سه‌شنبه 18 جولای 2017 - 23:28
به‌رغم عدم انعقاد قرارداد یا تخصیص اعتبار از سوی وزارت نیرو انجام شد:

بسیج امکانات مپنا برای اجرای تفاهم‌نامه ساخت ۵هزار مگاوات نیروگاه

نه قراردادی با مپنا امضا شده و نه اعتباری در اختیار این شرکت برای اجرای این طرح قرار گرفته اما مپنا امکانات خود را در این طرح به کار بسته است.

بسیج امکانات مپنا برای اجرای تفاهم‌نامه ساخت ۵هزار مگاوات نیروگاه

معاون برق و انرژی وزیر نیرو روز گذشته در گفت‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: «وزارت نیرو به مپنا اعتماد کرد و قرارداد ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه را با این شرکت امضا کرد اما هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است و مپنا مدل تأمین مالی را نیز ارائه نکرده است.»

به گزارش نگاه اقتصادی،در پاسخ به این اظهارات، گروه مپنا جوابیه ارائه داد.

در این جوابیه آمده است:

به‌رغم انعقاد تفاهمنامه مورخ ۹۵/۲/۲۶ بین گروه مپنا و وزارت نیرو مبنی بر احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی راندمان بالا (کلاس F) اما تا کنون و با گذشت بیش از ۱۴ ماه، هیچ قراردادی برای رسمیت بخشیدن به این طرح از سوی وزارت نیرو با مپنا امضا نشده و هیچگونه اعتباری از سوی دولت در اختیار این شرکت برای اجرای طرح قرار نگرفته است. با این حال، گروه مپنا همچون گذشته و با کمک به توسعه به موقع ظرفیت‌های برق کشور، علیرغم مواجه بودن با موانع متعدد، امکانات خود را به شرح زیر در این طرح به کار بسته است:

۱- تجهیزات اصلی این نیروگاه‌ها نظیر توربین‌های گازی کلاس F، برای حداقل ۲ نیروگاه از مجموعه نیروگاه‌های این طرح خریداری شده است.

۲- زمین محل احداث برای ۴ پروژه تحویل گرفته شده است.

۳- در پروژه اول این طرح یعنی نیروگاه بندرعباس، عملیات ساختمانی آغاز شده و ۲۰ درصد پیشرفت داشته و امکان بازدید از آن برای اصحاب رسانه جهت تهیه گزارش وجود دارد.

۴- ساختگاه دوم این طرح در تبریز تجهیز کارگاه شده است.

۵- مراسم کلنگ‌زنی ساختگاه سوم از این طرح واقع در اندیمشک، روز ۱۴ تیرماه جاری با حضور شخص معاون محترم وزیر نیرو، جناب آقای فلاحتیان برگزار شد و اخبار آن در رسانه‌ها انعکاس یافت. اقدامات لازم به منظور شروع طراحی و مهندسی و انجام عملیات ژئوتکنیک صورت گرفته و همزمان، عملیات اجرائی تجهیز کارگاه نیز در دست برنامه‌ریزی است.

۶- در ساختگاه چهارم نیز زمین تحویل شده از سوی کارفرمای دولتی ملغی شده و شرکت برق حرارتی (وزارت نیرو) تصمیم بر تغییر محل ساخت دارد.

۷- مپنا در ادامه همکاری‌های خود با وزارت نیرو، استفاده از تجهیزات ساخته شده برای طرح‌‌های دیگر را در نیروگاههای این طرح پذیرفته است. این کار اگر چه کار مهندسی و اجرای پروژه را با دشوار مواجه می‌کند، اما با هدف همراهی با وزارت نیرو انجام شده است.

