شنبه 16 مارس 2019 - 13:16

بانک قرض‌الحسنه مهر در سال ۹۷؛ حمایت از تولید و اشتغال پایدار

در سال ۹۷ تعداد یک میلیون و ۲۰۰هزار فقره وام قرض الحسنه پرداخت شده است که این عدد در سال ۹۶ تعداد ۷۵۰ هزار فقره بود.

مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران طی گفت‌وگویی، گزارش خدمت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۹۷ و در حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی، حمایت از کارآفرینی و اقدامات صورت گرفته در راستای سیاست های مسئولیت اجتماعی را تشریح کرد.

به گزارش نگاه اقتصادی از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، این بانک، همواره در راستای سیاست های خود، اقدام به اعطای وام های قرض الحسنه در حوزه های اشتغال زایی و کارآفرینی، معیشت، ازدواج، درمان و حمایت از مددجویان سازمان های حمایتی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی اقشار جامعه حرکت کرده است.

در این راستا، مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به تشریح اهم اقدامات صورت گرفته در این حوزه پرداخت.

* رکورد اعطای تسهیلات

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به تعداد تسهیلات اعطاشده توسط بانک در سال ۱۳۹۷ اشاره داشت و بیان کرد: در سال جاری، تعداد یک میلیون و ۲۰۰هزار فقره وام قرض الحسنه پرداخت شده است که این عدد در سال ۱۳۹۶، تعداد ۷۵۰ هزار فقره بود.

وی افزود: بنابراین، تعداد تسهیلات اعطا شده در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته در حدود ۷۰ درصد رشد داشته است.

اکبری همچنین به سایر اقدامات انجام شده برای دریافت مجوزهایی به منظور تسهیل هرچه بیشتر خدمات به مشتریان ارجمند اشاره کرد و ابراز داشت: در سالی که گذشت موفق شدیم پس از پیگیری های متداوم، اساسنامه جدید بانک قرض الحسنه مهر ایران را در ۱۴۲ ماده و ۱۵ تبصره، به تصویب شورای پول و اعتبار برسانیم که در پی آن، ماهیت بانک، از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

وی ادامه داد: افتتاح حساب قرض الحسنه سکه و طلا، فروش تمبر مالیاتی و سفته، انتشار انواع اوراق بهادار اسلامی مبتنی بر عقد قرض الحسنه، راه اندازی شعب ارزی و انجام عملیات ارزی نظیر خرید و فروش ارز، انتقال ارز، دریافت و اعطای وام قرض الحسنه ارزی و صدور حواله ارزی از جمله مزایایی است که در پی این تغییر ماهیت به بانک قرض الحسنه مهر ایران اضافه شده و بدینوسیله می توانیم خدمت رسانی هرچه بهتری را به مشتریان خود داشته باشیم.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران همچنین از دیگر اقدام صورت گرفته در سال جاری سخن گفت و بیان داشت: برای حفظ هرچه بهتر حقوق سپرده‌گذاران، مجوز فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران که با تصویب هیأت وزیران در سال ۱۳۸۷ صادر شده بود، با تلاش های صورت گرفته، در دی ماه سال جاری با امضای رییس کل بانک مرکزی به مجوز دائمی فعالیت تبدیل شد.

* حمایت از اشغال، کارآفرینی و کارگشایی

اکبری در ادامه اعلام داشت: با انعقاد تفاهم نامه با بنیاد برکت نسبت به اعطای ۱۴ هزار و ۷۸۳ فقره وام اشتغال روستایی در ۱۰ استان کمتربرخوردار کشور اقدام کرده است که این برنامه برای اشتغال ۲۰ هزار نفر ادامه دارد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران افزود: همچنین با انعقاد تفاهم صورت گرفته با کمیته امداد امام خمینی (ره)، یکصد هزار نفر از افراد تحت پوشش این نهاد از تسهیلات قرص الحسنه در دو حوزه اشتغال و کارگشایی بهره مند شده اند.

وی اضافه کرد: در اقدامی دیگر در پی تفاهم نامه منعقده با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۲۲ هزار مسکن روستایی با وام های قرض الحسنه، مقاوم سازی خواهند شد.

اکبری ادامه داد: از سوی دیگر، نظر به سیاست های حمایتی بانک قرض الحسنه مهر ایران از زنان سرپرست خانوار، با تفاهم نامه صورت گرفته با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، به ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار، وام قرض الحسنه اشتغال و کارگشایی پرداخت شد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران افزود: این بانک در پی سیاست های حمایتی خود، طی تفاهم نامه با سازمان بهزیستی، به ۱۰ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش این نهاد وام قرض الحسنه اشتغال و کارگشایی اعطا شده است.

وی افزود: قابل توجه است که بر اساس تفاهم صورت گرفته، بناست ده هزار نفر از افراد تحت پوشش این نهاد از وام قرض الحسنه بهره مند شوند.

