شنبه 30 مارس 2019 - 15:15

انتظارات پایاپای خودروسازان و بازار سرمایه

جذب سریع صکوک مرابحه سایپا نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار به برنامه‌های خودروسازان و نیز ظرفیت بالای بازار سرمایه در تأمین مالی آن‌ها است.

نگاه اقتصادی، محمدعلی دیانتی‌زاده – خودرویی‌های بورس در اولین روز کاری بازار سرمایه در سال ۹۸ (پنجم فروردین‌ماه) توانستند حجم قابل توجهی از معاملات را به نمادهایی از این گروه همچون پارس‌خودرو، سایپا، لیزینگ رایان‌سایپا، محورسازان ایران‌خودرو و زامیاد اختصاص دهند.

در دومین روز کاری بورس نیز ایران خودرو و سایپا در زمره شرکت‌هایی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند و همچنان نیز نام پارس‌خودرو، لیزینگ رایان‌سایپا، سایپا، و زامیاد در میان شرکت‌های بود که بیشترین حجم معاملات را به نام خود ثبت نام کردند.

در سومین روز معاملات بازار سرمایه در سال جدید (هفتم فروردین‌ماه) که آخرین روز اولین هفته کاری سال ۹۸ هم محسوب می‌شد، نمادهای خودرویی جزو پربیننده‌ترین نمادها بودند و صنایع خودرویی برترین گروه بازار بود.

در معاملات امروز (دهم فروردین‌ماه) بازار سهام نیز شرکت‌های خودرویی بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند.

این نتایج نشان می‌دهد که فعالان بازار سرمایه چشم‌انتظار رشد سهام خودرویی‌ها هستند و این مهم در گرو افزایش تولید خودروسازان داخلی است.

از سوی دیگر، یکی از دو خودروساز بزرگ نیز در ایام پایانی سال گذشته با انتشار اوراق مرابحه در بورس درصدد تأمین سرمایه در گردش خود از طریق بازار سرمایه برآمدند. پذیره‌نویسی این اوراق (صکوک مرابحه سایپا به مبلغ ۷هزار میلیارد ریال برای خرید مواد و قطعات مورد نیاز در تولید محصولات شرکت) به دلیل استقبال فعالان بازار در همان روز عرضه (بیستم اسفندماه) به اتمام رسید.

جذب سریع این اوراق، نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار به برنامه‌های خودروسازان و نیز ظرفیت بالای بازار سرمایه در تأمین مالی خودروسازان است، آن هم در شرایطی که بانک‌ها جز در مواردی مانند تأمین مالی ۴هزار میلیارد تومانی اخیر که توسط دولت و با عاملیت تعدادی از بانک‌ها انجام شد، حاضر به ارائه تسهیلات کافی دارای سود منطقی به خودروسازان نیستند و خودروسازان نیز کماکان در حال پرداخت بهره‌های سنگین تسهیلات پیشین به بانک‌هایند.

در چنین شرایطی، راه‌هایی همچون عرضه اوراق مرابحه یکی از راه‌های تأمین مالی کوتاه‌مدت و موجب پایین‌آمدن نرخ سود است که ارتباط مستقیم با پایین‌آمدن هزینه‌های تولید دارد.

در این روش، مؤسسه ناشر اوراق، دارایی‌های بنگاه‌های اقتصادی را به‌صورت نقد می‌خرد و سپس با قیمتی بالاتر و به‌صورت نسیه مدت‌دار به خود آن‌ها می‌فروشد و در مقابل، اسناد مالی با مبالغ و سررسیدهای معین دریافت می‌کند که می‌تواند آن‌ها را در بازار ثانوی بفروشد.

بدین ترتیب از یک‌سو بنگاه‌های اقتصادی که با کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند، می‌توانند از طریق فروش نقدی و بازخرید نسیه دارایی‌های خود به نقدینگی مورد نظر دست یابند و از سوی دیگر، مؤسسات مالی و به تبع آن‌ها صاحبان وجوه مازاد از طریق خرید و فروش این اوراق به سود معینی می‌رسند.

حال پیش‌بینی کارشناسان این است که در صورت تحقق برنامه افزایش تولید و رونق بازار خودرو در سال جدید، سهام خودروسازان مانند سال ۹۶ و همپای دیگر سهم‌های دارای ظرفیت، رشد خواهد کرد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=9808
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)