- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

بازدید وزیر صمت به همراه معاون سازمان صنایع کوچک از مناطق سیل‌زده شمال کشور

بازدید رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه عزیزالله قربانی، معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با هدف دلجویی از هموطنان خسارت‌دیده و بررسی واحدهای صنعتی در مناطق سیل‌زده شمال کشور، انجام شد و در نهایت با آغاز به کار سه واحد در شهرک صنعتی گلستان پایان یافت.

به گزارش نگاه اقتصادی، وزیر صمت در آغاز این سفر در جلسه‌ای با اعضای هیأت امنای شهرک صنعتی امامزاده عبدالله (ع) آمل و جمعی از تولیدکنندگان، پای صحبت‌های آن‌ها نشست.

* فعال‌سازی ۱۸۹۶ واحد غیرفعال در سال گذشته

وی پس از بازدید از کارخانه لبنیات کاله آمل در جمع فعالان صنعتی و تولیدی این شهر ضمن اظهار تاسف برای حادثه سیل اخیر گفت: «از لحظات اول صنوف، فعالان اقتصادی و معادن کمک کردند. در بسیاری جاها در مناطق سیل‌زده شمال ماشین آلات معادن وارد عمل شدند. استان‌های مختلف کمک کردند و اتاق بازرگانی در روزهای اول برای جبران برخی از خسارت‌ها با مصوبه‌ای ۳۰۰ میلیون تومان به اتاق گرگان کمک کرد. در همین استان هم برخی از واحد‌ها هم کمک نقدی و هم اجناس مورد نیاز را ارسال کردند.»

* اولین قدم رونق تولید، حفظ تولید موجود است

رحمانی اظهار داشت: «یکی از وظایف صنعت، معدن و تجارت، مسئولیت‌های اجتماعی است و پیش از این هم در شرایط عادی در بسیاری از استان‌ها اقدامات عام المنفعه فراوانی انجام شده است، البته هیچ وقت با این وسعت حادثه‌ای نداشتیم که ۲۶ استان هم زمان درگیر شوند.»

وی ادامه داد: «نگاه به تولید باید نگاه گره گشایی باشد. همه باید این دغدغه را داشته باشند؛ تمام ارگان‌ها و حتی افراد مسئول باید دست به دست هم بدهند تا هیچ واحد تولیدی تعطیل نشود. امسال تعطیلی واحد‌ها به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. هر کس برای تولید مانع ایجاد کند، اعلام و برخورد جدی می‌کنم. اولین قدم رونق تولید حفظ تولید موجود است و اگر تولید موجود حفظ شود، اشتغال هم حفظ می شود، البته ما فرصت‌های جدیدی هم داریم، ولی باید باور داشته باشیم و همه با هم کمک کنیم. سال گذشته تولید پوشاک و لوازم خانگی را در برنامه قرار دادیم؛ چرا که اعتقاد داریم ظرفیت ما از تولید موجود خیلی بیشتر است.»

وزیر صمت با تاکید بر اینکه سال گذشته ۱۸۹۶ واحد تعطیل را فعال کردیم، بیان کرد: «برای واحدهایی که در مناطق سیل‌زده شمال مشکلی به غیر از نقدینگی دارند، کلینیک‌های درمان تشکیل دادیم. در این درمانگاه راهکار مناسب پیدا می‌کنیم و این کار را به شهرک‌های صنعتی واگذار کردیم.»

* تلاش می‌کنیم اقلام مورد نیاز مردم تهیه شود

رحمانی در ادامه این سفر از شهرستان سیل زده سیمرغ در استان مازندارن بازدید کرد.

وی پس از نشست با فعالان اقتصادی آسیب دیده، در جمع مردم خسارت دیده در مناطق سیل‌زده شمال گفت: «در استان‌های گلستان و مازندران عموم مردم آسیب دیدند. زندگی، محصولات و محل کسب و درآمدشان دچار آسیب شد که در این خصوص از واحدها خواستیم به کمک مردم بیایند. مردم استان گلستان به دلیل ماندگای بلند مدت آب بیشتر درخواست فرش و مردم مازندران بیشتر درخواست لوازم خانگی داشتند. بسیاری از واحدهای تولیدی بزرگ برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند. ما هم با تمام توان به مردم کمک کرده و تلاش می‌کنیم توسط شرکت‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی اقلام مورد نیاز تهیه شود.»