۸- مپنا بر اساس راهبردهای خود در جهت انتقال کامل دانش فنی ساخت توربین‌های کلاس F موضوع این تفاهمنامه، بخش مهمی از زیرساختهای لازم را در کارخانجات خود ایجاد کرده است. به این منظور سالن‌های تولید، سکوهای ساخت و ماشین آلات مورد نیاز فراهم شده و مدارک مهندسی مربوطه نیز تهیه شده است. همچنین بخشی از تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های همین طرح نیز از سازنده‌های داخلی تأمین شده است. به عنوان نمونه، «مکانیزم انحراف جریان گاز اگزوز توربین گاز کلاس F» (exhaust diverter damper) که در داخل کشور برای یکی از واحدهای همین طرح ساخته شده، به دلیل نیاز فوری یکی از نیروگاه‌های بخش خصوصی و حفظ ظرفیت شبکه برق کشور، به این نیروگاه تحویل شد.

۹- مزید اطلاع مخاطبان گروه مپنا به دلیل پایبندی به تعهدات خود ولو در سطح تفاهمنامه و بدون انتعقاد هیچگونه قراردادی برای اجرای این طرح، تمامی اقدامات برشمرده فوق را با اتکا به امکانات و منابع خود پیش برده و اجرای آن را مستمراً در دست اجرا دارد. هر چند مپنا با به کار گیری توان و تجربه خود، موضوع تأمین مالی این پروژه از محل منابع خارجی پیگیری نموده، اما این نکته مهم را نیز نباید از نظر دور داشت که تحقق این امر تنها با پیگیری مپنا امکان‌پذیر نیست و طرف دیگر تأثیرگذار در این فرآیند، وزارت نیرو است.
گروه مپنا با وجود همه مشکلاتی که به ویژه در چند سال اخیر از ناحیه تحریم‌های ناعادلانه بر صنعت و اقتصاد کشور حاکم بود، با احداث و راه‌اندازی نزدیک به ۳۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر در داخل کشور، که نزدیک به ۵۰ درصد از کل ظرفیت برق کشور است، همراهی مجدّانه و تأثیرگذاری در تأمین برق کشور و کمک به وزارت نیرو و دولت‌های پیشین و فعلی داشته و نه تنها چراغ‌های مشترکین را در پهنه ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز روشن نگاه داشته است. مپنا در اجرای تفاهمنامه احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه با راندمان بالا نیز که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ با وزارت نیرو منعقد نموده، جدیّت تام دارد و حتماً این طرح بزرگ ملی را با الگوی مناسب انتقال فناوری به انجام خواهد رساند. این در حالی است که پس از انعقاد تفاهمنامه، تا کنون هیچ قراردادی که به این پروژه رسمیت و وجاهت حقوقی ببخشد و تعهدات طرفین را روشن نماید، بین گروه مپنا و وزارت نیرو امضا و مبادله نشده است.

MAPNA Media, [18.07.17 20:10]
نباید از نظر دور داشت که به نتیجه رسیدن پروژه استراتژیک انتقال دانش فنی برای ساخت ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه مجهز به توربین های کلاس F، نیازمند تحقق پیش زمینه هایی است که علیرغم عدم انعقاد قراردادهای لازم بین مپنا و وزارت نیرو برای این پروژه، گامهای مهمی برای آن برداشته شده است. به طور مثال در بهمن ماه گذشته، قرارداد «انتقال تکنولوژی و لیسانس بویلرهای کلاس F، H و بالاتر» میان گروه مپنا و یک شرکت معتبر اروپایی بسته شده است.
مپنا بر اساس مفاد این تفاهم نامه، به جای «خرید» تجهیزات کلیدی، به دنبال «انتقال دانش فنی» و «دستیابی به توان ساخت توربین کلاس F» در داخل بوده است؛ زیرا بر اساس تجارب موجود، خرید این تجهیزات بدون انتقال دانش فنی، زیرساخت های صنعت نیروگاهی کشور را دچار وابستگی به شرکتهای خارجی خواهد نمود. به همین منظور، مذاکرات پیچیده ای با سازنده این نوع توربین در جریان بوده و هست تا تبعات منفی خرید توربین بر روی «نقشه تکنولوژی کشور» به حداقل برسد.

این مذاکرات همچنین در مورد تجهیزات جانبی این نوع توربین نیز به روش مشابه در جریان است تا حداکثر منافع بلندمدت دولت جمهوری اسلامی ایران در این پروژه بزرگ تأمین شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1040
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)