چهارشنبه 7 اکتبر 2020 - 0:45

دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو از دید مردم پنهان است

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: وقتی قیمت مواد اولیه صنعت قطعه و خودرو افزایش پیدا می‌کند، ناگزیر قیمت محصول نهایی هم افزایش می‌یابد.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور گفت: پس از اجرای نهضت ساخت داخل کشور طبیعی است که نیاز قطعه سازان کشور به مواد اولیه بیشتر شده باشد اما متاسفانه زنجیره تامین کشور برای تامین این مواد با مشکل مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه ملی، محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: پیشتر برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع از سامانه مچینگ استفاده می شد و براساس آن، نیازهای هر واحد صنعتی با تائید سامانه بهین یاب و با استفاده از گشایش اعتباری نظام بانکی تامین می شد اما در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد.

وی افزود: در شرایط فعلی قطعه ساز باید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود در رقابت قیمتی بورس کالا شرکت کند و در صورتی که برنده شد، کل مبلغ خرید مواد را به صورت نقدی واریز کند و سه ماه بعد مواد اولیه را دریافت کند. وی افزود: از طرف دیگر، مبلغ محصولات تولیدی قطعه سازان نیز با تاخیر چندماهه از سوی خودروسازان پرداخت می شود، بنابراین قطعه ساز باید امروز پول مواد اولیه بدهد و پول محصولی که با آن تولید کرده را بیشتر از هفت-هشت ماه دیگر دریافت کند.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه با توجه به تحریم های خارجی و تنگناهای اقتصادی داخلی، شرایط فعلی برای قطعه سازان بسیار سخت و غیرقابل مدیریت است، ادامه داد: خواسته مشخص ما این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه سازی را فراهم آورد و امیدواریم با حضور آقای رزم حسینی، به زودی شاهد رفع این مشکل بزرگ صنعت خودرو و قطعه سازی باشیم.

نجفی منش اضافه کرد: مشکل دیگری که صنعتگران کشور را به شدت تحت فشار قرار داده، قانونی است که در سال ۹۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و براساس آن قیمت پایه کالاهایی که در بورس عرضه می شوند، ۹۵درصد فوب خلیج فارس محاسبه می شود.

وی همچنین گفت: افزایش لجام گسیخته بهای ارز باعث شده تا مواد اولیه صنایع قطعه سازی که به دلار محاسبه می شود، به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کند. از سوی دیگر عدم تناسب عرضه و تقاضا و رقابت قیمتی باعث می شود گاهی مواد اولیه تا ۷۰درصد بالاتر از قیمت پایه در اختیار صنعتگر قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی قیمت مواد اولیه صنعت قطعه و خودروسازی به عنوان ورودی قیمت تمام شده خودرو افزایش پیدا کند، طبیعی است که محصول نهایی هم شاهد افزایش قیمت باشیم و این همان چیزی است که از دید مردم پنهان مانده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی تشریح کرد: مردم مشتری مستقیم فولاد و آلومینیوم و مس و … نیستند، بنابراین افزایش چند برابری این قیمت ها برای آنها ملموس نیست، اما وقتی تاثیر چند برابر شدن قیمت این مواد، روی قیمت خودرو را مشاهده می کنند، قطعه سازان و خودروسازان را متهم به گران فروشی کرده و به باد انتقاد می گیرند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11348
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)