- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

ایران؛ آماده ورود به انقلاب چهارم صنعتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایران با توجه به جمعیت و گستره جغرافیایی نیازمند تحول فناوری و ورود به انقلاب چهارم صنعتی است و زیرساخت های این اقدام در دولت یازدهم فراهم شده است.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمود واعظی عصر پنجشنبه در سومین کنفرانس بین المللی انقلاب چهارم صنعتی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: دولت یازدهم چهار سال قبل به استقبال این تحول رفت و از دو سال گذشته برنامه ریزی برای ایجاد زیرساخت های لازم با اجرای طرح های بزرگ در پژوهشگاه مربوطه شروع شد.

وی اظهارداشت: به طوری که در ۳۰ سال گذشته انتقال فناوری حدود ۹۰۰ گیگابایت در ثانیه بود که امروز این حجم به ۱۱ درصد افزایش یافته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته پهنای باند داخلی کشور ۶۲۴ گیگابایت بود که امروز به ۱۵ برابر رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در گذشته در کشور هیچ روستایی اینترنت نداشت، گفت: امروز ۲۸ هزار روستا دارای اینترنت است و بنا داریم تا سال آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای اینترنت و خدمات اینترنتی شوند و این امر راهگشای انقلاب صنعتی چهارم است.

واعظی اضافه کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید حدود یک شهر نسل سوم تلفن همراه را داشت، اما امروز حدود ۹۳۲ شهر به نسل سوم تلفن همراه مجهز شده اند.

به گفته این مقام مسئول کابینه یازدهم، در سه سال گذشته هیچ شهری مجهز به نسل چهارم تلفن همراه نبود، اما اکنون ۷۵۰ شهر کشور به این سیستم مجهز هستند.

وی ادامه داد: همچنین در ابتدای دولت یازدهم حدود ۳٫۵ میلیون کاربر از اینترنت استفاده می کردند و امروز شمار کاربران اینترنت به ۴۵ میلیون رسیده است.

واعظی گفت: امروز با وجود شبکه های اجتماعی و فعالیت های مختلف توانستیم فاز نخست و فاز دوم شبکه ملی اطلاعات را که بستر کار ما است، به بهره بردار برسانیم و در دو تا سه هفته آینده فاز سوم شبکه ملی اطلاعات نیز به بهره برداری می رسد.

وی با یاداوری این موضوع که هفته گذشته شبکه علمی کشور به بهره برداری رسید، گفت: در مدت دو تا سه هفته آینده دولت الکترونیک نیز بهره برداری می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات دولت یازدهم شرایط را برای انقلاب صنعتی چهارم فراهم کرده است افزود: معتقدیم از امروز به بعد اجرای این طرح در برنامه پنج ساله ششم برنامه دانشگاهیان است که باید با موفقیت به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: برای تحقق این هدف نیاز است سازمان برنامه و بودجه با نگاه جدیدی وارد این عرصه شود تا از این مزایا بهره مند شویم در غیر این صورت همانند آنچه که در گذشته بر سرمان آمد ضررهای بیشتری را باید متحمل شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز در جهان شاهد فناوری های پیشرفته و نو هستیم که تاثیر شگرف و سریع فناوری را نشان می دهد.

وی افزود: بر این اساس اگر کشوری دارای نخبگانی است و نتوانند به موقع این تحولات را رصد کند، دچار عقب ماندگی می شود.

واعظی اضافه کرد : امروزه در بین فناوری های مختلف، آی‌سی‌تی جز فناوری هایی است که به سرعت در حال تغییر است ما در دهه گذشته شاهد بودیم که بسیاری از کشورهای پیشرفته نوع نگاهشان را تغییر دادند و ای سی تی را به عنوان پیشگاه توسعه انتخاب کردند و از سوی دیگر برای اینکه بتوانند تحولی سریع در بخش های مختلف ایجاد کنند، ای سی تی را به عنوان توانمندساز بخش های مختلف انتخاب کردند.

وی ادامه داد: در دهه اخیر در حوزه ای سی تی زمینه های اینترنت، هوش مصنوعی، بیگ دیتا، فور جی و غیره توانسته اند، تحول و انقلاب صنعتی چهارم را منجر شوند.

