دوشنبه 2 سپتامبر 2019 - 14:57

بخشودگی بدهی دانشجویان ترک تحصیل کرده دانشگاه پیام نور

به گفته زمانی، دانشجویانی که قبل از سال ۹۶ در این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند، اگر تا ۱۵ آبان ۹۸ برای ثبت نام مراجعه کنند، دیگر نیازی به پرداخت شهریه ثابت ندارند.

رییس دانشگاه پیام نور از بخشودگی بدهی دانشجویان ترک تحصیل کرده دانشگاه پیام نور خبر داد و افزود: با توجه به تسهیلات به وجود آمده اگر دانشجویانی که قبل از سال ۹۶ در دانشگاه پیام نور ثبت نام کرده‌اند، تا ۱۵ آبان ۹۸ برای ثبت نام به دانشگاه مراجعه کنند، دیگر نیازی به پرداخت شهریه ثابت ندارند و کل شهریه ثابت شامل بخشودگی می‌شود.

به گزارش نگاه اقتصادی، محمدرضا زمانی در یک نشست خبری که در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اضافه کرد: اگر دانشجویی در یک مقطعی ترک تحصیل کرده و بعد از مدتی باز گشته و بخواهد ادامه تحصیل دهد باید شهریه ثابت خود را پرداخت کند و ما این امکان را ایجاد کردیم که دانشجویان ما اگر به هر دلیلی مجبور به ترک تحصیل شده و اکنون توانایی پرداخت بدهی شهریه خود را ندارند، بتوانند ادامه تحصیل دهند.

رییس دانشگاه پیام نور همچنین از تمدید مهلت ثبت نام براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه پیام نور تا ۲۸ شهریور خبر داد و اظهار داشت: علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه پیام نور می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

زمانی دانشگاه پیام نور را بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی دانست و اظهار داشت: این دانشگاه با ۴۳۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ۵۰۰ مرکز و واحد در داخل کشور و ۴۰ نمایندگی در سراسر جهان فعالیت دارد. همچنین ۴ هزار عضو هیأت علمی در این دانشگاه به صورت تمام وقت مشغول به فعالیت هستند و ۲۰ هزار عضو هیئت علمی مدعو در هر ترم به اساتید این دانشگاه اضافه می شود. همچنین ۱۰ هزار کارمند در این دانشگاه فعالیت می کنند.

وی با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور در سال های گذشته تمرکز بر آموزش و پژوهش را وظیفه اصلی خود می دانست، اظهار داشت: اکنون دانشگاه پیام نور باید به سمت دانشگاه نسل ۳ و نسل ۴ که دانشگاه کارآفرین و مهارت افزا است حرکت کند و با مدل خاص خود دانشگاه الگویی در بحث مهارت افزایی و کارآفرینی شود.

رییس دانشگاه پیام نور به بحث تمرکززدایی در دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارها به صورت متمرکز در سازمان مرکزی دانشگاه انجام می شد که از سال گذشته بحث واگذاری اختیارات به استان ها آغاز شد و سازمان مرکزی بیشتر نقش نظارتی دارد.

* راه اندازی ۴ سامانه در هفته دولت با هدف شفاف سازی در بخش های مختلف

زمانی شفاف سازی در دانشگاه را از برنامه های مهم عنوان کرد و گفت: سال گذشته و امسال در زمینه امور مالی و اداری شفاف سازی انجام و به مراکز در استان ها ارائه شد. در حال حاضر هر مرکز بودجه خود را می داند و دانشگاه به دنبال شفاف سازی بیشتر در هفته دولت ۴ سامانه رونمایی کرد تا بتواند شفاف سازی بیشتر در بخش های مختلف دانشگاه داشته باشد که می توان به میز خدمت الکترونیک، سامانه تسهیلات، سامانه نقل و انتقال اعضای هیئت علمی و سامانه امانت دیجیتال اشاره کرد.

وی با تشریح سامانه دیجیتال گفت: دانشگاه پیام نور دانشگاهی محتوا محور است که این محتوا را به صورت کاغذی و یا به صورت الکترونیکی در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد به طوری که ۲۵۰۰ عنوان کتاب تالیفی و ۳۰۰ عنوان محتوای الکترونیکی به عنوان منابع درسی این دانشگاهتعریف شده و دانشجویان ملزم به تهیه آن هستند.

رییس دانشگاه پیام نور افزود: دانشگاه برای سهولت دسترسی دانشجویان به محتوای درسی علاوه بر سامانه سفارش کتب درسی، سامانه امانت دیجیتال را راه اندازی کرده و دانشجویانی که توان خرید منابع درسی خود را ندارند می توانند با پرداخت حق عضویت ناچیز، نسخه الکترونیکی منبع درسی را از طریق این سامانه دریافت کنند.

