یکشنبه 16 جولای 2017 - 3:49
رییس هیأت عامل ایدرو در پاسخ به نگاه اقتصادی:

راه کشتی‌ساز شدن مشارکت با بزرگان این صنعت است

معظمی در پاسخ به نگاه اقتصادی گفت: پس از اجرای قرارداد چندجانبه ایرانی‌ها با کره‌ای‌ها، تعمیر انواع کشتی و ساخت کشتی‌‌های بزرگ در داخل امکان‌پذیر خواهد شد.

راه کشتی‌ساز شدن مشارکت با بزرگان این صنعت است

رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در نشستی خبری به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس این سازمان با بیان این‌که فلسفه تأسیس ایدرو کمک به صنعتی‌شدن کشور از طریق ایجاد صنایع و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی است، گفت: در این راستا تاکنون ۲۵۰ طرح از سوی ایدرو در کشور ایجاد شده و با پیاده‌سازی اصل ۴۴ قانون اساسی در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

به گزارش نگاه اقتصادی، منصور معظمی اظهار داشت: ایدرو ۱۸ طرح را با سرمایه‌گذاری ۶۰هزار میلیارد ریال و اشتغال‌زایی حدود ۸ هزار نفر در دست اجرا دارد که از این تعداد ۱۷ طرح با مشارکت بخش خصوصی است و تنها یک طرح سهم ۱۰۰درصدی به ایدرو تعلق دارد.

به گفته وی، تولید توربین‌های گازی کلاس اف، طرح گیربکس اتوماتیک خودرو در زنجان، طرح الیاف شیشه در مرند، کارخانه تولید لاستیک زابل، کارخانه تولید تایر لرستان، طرح بیواتانول سوختی کرمانشاه، طرح غشا ممبران، فاز دوم کارخانه بافت بلوچ، ایجاد ۲ منطقه ویژه اقتصادی در گرمسار و جهرم، قرارداد رنو و طرح جاسک- گواتر برنامه‌های امسال ایدرو است.

* تعمیر انواع کشتی و ساخت کشتی‌‌های بزرگ در داخل امکان‌پذیر خواهد شد

رییس هیأت عامل ایدرو در پاسخ به پرسش “نگاه اقتصادی” مبنی بر این‌که قرارداد “تعمیر و ساخت کشتی‌های سوپرتانکر نفتکش و اقیانوس‌پیما” که با شرکت‌های کشتیرانی، نفتکش و کشتی‌سازان کره جنوبی به امضا رساند‌ه‌اید تا چه اندازه مسیر ما در جهت “حضور در بازار بزرگ تعمیرات کشتی در مرزهای آبی” و نیز “کشتی‌ساز شدن” هموار می‌کند، گفت: ما هم‌اکنون قادر هستیم کشتی‌های زیر ۱۰۰ هزار تن را بسازیم و تاکنون نیز ساخته‌ایم و تحویل نیز داده‌ایم اما آن چیزی را که باید طی ۴ سال تحویل می‌دادیم ۱۱ ساله ساختیم و با قیمتی ۲٫۳ برابر توافق اولیه تحویل داده‌ایم.

وی افزود: شما خودتان را جای مشتریانی مانند نفتکش یا کشتیرانی بگذارید که بزرگواری کرده و سفارش اولیه را با ۸ سال تأخیر و بیش از دو برابر قیمت توافق‌شده تحویل گرفته‌اند. بدیهی است این طرز بنگاه‌داری همراه با رضایت مشتری و رقابت‌پذیری نیست.