* تحقق عملیاتی شعار سال

اکبری همچنین با توجه به سیاست بانک قرض الحسنه مهر ایران، در تحقق عملیاتی شعار سال، یعنی «حمایت از کالای ایرانی» بیان داشت: در این راستا با انعقاد تفاهمنامه اعطای وامهای قرض الحسنه به خریداران فرش دستباف با شرکت‌های تولیدی فرش دستباف ایرانی با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال همکاری صورت گرفت.

وی در بخش دیگر سخنان خود، رویکرد زیست محیطی بانک قرض الحسنه مهر ایران را نیز در کنار حمایت از کالای ایرانی مورد تأکید قرار داد و گفت: بر این اساس با تفاهم نامه ای که میان شرکت نیرو محرکه و شرکت ملی پست منعقد شد، بنا بر آن قرار گرفت که به ۴۵۰۰ نفر از خریداران موتورسیکلت سازگار با محیط زیست، وام قرض الحسنه تخصیص داده شود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، به دیگر رویکرد حمایتی صورت گرفته از خدمات و کالای ایرانی اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به جامعه کنونی که محور آن بر روی خدمت رسانی الکترونیک است، با انعقاد تفاهم نامه ای با مرکز گسترش فناوری اطلاعات ایران (مگفا)، تسهیلات قرض الحسنه به منظور حمایت از فروشندگان کالای ایرانی در بستر وب اختصاص یافت.

وی در ادامه به سایر تفاهم نامه هایی که در حوزه حمایت از کالای ایرانی منعقد شده بود اشاره داشت و از مراکز تولیدی مستقر در استان های غیر از پایتخت همچون پارس شهاب، کویر یزد، مکس نظر و … یاد کرد.

* خدمت رسانی قرض الحسنه

اکبری در بخش دیگری از گفتگوی خود، به تفاهم نامه های منعقده به منظور خدمت رسانی هرچه بهتر و توسعه کیفی وام های اعطایی اشاره کرد و تشریح کرد: در گام نخست با توجه به ضرورت، جهان امروز به حفظ منابع طبیعی، با شرکت‌های آب و فاضلاب به منظور اعطای تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان انشعابات فاضلاب به ویژه در مناطق محروم تفاهم نامه همکاری امضا شد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران افزود: در حال حاضر، در فاز نخست این همکاری در استان های فارس، بوشهر، اصفهان و تهران اجرایی شد. همچنین در گام دوم، تأمین هزینه پوشش بیمه ای مد نظر قرار گرفت و به این منظور، در ابتدا با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین شرکت بیمه دانا و اتحادیه‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی کشور، شرایط اعطای وام قرض الحسنه صفر درصد برای پوشش بیمه‌ای بیش از ۴۰۰ هزار نفر از رانندگان حمل و نقل عمومی فراهم شد.

وی ادامه داد: انعقاد قرارد اعطای وام قرض الحسنه صفر درصد برای پوشش بیمه‌ای افراد تحت پوشش آموزش و پرورش، بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی، قوه قضائیه و … از دیگر برنامه های انجام شده در این حوزه بوده است.

اکبری، در ادامه توضیحات خود مبنی بر خدمات صورت گرفته در بانک قرض الحسنه مهر ایران اذعان داشت: تفاهم نامه های همکاری با شورای عالی مناطق آزاد برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه توسعه گردشگری در مناطق آزاد و انعقاد قرارداد با شهرداریها برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به مؤدیان شهرداریها که در فاز نخست در استان مرکزی اجرایی شد از دیگر موارد صورت گرفته بوده است.

* مسئولیت‌ اجتماعی؛ از تئوری تا اجرا

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در ادامه ضمن تأکید بر رسالت بانک مبنی بر حرکت در مسیر مسئولیت اجتماعی بیان کرد: با چشم انداز “تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته” برنامه‌های مسئولیت اجتماعی گسترده‌ای در دستور کار بانک قرار گرفت که از این میان می توان به مواردی همچون مشارکت در ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابه بیماران اعصاب و روان با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال؛ احداث ۴ مدرسه و ۳ خانه بهداشت روستایی آسیب دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت ۲ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه و اجرای طرح سفیران سلامت به منظور پوشش بخشی از هزینه‌های درمان بیماران نیازمند از طریق تسهیلات ارزان در حوزه های بهداشت و درمان اشاره کرد.

وی افزود: همچنین احداث مدرسه در استان سیستان و بلوچستان و توزیع بیش از ۳۰۰ هزار وسایل آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم کشور از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش و پرورش بوده است.

اکبری ادامه داد: پرداخت ۳۳ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به زنان سرپرست خانوار به ارزش یک هزار میلیارد ریال در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آنها با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه، از دیگر اقدامات صورت گرفته بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی بوده است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=9206
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)