پنج‌شنبه 24 سپتامبر 2020 - 2:21

پنج خودرو چینی کم‌استهلاک در بازار ایران

در این مطلب با توجه به کیفیت و تکنولوژی ساخت و میزان رضایت مشتریان در بخش امکانات رفاهی پنج گزینه‌ کم‌استهلاک را بررسی می‌کنیم.

هرچند هنگام خرید خودرو باید به استایل جذاب، مشخصات فنی و قیمت آن توجه داشت اما در نظر داشته باشید مهم‌ترین مساله در انتخاب خودرو، هزینه نگهداری آن است. منظور از این عبارت، صرف هزینه‌ مشخص در بازه زمانی معین است که می‌تواند مالک خودرو را به دردسر بیندازد. بنابراین هرچه تکنولوژی و کیفیت ساخت بالاتر باشد، ضریب دردسر و هزینه نگهداری کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه تحلیلی‌خبری سرمایه ملی به نقل از اخبار خودرو، به‌رغم‌آنکه محصولات خودروسازان چینی این روزها ازکیفیت بسیار بالاتری نسبت به قبل برخوردار شده‌اند اما در این میان گزینه‌هایی نیز وجود دارند که در بازه زمانی مشخص بازخوردهای خوبی در بازار داشته‌اند، بنابراین می‌توان آنها را به‌عنوان گزینه‌های قابل‌اعتماد در بازار معرفی کرد. ما در این مطلب باتوجه به کیفیت و تکنولوژی ساخت و میزان رضایت مشتریان در بخش امکانات رفاهی پنج گزینه‌ کم‌استهلاک را بررسی می‌کنیم که قطعات آن‌ها نیز به کمک نمایندگی‌های فعال در سراسر کشور دسترسی قابل قبولی دارد.

۱. چری «تیگو۷»

کمپانی چری در سال ۲۰۱۶ نماینده بلندقامت خود در کلاس کامپکت‌ کراس‌اوور را با نام تیگو۷ به جهان معرفی کرد. تیگو۷ که از المان‌های جدید طراحی چری برخوردار است، استایلی مشابه خودروهای کره‌ای دارد. این خودرو از سال ۹۶ وارد بازار خودرویی کشور شده و جزو پرطرفدارترین کراس‌اوورهاست. مهندسان چری زیرکاپوت این کراس‌اوور کامپکت ۱۴۴۰کیلوگرمی یک پیشرانه چهارسیلندر خطی به حجم ۱.۵لیتر مجهزبه توربوشارژ تدارک دیده‌اند که باتوجه به تکنولوژی به‌روز، استفاده از سیستم پرخوران و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها حداکثر ۱۴۷اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰‌نیوتون‌متر گشتاور را تولید می‌کند.

به عبارت‌دیگر چری‌تیگو۷ برخلاف ضعف‌های هم‌کلاس‌های چینی دیگر اما به‌عنوان خودرویی باکیفیت شناخته می‌شود. زیرا جانمایی قطعات، کیفیت بالای ساخت ادوات داخلی و داشبورد و همچنین بهره‌‎مندی از یک گیربکس ۶سرعته دوکلاچه جدید، سیستم تعلیق باکیفیت نسبت‌به هم‌ترازهای خود در بازار ایران، می‌توان عنوان باکیفیت‌ترین بلندقامت چینی مونتاژ بازار داخلی را به آن داد. البته آپشن‌های رفاهی مانند ۶ایربگ، سیستم‌های جدید الکترونیکی ترمز ESP، ABS، EBD، ASR، DTC، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی، صفحه نمایشگر ۹اینچی لمسی مولتی‌مدیا، دوربین ۳۶۰درجه‌ای، سقف پانورامیک، سنسور پارک در جلو و عقب، کروزکنترل، سیستم بهینه‌سازی مصرف ECO، سنسور باران، فرمان برقی EPS، سیستم نشانگر فشار باد تایر، گرمکن صندلی، سیستم ورود بدون‌کلید و استارت دکمه‌ای چری تیگو۷ را به یک کراس‌اوور کامپکت مدرن بدل کرده است. این بلندقامت باکیفیت کمپانی چری، برای مالکانی که نگهداری دقیق از خودرو برایشان در اولویت است و رفتار درست رانندگی (‌حرکت ‌نکردن با سرعت‌های بالا روی دست‌اندازها و عدم ایجاد ارتعاش و خرابی سیستم‌های مکانیکی) را رعایت می‌کنند، درمجموع تا ۱۵۰هزار کیلومتر خودرویی مطمئن و کم‌دردسر به شمار می‌آید.