* ۳۰درصد رتبه های بالای دانشگاههای دولتی از دانشگاه پیام نور هستند

وی افزود: دانشگاه پیام نور سعی کرده است از نظر کیفی نیز خود را ارتقاء دهد به‌طوری‌که ۳۰ درصد رتبه های بالای دانشگاه های دولتی در مقطع ارشد از دانشگاه های پیام نور هستند. این دانشگاه در زمینه های فرهنگی و ورزشی نیز فعال است. ۲۱۰۰ انجمن علمی و ۱۶۰۰ کانون دانشجویی و ۳۴۰ نشریه دانشجویی دارد.

زمانی همچنین گفت: هر سال ۶ میلیون نفر آزمون در دروس مختلف این دانشگاه برگزار می شود و سهم آزمون الکترونیکی این دانشگاه ۴ میلیون و ۶۰۰ نفر است که قابلیت تبدیل به آزمون آنلاین و الکترونیکی را دارد. ترم قبل به ۲۲ درصد افزایش یافت و در حال حاضر یک و نیم میلیون آزمون به صورت الکترونیکی برگزار می شود که این اقدام بسیار مثبت دانشگاه پیام نور در راستای مدیریت سبز، صرفه جویی در کاغذ و حفظ محیط زیست بوده است.

* کل شهریه تحت پوشش وام قرار می گیرد

زمانی به تسهیلات مالی دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: دانشگاه پیام نور بخشی از درآمد خود را از کمک هزینه دانشجویان و شهریه به دست می آورد که مقدار این شهریه از سایر زیرنظام ها بسیار کمتر است و بر همین اساس تسهیلاتی برای دانشجویان فراهم کرده است تا بتوانند از آن استفاده کنند. دانشجویان این دانشگاه از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان استفاده می کنند که در حال حاضر سهمیه دانشگاه نسبت به سال قبل دو برابر شده و دانشجویان بیشتری تحت پوشش قرار می گیرند. همچنین این دانشگاه با ۳ بانک عامل تفاهم نامه داشته و در حال حاضر می تواند کل شهریه ۴۳۰ هزار داوطلب این دانشگاه را تحت پوشش قرار دهد. همچنین با بنیاد علوی نیز برای ارائه وام قرض الحسنه و وام بلاعوض به دانشجویان کم برخوردار رایزنی هایی صورت گرفته است.

* راه‌اندازی مرکز خلاقیت

وی ادامه داد: در زمینه مهارت افزایی دانشگاه از سال قبل تمهیداتی را پیش بینی کرده است تا بحث مهارت افزایی را پیش برد. ۱۰ مرکز نوآوری، ۱۲۰ هسته نوآور، ۲۲ مرکز رشد و استارت آپ های مختلف در راستای مهارت افزایی در این دانشگاه ایجاد شده است. همچنین با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد مراکز نوآوری خلاقیت تفاهم نامه ای امضاء کرده است.

رییس دانشگاه پیام نور افزود: این دانشگاه برای دانشجویان در حین تحصیل و برای فارغ التحصیلان دانشگاه نیز برنامه ریزی هایی برای یادگیری حرف مختلف پیش بینی کرده است.

زمانی ادامه داد: همچنین این دانشگاه امکانی را فراهم کرده است که هر دانشجویی برای آزمون ترم می تواند نزدیکترین مرکز و محل سکونت خود را انتخاب کند.

وی در ادامه به طرح مجلس برای تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اگر این طرح رای بیاورد، ۳ هزار نفر از این افراد تبدیل وضعیت خواهند شد.

رییس دانشگاه پیام نور در خصوص اینکه این دانشگاه در سال جاری با توجه به عدم تعیین تکلیف اعضای هیأت علمی قرارداد این دانشگاه، عضو هیئت علمی جدید جذب خواهد کرد یا خیر، گفت: تعیین تکلیف اعضای هیئت علمی بلاتکلیف از سال گذشته آغاز شد و تا پایان شهریور تمام این افراد تعیین تکلیف می شوند ولی با این وجود امسال جذب عضو هیئت علمی جدید و کارمند نخواهیم داشت. چرا که نسبت کارمند به اعضای هیئت علمی این دانشگاه از نسبت معمول بیشتر است.

* تصمیمی برای افزایش شهریه نداریم

زمانی در خصوص افزایش شهریه نیز گفت: تصمیمی به افزایش شهریه نداریم و اگر قرار باشد تصمیم بگیریم، به حداقل مجاز آن اکتفا خواهیم کرد. البته دنبال این نیز نیستیم، اما اگر ملزم به اجرا شویم، به حداقل اکتفا خواهیم کرد.

در پایان نیز رئیس دانشگاه پیام نور اعلام کرد موسسات فراگیر هیچ مجوزی از این دانشگاه ندارند و آزمون فراگیر این دانشگاه از طریق سازمان سنجش برگزار می شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11106
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)