سه‌شنبه 2 آوریل 2019 - 15:09

خسارت ۱۶۰۰ میلیاردتومانی سیلاب به زیرساخت‌های راه کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: بارش‌های شدید، رانش زمین و سیلاب در روزهای اخیر ۱۶هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌ها و تاسیسات راه کشور خسارت زد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بارش های شدید، رانش زمین و سیلاب در روزهای اخیر ۱۶ هزار میلیارد ریال به زیرساخت ها و تاسیسات راه کشور خسارت زد.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمد اسلامی روز سه‌شنبه در سفر چند ساعته خود به استان مرکزی در جمع خبرنگاران اراک، افزود: این میزان خسارت به غیر از هزینه ای است که باید برای ترمیم های اساسی و جایگزین صورت گیرد.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن نیز برآوردهای خسارت در این بخش را آغاز کرده و پیش بینی می شود که بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور بر اثر سیل دچار آسیب شده باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخشی از این خسارت ها نیاز به ترمیم و بازسازی دارد و بقیه باید تخریب و دوباره ایجاد شوند.

اسلامی عنوان کرد: ۲ مصوبه جامع و کامل در نشست دولت برای استان های کشور به منظور جبران خسارات و کمک به معیشت حادثه دیدگان به تصویب رسیده که این مصوبات همه آسیب ها از جمله منازل مسکونی، زمین های کشاورزی و کسب و کارها را شامل می شود.

وی گفت: حجم بارش های چند روز اخیر در کشور نسبت به ۵۰ سال گذشته در بالاترین میزان قرار داشت و رکورد جدیدی از بارش ها به ثبت رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اصلاحات مهندسی در جریان تاسیسات زیربنایی راه پس از بارندگی ها در اولویت است و این وزارتخانه به صورت ویژه این اقدامات را در دستور کار قرار می دهد.

اسلامی تصریح کرد: ۱۲ هزار کیلومتر از راه های کشور با رودخانه ها برخورد داردو یا از کنار منابع آبی می گذرد که در روزهای گذشته به نوعی دچار آسیب شده اند و آسیب آن ها از جنس فرونشت، آب شستگی و ریزش کوه بوده است.

وی گفت: مقرر شده بر اساس تصمیم دولت، تنخواهی به استان های آسیب دیده از سیل اختصاص یابد تا هزینه های فوری پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بنیاد مسکن کشور در استان هایی که بیشترین آسیب را دیده اند پرداخت علی الحساب و بلاعوض را آغاز کرده و ارزیابی ها صورت گرفته است.

اسلامی عنوان کرد: استان مرکزی با مدیریت خوب ستاد مدیریت بحران پیشگیری های لازم را داشتند و چند مسیر اصلی که دچار آسیب شده بود راهداری استان مرکزی با سرعت عملیات بازگشایی را انجام داد و در برخی مسیرها باید در انتظار فرونشست آب بود تا تردد برقرار شود.

وی تصریح کرد: اطلاعیه ها و اخطاریه های هواشناسی از ۲۵ اسفندماه پارسال به صورت مستمر اعلام می شد و انتظار بود مردم به این اطلاعیه ها بیش از پیش توجه کنند، شرایط اقلیمی دربهار امسال متفاوت است و باید به هشدارها توجه شود تا مردم دچار آسیب نشوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قابلیت های پیش بینی در کشور باید افزایش یابد و کنترل وضعیت در شهرسازی نیز مورد توجه قرار گیرد و ملاحظات لازم اعمال شود و به هیچ عنوان اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها داده نشود.

اسلامی بیان کرد: مسایل مربوط به راه ها و زیرساخت های حمل و نقل استان مرکزی با تلاش ویژه استاندار مرکزی و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود و کارگروه تخصصی نیز در این راستا شکل گرفته و دستورات لازم برای این استان به تازگی به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=9897
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)