معظمی با بیان این‌که راه کشتی‌ساز شدن مشارکت با بزرگان این صنعت و صاحبان برند در این عرصه است، ادامه داد: ما از لحاظ سخت‌افزاری چیزی کم نداریم؛ ما ظرفیت بزرگی به نام صدرا را به‌رغم همه مشکلاتش در اختیار داریم، همچنین ظرفیت بزرگ‌تری به نام ایزوایکو و نیز اروندان را داریم اما چرا ساخت کشتی را به خارجی‌ها سفارش می‌دهیم؟ چون خارجی‌ها هم ۹۵ درصد منابع مالی را خودشان تأمین می‌کنند و هم زودتر و مطابق خواست  مشتری تحویل می‌دهند. به همین دلیل ما با شرکت‌های کره‌ای شریک شدیم تا با امکانات داخلی ما برایمان کشتی بسازند. با کشتیرانی و نفتکش نیز پس از ۶ ماه مذاکره تفاهم کردیم که همه نیازشان را از طریق سفارش خارجی تأمین نکنند.

وی با اشاره به این‌که هرساله حجم قابل توجهی از منابع کشور صرف تعمیر کشتی‌های ما در کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود، اظهار داشت: ما بر اساس توافق میان ایدرو، شرکت کره‌ای و شرکت‌ها کشتیرانی و نفتکش، یک شرکت مشترک ایجاد کرده‌ایم تا همه کارها در قالب سفارش خارجی انجام نشود و کشتی‌ها را در ایزوایکو بسازیم. هم‌اکنون نیز دو شرکت سفارش داده‌اند و کار را با تعمیرات آغاز کرده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این مشارکت چندجانبه سهم ایدرو ۲۰ درصد بوده و مدیریت عامل نیز با شرکت نفتکش است و پس از انجام کار، تعمیرات کشتی در داخل در هر سایزی و ساخت کشتی نیز در سایزهای بزرگ امکان‌پذیر خواهد شد.

وی در پاسخ به دیگر پرسش “نگاه اقتصادی” درخصوص میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی این قرارداد گفت: سرمایه‌گذاری مقدماتی فاز اول این طرح که در بخش تعمیرات بوده حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است اما در مرحله دوم سرمایه‌گذاری برای ساخت ۱۵۰ میلیون دلار است که با تکمیل حوزه خشک برای یک‌هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت.

* حال صنعت به‌رغم رشد تولید خوب نیست

معظمی با بیان این‌که بیش‌ترین جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت بوده است، اذعان داشت:به‌رغم سرمایه‌های جذب‌شده و رشد تولید، هنوز حال صنعت خوب نیست و نیاز به حمایت های بیشتر دولت دارد.

وی افزود: در دولت یازدهم ۸٫۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب ۱۷۲ طرح به تصویب رسید که تاکنون ۵٫۵ میلیارد دلار آن اجرایی شده است و امروز شاهد افزایش تولیدات در آهن، فولاد، فرش ماشینی، دارو، محصولات پتروشیمی و …هستیم.

به گفته رییس هیأت عامل ایدرو، در سال ۹۱ و ۹۲  صنعت کشور وضعیت بسیار بدی داشت و بنا بر گزارش مرکز آمار و بانک  مرکزی در سال ۹۱ رشد صنعت منفی ۱۰٫۵ بود که در سال ۹۵ به مثبت ۶٫۵ رسیده است و امیدواریم امسال به ۱۰ درصد برسد.

وی با اشاره به حضور بخش خصوصی در ۹۰ درصد پروژه‌های صنعت و معدن کشور، یادآوری کرد: پارسال ۱۷۰ هزار میلیارد ریال منابع در قالب تسهیلات بانکی در اختیار واحدهای صنعتی و کشاورزی قرار گرفت و ۲۴ هزار واحد تولیدی از این منابع استفاده کردند. برای امسال نیز ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

* جزئیات طرح‌های امسال

معظمی درخصوص طرح‌های امسال ایدرو گفت: طرح اول تولید توربین کلاس F با مشارکت شرکت آنسالدرو ایتالیاست که ۵۰ میلیارد تومان برای امسال سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و اشتغال ۶۰ نفر را در پی دارد در این زمینه شرکت تشکیل شده و هیات مدیره معرفی و محل نیز معرفی شده است.

