جمعه 15 مارس 2019 - 14:01

راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافربری چابهار- کراچی و چابهار- دوبی

مدیرکل اداره گردشگری استان سیستان و بلوچستان از احتمال راه‌اندازی خط کشتیرانی چابهار- مسقط همزمان با نوروز ۹۸ خبر داد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان از احتمال راه اندازی خط کشتیرانی چابهار- مسقط همزمان با نوروز ۹۸ خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، علیرضا جلال‌زایی در گفت‌وگو با مانا اظهار داشت: یکی از مهم ترین اقدامات فعلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان سعی در افزایش ارتباطات فرهنگی و توریستی با کشور عمان است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: در راستای راه اندازی مجدد خط کشتیرانی مسافربری در مسیر چابهار- مسقط، سرمایه گذار بخش خصوصی از کشور ایران ورود کرده است.

وی با بیان اینکه این کشتی ساخت کره جنوبی است و سرمایه گذار بخش خصوصی این کشتی را از کشور امارات خریداری کرده است، گفت: این کشتی مسافربری ظرفیت حمل ۲۴۰ نفر مسافر را دارد.

به گفته این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان این کشتی با هزینه ۷۰۰ میلیارد ریال با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی خریداری شده است که به زودی در مسیر چابهار- مسقط راه اندازی خواهد شد.

جلال زایی با بیان اینکه این کشتی مسافربری هنوز وارد بندر چابهار نشده است، بیان داشت: سرمایه گذار بخش خصوصی در تلاش است هر چه سریع تر عملیات ترخیص کشتی را از امارات جهت انتقال به بندر چابهار به اتمام رساند.

وی با اشاره به اینکه این کشتی پس از ورود به بندر چابهار باید مجوزهای لازم را از اداره بنادر و دریانوردی و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز دریافت کند، خاطرنشان ساخت: با توجه به تلاش های سرمایه گذار بخش خصوصی جهت آغاز به کار این کشتی، احتمال می رود در ایام نوروز ۹۸ شاهد آغاز به کار این شناور مسافربری بزرگ در بندر چابهار باشیم.

جلال زایی با اشاره به نقش مهم سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص فعالیت این شناور مسافربری گفت: این سازمان ترمینال مسافربری را در اختیار این شناور قرار خواهد داد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: تبلیغات جهت جذب گردشگران علاقه مند برای سفر دریایی به عمان از طریق دفاتر خدمات مسافرتی فعال در استان انجام می شود.

به گفته وی، ویزای سفر به عمان در بندر چابهار برای گردشگران علاقه مند به سفر دریایی در مسیر چابهار- عمان صادر خواهد شد و مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این خصوص مذاکرات لازم به دولت عمان نیز صورت گرفته است و امید می رود با همکاری آنها شاهد رونق هر چه بیشتر سفرهای دریایی در این مسیر باشیم.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی این خط مسافربری دریایی، سفر به کشور عمان بسیار ارزان تر خواهد شد، بیان داشت: از سوی دیگر سفر دریایی از جاذبه زیادی برای گردشگران برخوردار است و همین دو عامل باعث خواهد شد که این خط دریایی پررونق به فعالیت خود ادامه دهد.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: این خط کشتیرانی در ابتدای فعالیت فقط در مسیر چابهار- مسقط فعالیت خواهد کرد اما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در آینده نزدیک شاهد فعالیت این خط مسافربری دریایی در مسیر چابهار- گواتر- کراچی و چابهار- دوبی نیز خواهیم بود.

جلال زایی همچنین تاکید کرد: راه اندازی این کشتی مسافربری بزرگ می تواند نقش مهمی در توسعه توریسم دریایی در آبهای استان سیستان و بلوچستان و کشور ایفا کند.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفته های خود اذعان داشت: امکان توسعه توریسم استان از طریق ارتباط با عمانی ها می تواند تحولی بزرگ در اقتصاد منطقه ایجاد کند.

جلال زایی، گفت: با توجه به برنامه ریزی های کلان صورت گرفته در برنامه ششم توسعه در راستای توسعه سواحل مکران و جذب گردشگران، استان سیستان و بلوچستان نیازمند تامین زیرساخت های لازم جهت سرویس دهی مناسب به گردشگران است که یکی از مهمترین این زیرساخت ها، توسعه شناورهای مسافربری و شناورهای تفریحی در آب های استان است.

وی به عدم فعالیت خط دریایی در مسیر بندر چابهار- مسقط که در سال گذشته راه اندازی شده بود، اشاره کرد و بیان داشت: این خط تنها مورد استفاده بلوچ هایی که دارای قوم و خویش در عمان بودند، مورد استفاده قرار می گرفت و کاربری در راستای توسعه توریسم منطقه نداشت.

جلال زایی یکی از مهمترین دلایل عدم موفقیت این خط مسافربری دریایی در مسیر چابهار- مسقط را عدم تبلیغات مناسب و گسترده جهت آشنایی گردشگران با این خط دریایی و موقعیت متفاوت برای سفر به کشور عمان و بالعکس دانست.

به گفته وی، یک سوم عمانی ها بلوچی هایی هستند که در سال های گذشته از استان سیستان و بلوچستان به عمان مهاجرت کرده اند، بنابراین می توان با برنامه ریزی های مناسب شرایط توسعه هر چه بیشتر توریسم دریایی بین دو کشور را به وجود آورد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد: راه اندازی خط کشتیرانی چابهار – مسقط مورد استقبال گردشگران واقع شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=9172
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)