شنبه 30 مارس 2019 - 14:42

تنظیم بازار خودرو در گرو رونق تولید

حسن کریمی سنجری

همان‌طور که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ شاهد بودیم، روند افزایشی تولید و عرضه خودرو به بازار باعث متعادل شدن بازار شد. بنابراین به نظر می‌رسد در صورتی که شرایط تولید در سال جاری تسهیل گردد، می‌توان به استمرار روند مساعد بازار و کاهش قیمت خودرو امیدوار بود.

نام‌گذاری امسال به‌نام رونق تولید نیز بیانگر راهکار مناسب خروج از نابه‌سامانی بازار در سال جاری است و در صورتی که توان قانون‌گذاری و اجرایی نهاد دولت در جهت رفع موانع تولید به کار گرفته شود، می‌توان شاهد عبور از چالش‌های آشفته‌ساز بازار خودرو بود.

به رغم پیش‌بینی‌های منفی در رابطه با اوضاع صنعت خودرو در سال ٩٨، اگر هوشمندانه بر رفع موانع تولید خودرو متمرکز شویم، قطعاً در سال ٩٨ دیگر با آشفتگی‌هایی که سال گذشته را برای کارنامه خودروسازی کشور سال بدی رقم زد، مواجه نخواهیم بود.

به‌هرحال خودروسازی‌ها سال جدید را با تعهدات زیاد ناشی از پیش‌فروش‌های مکرر که از سال گذشته به راه افتاده است، آغاز می‌کنند. تحقق این تعهدات با توجه به محدودیت‌هایی که در تأمین قطعات وجود دارد، همت و هوشمندی شرکت‌های خودروساز را از یک سو و مساعدت دولت در جهت تسهیل شرایط رونق تولید را از سوی دیگر می‌طلبد.

البته رکود در بازار که ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است نیز یکی از چالش‌های رونق تولید در سال جاری است. اما فروش اقساطی و تأمین وام خرید خودرو به متقاضیان می‌تواند رونق تولید خودرو را به دنبال داشته باشد.

در مجموع با وجود موانع و محدودیت‌های طرف عرضه خودرو، می‌توان رونق تولید را راهکار مناسبی برای متعادل‌سازی نظام عرضه و تقاضای خودرو در سال ۱۳۹۸ دانست.

* کارشناس صنعت خودرو

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=9805
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)