۲. جک S5

جک S5 را باید کپی یا به عبارت بهتر الگوبرداری دقیق از هیوندای توسان نسل دوم دانست. S5 که به‌عنوان رقیب سرسخت چری تیگو۷ و محبوب این روزهای بازار شناخته می‌شود، در بطن خود یک موتورچهارسیلندر دولیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۴اسب‌بخاری و ۲۶۵نیوتون‌متر گشتاوری جا داده و به لحاظ کیفیت، در سطح پایین‌تری از رقیب سرسخت خود قرار دارد.

زیرا نگهداری نادرست اغلب مالکان و نصب توربوشارژ جمع‌وجور و همچنین شرایط سوختی و جوی کشور سبب می‌شود استهلاک بالاتری داشته باشد. اما در بخش سیستم انتقال قدرت با گیربکس ۶سرعته اتوماتیک DCT به‌روز و باکیفیتی مواجه هستیم که باتوجه به تکنولوژی ساخت و استفاده از پروگرام به‌روز، تعویض دنده‌ها به موقع و بدون تقه انجام می‌شود که در رفاه سرنشینان بسیار تاثیرگذار است.

نکته جالب‌تر ‌آن‌که مهندسان جک برای S5، الگوبرداری درستی از سیستم تعلیق هیوندای توسان و کیا اسپورتیج انجام داده‌اند به‌همین‌دلیل این خودرو سیستم تعلیق و ترمز فوق‌العاده‌ای دارد و در بلندمدت با نگهداری صحیح، کمترین سطح استهلاک را خواهد داشت. این خودرو امکاناتی مانند ۴ایربگ، سیستم ABS، EBD، ESC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرپایینی، ترمز پارک‌برقی، سیستم کنترل فشار بادتایر، سیستم ورود بدون‌کلید و استارت‌دکمه‌ای، کامپیوتر سفری و سانروف و…. دارد.

لازم به ذکر است اگر رفتار رانندگی و نگهداری از این خودرو در نسخه اتوماتیک مناسب باشد تا بیش از ۶۰هزار کیلومتر نیز این خودرو کم‌دردسر خواهد بود. همچنین با رفتار صحیح رانندگی و کارکرد استاندارد سالانه ۲۰هزار کیلومتر، تعویض‌به‌موقع قطعات مصرفی و سیالات مهم چون روغن موتور و گیربکس تا ۱۰۰هزار کیلومتر می‌تواند جک S5 را به یک گزینه کم دردسر و کم‌استهلاک بدل کند. در مورد نسخه دستی نیز با توجه به نصب توربوشارژ، حساسیت کیت کلاچ برای مهار کردن گشتاور تولیدی از موتور را در بلندمدت باید در نظر گرفت.

۳. لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ را باید قوی‌ترین و حجیم‌ترین سدان چینی از لحاظ قوای محرکه دانست. زیرا تمامی سدان‌های چینی موجود در بازار کشور، دارای حجم موتورهای حداکثر تا دولیتری هستند. لیفان۸۲۰ یک بنچ‌مارک یا الگوبرداری از تویوتاکمری نسل‌ششم یا همان XV40 است البته از لحاظ پیشرانه و سیستم انتقال قدرت نیز مشابه سدان سایز متوسط تویوتاست. به‌لحاظ استایل، این خودرو جوان‌پسند و اسپرت به‌نظر می‌رسد که به‌دلیل قلب تپنده همراه با تکنولوژی روز و نصب سیستم تایمینگ متغیرسوپاپ‌ها حداکثر توان خروجی به ۱۵۸اسب‌بخار و گشتاور به ۲۲۱نیوتون‌متر می‌رسد. کیفیت قطعات پیشرانه ۸۲۰ نسبت به هم‌کلاس‌های هموطن‌ خود در سطح بالاتری است که دلیل آن چیزی جز الگوبرداری صحیح از پیشرانه تویوتا کمری نسل ششم XV40 نیست.