وی در خصوص مشکلات پیش آمده در حوزه صنعت گفت: «در استان مازندران ۶ شهرک و در گلستان ۲ شهرک آسیب جدی دیده‌اند. به دلیل ارتفاع حدود ۲ متری آب در شهرک صنعتی گلستان میزان خسارت‌ها خیلی زیاد است. به دلیل تعطیلات بخشی از مواد اولیه و محصولات را نتوانستند از واحدها خارج کنند.»

* شهرک‌ها در زیر ساخت هم دچار مشکل شده‌اند

به گفته رحمانی، تصفیه خانه‌ها، ورودی و تاسیسات شهرک‌ها آسیب جدی دیده‌اند. البته در حوزه صنوف این آسیب‌ها بیشتر است. در این دو استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی آسیب دیده است.

* آغاز به کار سه واحد تولیدی در مناطق سیل‌زده شمال

بنابراین گزارش، وزیر صنعت، معدن و تجارت دهم فروردین وارد استان گلستان شد و از شهرک صنعتی آق قلا که دچار خسارت بسیاری در سیل اخیر شده بود بازدید کرد.

وی در این بازدید که با آغاز به کار سه واحد صنعتی همراه بود از معافیت ۵۰ درصدی مالیات واحدهای تولیدی استان‌های سیل زده خبر داد و گفت: «دولت در حوزه اصناف تسهیلات کم بهره و قرض الحسنه تا سقف ۴۵ میلیون تومان در نظر گرفته است. همین طور در حوزه زندگی مردم، محصولات کشاورزی و صنوف مصوبات خوبی داشته است و به طور حتم برای صنایع هم مصوبات خوبی خواهد داشت.»

رحمانی افزود: «آن‌چه اهمیت دارد این است که دولت در کنار مردم است. بازدید رئیس‌جمهور و حضور دیگر مسئولان به این دلیل است که مردم احساس کنند دولت در کنارشان است و همین طور تا پایان این بحران و تا زمانی که رونق به کسب و کارها بازگردد در کنارشان می‌ماند. اطمینان داشته باشید تا آغاز به کار شهرک صنعتی آق قلا پیگیر مشکلات واحدهای تولیدی در مناطق سیل‌زده شمال و در کنار شما هستم. قرار شد واحدهایی که امروز آغاز به کار کردند، روزهای تعطیل هم شیفت بگذارند تا تولیدشان به رونق بیافتد. این واحدها تولیدات خوبی دارند که توانسته بازار داخل و خارج را راضی کند و صادرات خوبی داشته باشند.»

وی ادامه داد: «در استان گلستان واحدهای خوبی داریم. سال گذشته میانگین افزایش مصرف برق صنعتی در کل کشور بیش از ۷ درصد، ولی در گلستان بالای ۳۰ درصد بوده است و این مسئله نشان می‌دهد استان گلستان از نظر صنعتی ظرفیت خوبی دارد. محصولات بیشتر واحدها صادراتی است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به مردم استان گلستان نیز گفت: «این بحران‌ها تمام می‌شود، ولی بعضی از اتفاقات مثل توزیع کنسرو توسط واحد تولیدی آسیب دیده در ذهن‌ها می‌ماند. مردم گلستان در این بحران نشان دادند که سطح همکاری، نجابت، وحدت، همدلی و صبر خیلی بالایی دارند.»

به گزارش خبرگزاری صنایع، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پایان سفر به استان گلستان ضمن بازدید از سطح شهر آق قلا و بررسی وضعیت آبگرفتگی، از واحدهای صنفی بازدید و با کسبه گفت‌وگو کرد.

وی همچنین به محل اسکان سیل‌زدگان استان گلستان واقع در نمایشگاه‌های گرگان رفت و با هموطنان خسارت‌دیده در سیل گفت‌وگو و از آن‌ها دلجویی کرد.