وی درباره طرج‌های دیگر اظهار داشت: تولید گیربکس اتوماتیک که سال گذشته در زنجان کلنگ‌زنی شد با مشارکت پانچ بلژیک و سرمایه‌گذاری ۴۰ میلییون یورو و اشتغال ۱۰۰ نفر، تولید الیاف شیشه با ۳۰۰ میلیارد تومان و میزان اشتغال ۱۰۰ نفر و نیز تولید تایر سیستان و بلوچستان با سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیون یورو و اشتغال ۱۳۴۴ نفر دیگر طرح‌های ایدرو  درسال ۹۶ هستند که طرح اخیر صد در صد متعلق به ایدروست.

به گفته رییس هیأت عامل ایدرو، طرح تولید تایر لرستان با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان قراردادش بسته شده است و طرح بیواتانول سوختی کرمانشاه با ۲۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی ۲۰۰ نفر را مشغول به کار خواهد کرد.

وی همچنین از افتتاح طرح غشای ممبران در هفته دوم مرداد خبر داد و گفت: بافت بلوچ در فاز دوم (بخش ریسندگی تمام شده است) در بخش بافندگی با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلار و منطقه ویژه گرمسار و جهرم با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۳۵۰ نفر و طرح دیگر جاسک – گواتر در قالب حمایت دولت از بخش خصوصی است و ۱۲ طرح را به بانک فرستادیم و دولت و ۵ طرح را هم امسال می‌فرستیم که بعد از مکانیسم تصویب وارد  مرحله اجرا می‌شود.

* قرارداد رنو امسال اجرایی می‌شود

معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان این‌که قرارداد رنو امسال اجرایی می‌شود، ادامه داد: با مجموعه کارخانه‌ای که خریدیم به‌عنوان مشارکت بین ایدور و رنو کار را با تولید روزانه ۷ دستگاه شروع می‌کنیم و برنامه امسال تولید ۱۱ دستگاه است.

وی از امضای ۲۸ موافقتنامه بعد از برجام در ایدرو خبر داد و گفت: برای تامین منابع مورد نیاز هیچ راهی جز تامین از منابع خارجی نداریم و در حال اجرایی کردن این ۲۸ موافقتنامه هستیم و ۹ قرارداد از این تعداد قرارداد بسته شده است.

معظمی تصریح کرد : منافع و اهداف و استفاده حداکثری از توانمندی داخلی تعیین کننده است و به همین دلایل ۱۰ ماه است با رنو مذاکره می کنیم و قراداد پژو نیز یکسال طول کشید.

وی تأکید کرد: ما تسهیل‌کننده واردات در کشور نیستیم و باید قراردادی را ببندیم که سهم ساخت داخل در آن افزایش یابد و آن‌ها هم مسئول تأمین منابع خارجی هستند. نکات حقوقی هم هست که باعث می‌شود تهیه قراردادهای بین‌المللی سخت باشد. ایدرو در بخش خارجی نیز بسیار تلاش کرده که منابع را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که حداکثر استفاده از توان داخلی صورت بگیرد و به لحاظ وظیفه نباید سرمایه‌گذاری در مناطق محروم داشته باشیم اما اکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری ما در نقاط محروم است.

رییس هیأت عامل ایدرو اظهار داشت: ما در قراردادها با خودروسازان خارجی اولین محور را تولید صادرات‌گرا قرار داده‌ایم؛ هم در قرارداد رنو، هم پژو و نیز سیتروئن باید حداقل ۳۰ درصد تولیدات و قطعات در سال با مسئولیت صاحب برند صادر شود و اگر نشد از تولید سال بعد آن شرکت کم شود. نکته دوم در این زمینه وصل شدن به شبکه بین‌المللی این شرکت‌هاست و نیز خدمات پس از فروش که از جمله نارضایتی‌های مردم از بخش خودروست.

وی افرود: از این رو، فشار سنگینی نیز به خودروسازان از نظر کیفیت و خدمات آوردیم و در سال ۹۵ شاهد بهبود نسبی کیفیت بوده‌ایم که البته هنوز با شاخص‌های مورد نظر فاصله دارد.