واعظی افزود: انقلاب چهارم صنعتی در همه بخش ها به ویژه صنعت مطرح است و معتقدیم در دهه گذشته اینترنت و فضای مجازی توانسته در سبک زندگی، صنعت، فرهنگ و اقتصاد مردم اثرگذار باشد.

وی تعامل و همکاری فراوری ها را در این مهم با اهمیت دانست و افزود: لزوم توسعه فرهنگ، همکاری دستگاه ها و مشارکت بخش خصوصی و دولتی را می طلبد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مسئله بازار، بحث شفافیت را مهم عنوان کرد و اظهارداشت: تسهیل در ورود سرمایه و سرمایه گذاری خارجی و داخلی در این حوزه، تربیت نیروی انسانی و ایجاد اشتغال مهم است به طوری که بتوانیم با انقلاب صنعتی چهارم اشتغال ارزان تر به وجود آوریم.

وی یکی دیگر از ملزومات ورود به این مرحله را سواد دیجیتالی دانست و افزود: با توجه به اینکه زیرساخت انقلاب چهارم براساس تحولات داخلی و خارجی است به طور حتم کشورهایی که می خواهند وارد این عرصه شوند اگر سواد دیجیتالی را بالا نبردند، دچار مشکل می شوند.

وی گفت: اکنون اینترنت اشیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری که در کشورهای مختلف سرمایه گذاری های زیادی شده در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد شی و انسان و محصولات مختلف به اینترنت وصل شده اند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ این رقم به ۵۰ میلیارد افزایش پیدا کند. این بدان معنی است که ما در آینده شاهد تحول بی سابقه در عرصه زندگی و کاری خواهیم بود.

وی گفت: در گذشته کسانی که ثروت داشتند صاحب سرمایه و کارآفرین بودند، اما امروز برندهایی چون گوگل، اپل مایکروسافت که صاحبان ایده هستند دارای ثروت و کارآفرینی هستند.

واعظی انقلاب صنعتی چهارم را دارای نکات مثبت و منفی دانست و گفت: افزایش کارایی در استفاده از منابع، اعطای بهره وری، بهبود کیفیت زندگی، تقاضای بیشتر برای حافظه پهنای باند، تاثیر مثبت در محیط زیست، هزینه پایین در ارایه خدمات، ایمنی بالاتر، لجستیک بهتر، تغییر در بازارهای کار و مهارت، ایجاد کسب و کار جدید، طراحی محصولات دیجیتالی، اضافه شدن خدمات دیجیتال برای ارایه محصولات از تاثیرات و تحولات مثبت انقلاب صنعتی چهارم است.

وی عدم رعایت حریم خصوصی، تهدید و دزدی را از آثار منفی انقلاب صنعتی چهارم برشمرد و گفت: تغییرات در شرایط امنیتی، به جنگ سایبری منجر می شود به طوری که امروز جنگ ها از طریق نفوذگرهای اینترنتی به بسیاری از تاسیسات حیاتی کشورها شروع می شود.

به گفته وی، البته اکنون این مسائل نگران کننده مورد توجه بسیاری از کنفرانس ها و سازمان ها و موسسات بین المللی است تا راهکاری اندیشیده شود.
سومین کنفرانس بین المللی انقلاب چهارم صنعتی به منظور ایجاد فرصتی برای توسعه پایدار کشور با بکارگیری مدیریت فناوری های نسل چهارم صنعت در محل همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

در حاشیه این کنفرانس محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری ایران از نمایشگاه کاریکاتور در بخش بهره وری با بیش از هزار و ۸۰۰ اثر هنری از ۵۴ کشور جهان بازدید کرد.

همچنین در این کنفرانس بین المللی ۲۲ سخنران برتر در زمینه های صنعت و فناوری و نمایندگان کمیسیون اروپا و پنج کاریکاتوریست و همچنین وزیر ارتباطات و فناوری تندیس فناوری نوین دریافت کردند.

دومین کنفرانس بین المللی انقلاب چهارم صنعتی با حضور سخنرانان برتر کشور و نمایندگان کشورهای اروپایی اسفندماه ماه سال گذشته در هتل پارسیان تهران برگزار شده بود.