیارد تومان آن را کمیته امداد در صندوق قرض کارآفرینی امید سپرده‌گذاری کرده است. ۱۰ درصد مابقی نیز سهم آورده مددجویان کمیته امداد است. این صندوق خودروها را به خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد با تسهیلات قرض‌الحسنه و کارمزد ۴ درصد می‌دهد و اقساط ۶۰ ماهه بازپرداخت آن، پس از ۴ ماه تنفس خواهد بود. در صورتی هم که فردی نتواند سهم ۱۰ درصد خود را بپردازد، این مبلغ توسط کمیته امداد و به‌صورت وام قرض‌الحسنه در اختیار فرد مددجو قرار می‌گیرد.

 

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=887
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)