نکته بسیار مهم در لیفان ۸۲۰، مصرف سوخت ترکیبی ۸.۷ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر است و استاندارد آلایندگی یورو۵ دارد که می‌توان این سطح را خوب ارزیابی کرد. گیربکس ۶سرعته مهندسی معکوس‌شده کمپانی آیسین ژاپن نیزهمانند پیشرانه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. به‌دلیل آکومولاتورهای گیربکس، پروگرامینک TCU، هماهنگی عالی میان موتور و این واحد انتقال قدرت، تعویض‌دنده‌ها به موقع انجام می‌شود که به رفاه بیشتر سرنشینان می‌انجامد. این گیربکس ۶سرعته اتوماتیک به‌روز، در مقایسه با هموطنان خود از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارد و نسبت به کره‌ای‌ها از استهلاک کمتری برخوردار است.

در بخش سیستم تعلیق با استفاده از ساختار مک‌فرسون در جلو و سیستم تعلیق مستقل با ساختار مولتی‌لینک (چندمیله‌ای) و تایرهای ۶۰/۲۱۵ و رینگ ۱۶‌اینچی سواری رضایت‌بخشی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد. در این بخش نیز خوب ظاهر شده و به لحاظ سیستم ترمز و بهره‌مندی از چهارچرخ دیسکی و سیستم ترمز ABS، EBD، BAS و ESP عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. قطعات لیفان۸۲۰ به‌دلیل کیفیت بالا نسبتا گران هستند. باتوجه به آپشن‌هایی چون سیستم ورود بدون‌کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف، گرم‌کن صندلی، صندلی چرمی، تنظیم صندلی راننده در ۸جهت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل و تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو و…، لیفان ۸۲۰ سدانی قابل اعتماد تا ۱۰۰هزار کیلومتر البته با نگهداری و رفتار رانندگی صحیح خواهد بود.

۴. جک J5

نماینده سدان کامپکت کمپانی جک یا همان J5 که از سال ۹۲ وارد بازار کشور شد، فراز و نشیب‌های بسیاری نیز داشت. این سدان کامپکت جک که مهندسی معکوس‌شده دوج دارت است، از پلت‌فرم نسبتا به‌روز سود می‌برد. جک J5 در دو نسخه دستی و اتوماتیک در بازار وجود دارد و البته دارای دو پیشرانه متفاوت نسبتا پرتوان هستند. هر دو مدل، از موتور چهارسیلندر و مجهزبه سیستم تایمینگ متغیر VVT برخوردارند و باتوجه به سیستم جرقه‌زنی مستقیم (کویل جداگانه‌بر هر سیلندر) در نسخه دستی با پیشرانه ۱.۵لیتری تنفس طبیعی ۱۶سوپاپ؛ حداکثر ۱۱۱اسب‌بخار قدرت و ۱۴۶‌نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

طبق اعلام کمپانی جک این موتور ۱.۵لیتری توسط مهندسان این کمپانی بومی‌سازی‌شده است. اما در مقابل، پیشرانه پرقدرت‌تر J5 با حجم ۱۸۳۴سی‌سی تحت‌لیسانس کمپانی میتسوبیشی ژاپن است که با داشتن ۱۶سوپاپ در سرسیلندر و مکانیزم متغیرسازی سوپاپ‌ها ۱۴۰اسب‌بخار قدرت و ۱۶۵نیوتون‌متر گشتاور را فراهم می‌کند. هر دو موتور در یک سطح کیفیت قرار دارند اما در برخی موارد پیشرانه ۱.۸لیتری کیفیت بالاتری دارد، زیرا سیستم انتقال قدرت این موتور چهارسرعته اتوماتیک است و تعویض دنده‌ها منطبق بر دور موتور و فرمان ECU هستند و از استهلاک پایین‌تری برخوردارند.

