جمعه 15 مارس 2019 - 13:53

نخستین کشتی مگاسایز مجهز به اسکرابر رونمایی می‌شود

موسسه تحقیقاتی آلفالاینر در جدیدترین تحلیل خود رخدادهای مهم بازار کشتیرانی کانتینری را به رشته تحریر درآورد.

موسسه تحقیقاتی آلفالاینر در جدیدترین تحلیل خود رخدادهای مهم بازار کشتیرانی کانتینری را به رشته تحریر درآورد.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از مانا، موسسه تحقیقاتی آلفالاینر درجدیدترین تحلیل خود گریزی بر بازار کشتیرانی کانتینری زد و نوشت:

* درسال جاری میلادی، خطوط کشتیرانی ترانس پاسیفیک هیچ طرحی مبنی برافزایش ظرفیت جدید دراین مسیر را ندارند.

* علی رغم افزایش تقاضا برای شناورهای کوچکتر، ظرفیت ناوگان کشتی های کانتینری با رسیدن به ۹۰۸ هزار و ۴۷۹ TEU افزایش جزئی را به نمایش گذاشت.

* تقاضا برای کشتی های سایز بزرگ با معضل تعداد فراوان سفرهای کنسل شده درمسیرهای طولانی دست به گریبان است، روندی که از ماه پیش آغاز شده و به نظر می رسد درماه جاری نیز استمرار داشته باشد، اما از سوی دیگر بازار تقاضا برای کشتی های سایز کوچک رونق گرفته است.

* از مجموع ۳۱ فروند کشتی که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون برای اوراق به فروش رفتند، ۲۹ فروند کمتر از پنج هزار و ۱۰۰ TEU ظرفیت داشتند.

* تعداد کل کشتی های بیکار با ظرفیت ۵۰۰ الی پنج هزار و ۱۰۰ TEU به ۱۷۷ فروند درماه جاری کاهش پیدا کرد، درحالی که درماه فوریه این تعداد ۲۱۳ فروند بوده است. علی رغم این افت، تعداد کشتی های بیکارهمچنان بالا است و به عنوان سدی درمقابل هرگونه افزایش چشم گیر نرخ های چارتری عمل می کند.

* تنور بازار چارتری کانتینری داغ گزارش می شود، به طوری که تعداد زیادی معامله برای اکثر سایزهای شناور به روی کاغذ آمده است. در این میان تقاضا برای تناژ زیر سه هزار TEU به طورچشم گیری افزایش یافت، از این رو ظرفیت مازاد در این سایزها به ویژه بین ۱۵۰۰ الی ۲۹۰۰ TEU روند کاهشی را به نمایش گذاشت.

* فعالیت در بخش کشتی های کانتینری غول پیکر (۷۵۰۰ الی ۱۱ هزار TEU) قوی است و دست کم هفت مورد معامله طی دو هفته گذشته به ثبت رسید.

* پس از اینکه فعالیت در بخش کشتی های کانتینری بزرگ LCS ( بین ۵۴۰۰ الی ۷۴۹۹ TEU) در ماه فوریه روند نزولی را نشان داد، اما در ماه جاری شیب بازار به طورکلی تغییر پیدا کرد و ۱۱ مورد معامله طی دو هفته گذشته به روی کاغذ آمد.

* کشتیرانی های MSC سوئیس و CMA CGM فرانسه خبر از شکل گیری توافق جدید اشتراک شناور برای تجارت از اروپا به اقیانوس هند و استرالیا دادند. از اواسط ماه سپتامبر سال جاری میلادی، خطوط کشتیرانی های مذکور خط سرویس دهی مشترک که از استرالیا به اروپا از طریق آسیای جنوب شرقی و شبه قاره هند باز می گردد را راه اندازی خواهند کرد. در این خط سرویس دهی ۱۴ فروند کشتی در حدود ۹۵۰۰ TEU استقرار می یابند، از این تعداد ۹ فروند متعلق به کشتیرانی های سوئیس و پنج فروند متعلق به کشتیرانی های فرانسه هستند.

* کشتیرانی اورگرین تایوان درماه ژوئن سال جاری میلادی نخستین کشتی مگاسایز مجهز به اسکرابر جهان موسوم به EVER GOVERN را تحویل خواهد گرفت. این کشتی هم اکنون در مراحل ساخت پایانی در کشتی سازی Imabar-Marugame ژاپن قرار دارد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=9169
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)