به گفته معظمی، در بحث قیمت خودرو و در بررسی بازار برای جامعه هدف تولید خودروهای گران‌قیمت مد نظر نیست و رنج قیمتی جامعه هدف ۲۰ تا ۴۰ میلیون در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: هدف دولت در وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که واردات در بخش خودرو گسترش یاید، در حالی که در ۴ سال اخیر کاهش یافته بود.

* مجلس و دولت اجازه دهند ایدرو درآمد ها صرف سرمایه گذاری مجدد شود

معاون وزیر صمت در ادامه نشست خبری خود با برشمردن اتنتظارات ایدرو از دولت و مجلس تصریح کرد: ما طبق قانون باید واحدها را ایجاد کنیم، به بهره‌برداری برسانیم و سپس واگذار کنیم اما اکنون این جاده یکطرفه است؛ ما ایجاد و واگذار می کنیم ولی پولش راهی خزانه می‌شود و به سمت ایدرو برنمی‌گردد.

وی ابراز امیدواری کرد بخشی از ۲۲۵۰ میلیارد تومان بدهی دولت به ایدرو پرداخت شود تا امکان پیگیری طرح‌های مورد نظر قراهم آید.

* ورود ایدرو به پروژه‌های نفتی

معظمی در پاسخ به سوالی  در زمینه ورود ایدرو به پروژه‌های نفتی گفت: قراردادهای IPC طرف مقابلش شرکت ملی نفت و شرکای بین‌المللی‌اش است. بر این اساس، ما توانستیم در اردیبهشت‌ماه امسال مجور وزارت نفت را برای توسعه میدان نفتی سوسنگرد بگیریم و شرکت نیز تشکیل و شریک خارجی انتخاب شده که ارزش این سرمایه‌گذاری ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: ایدرو در نوسازی صنایع وارد شد و توانستیم قند دزفول را با ۵۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به تولید برسانیم و هفته گذشته واگذار کردیم.

رییس هیأت عامل ایدرو در ادامه یادآور شد: بازار عراق، بازار هدف جذابی برای ماست و ما نیز نسبت به رقبا دارای مزیت برتر هستیم اما قیمت تمام‌شده بالا و شرایط ارائه خدمات به‌گونه‌ای است که بنگاه‌ها ناچارند بازار را به رقبای اروپای واگذار کنند. پس برای به دست گرفتن بازار عراق، قیمت رقابتی، کیفیت بالا و نیز انجام تعهدات باید مد نظر قرار گیرد.

* چرایی تولید توربین کلاس F

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه چرایی تولید توربین کلاس F با شرکت ایتالیایی توضیح داد: اختلاف راندمان ۳۳ درصد با ۵۸ درصد و ۶۴ درصد به لحاظ ذخیره انرژی و جلوگیری از پرت شدن انرژی بسیار متفاوت است اما برای چیزی با انسالدرو قرارداد بستیم که تاکنون در ایران نبوده است.

* سفره فازهای پارس جنوبی تا پایان سال آینده بسته می‌شود

معظمی ادامه داد: پیش‌بینی می شود فاز ۱۴ پارس جنوبی امسال حدود ۳ هزار نفر نیرو اضافه کند و سفره پارس جنوبی تا آخر سال بسته شود ولی در پارس شمالی هنوز برنامه‌ای اعلا م نشده است.

وی از رونمایی ۵۰  طرح برای سرمایه‌گذاری در روز دوشنبه و همزمان با جشن سالروز تأسیس ایدرو خبر داد و گفت: کسانی از بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری می‌توانند ورود کنند و ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد اولیه این ۵۰ طرح است.  همچنین ۵۰ پایان‌نامه تحصیلی برای مقطع ارشد و دکتری را در بخش‌های خودرو، انرژی و صنایع پیشرفته برای حمایت اعلام  می‌کنیم.

 

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=960
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)