گیربکس چهارسرعته اتوماتیک نسبتا به‌روز است و باتوجه به‌آنکه در نسخه‌های اولیه تقه و ضربه هنگام تعویض‌دنده‌ وجود داشت، در نسخه‌های جدیدتر باتوجه به تغییر ابعاد آکومولاتور این ضعف برطرف و منجر به رفاه بیشتر سرنشینان شده است. اما سیستم تعلیق باید قوی‌تر شود تا دسته موتور جک J5 نیز عملکرد بهتری داشته باشد. باتوجه به تجهیزاتی مانند صندلی چرمی با روکش فرمان چرمی، کنسول جلو دوحالته، صندلی مخصوص کودک ISOFIX، سیستم کنترل فشار بادتایرها (در نسخه اتوماتیک)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و برای سرنشینان عقب، سانروف، سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی مجهزبه ABS و EBD و دوایربگ و رینگ‌های ۱۶اینچی، نسخه‌دستی جک J5 تا ۱۰۰هزار کیلومتر خودرویی بی‌دردسر و کم‌استهلاک است و از این میزان کیلومتر نیز در صورت تعویض احتمالی دیسک و صفحه و شاید دسته‌موتورها تا ۲۰۰هزار کیلومتر خرج قابل توجه دیگری نخواهد داشت و باتوجه به نگهداری صحیح از خودرو می‌توان شاهد یک خودرو کم‌استهلاک بود.

۵. ام‌وی‌ام X22

شاید X22 در ظاهر مدل نسبتا بلندقامت هاچ‌بک این کمپانی یعنی ۳۱۵ باشد (البته این هاچ‌بک‌کراس در بازار چین با نام تیگو۲ شناخته می‌شود) و در ۸ آگوست ۲۰۱۹ موفق به کسب امتیاز ازسوی موسسه جی‌دی‌پاور شد. به‌رغم تفاوت‌های تیگو۲ و نسخه X22؛ در زیر کاپوت این هاچ‌بک‌کراس با ظاهر جوان‌پسند، یک موتور چهارسیلندر به حجم دقیق ۱۴۹۷سی‌سی با ۱۶سوپاپ در سرسیلندر جا خوش کرده است و با بهره‌مندی از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ VVT، پروگرام جدید ECU و البته نسبت تراکم ۱۱.۴به‌یک حداکثر ۱۰۵اسب‌بخار قدرت و ۱۳۵‌نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

مدیران‌خودرو برای رفع نیازهای مشتریان خود دو نسخه دستی و اتوماتیک X22 را به بازار عرضه کرده است. گیربکس ۵سرعته دستی با ضرایب کوتاه، شتاب قابل‌توجهی را برای این هاچ‌بک کراس به ارمغان می‌آورد. مصرف سوخت ترکیبی در نسخه دستی ۵.۹لیتر در یک‌صد کیلومتر و در نسخه اتوماتیک ۶.۱لیتر در صد کیلومتر است. کیفیت قطعات خوب بوده اما نیاز به نگهداری مناسب از سوی مالک دارد.
سیستم تعلیق با ساختار مک‌فرسون در جلو، مولتی‌لینک چندگانه با فنر پیچشی در عقب، تایرهای ۵۵/۲۰۵و رینگ ۱۶ اینچی سواری قابل‌قبولی را ارائه می‌دهد، همچنین صفحه نمایشگر ۸اینچی‌لمسی، سانروف، صندلی‌های چرمی با دو رنگ، حالت بهینه کردن سوخت ECO، کروزکنترل، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، تنظیم صندلی راننده در ۶جهت و دو ایربگ، چهارچرخ با ترمز دیسکی ABS و EBD، X22 می‌تواند تا بیش از ۹۰هزار کیلومتر خودرو بدون دردسری باشد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11327
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)