سه‌شنبه 27 جولای 2021 - 15:36

اولین رویداد جایزه ملی تجارت الکترونیک برگزار شد

سازمان مدیریت صنعتی اولین رویداد جایزه ملی تجارت الکترونیک را برگزار کرد.

ابوالفضل کیانی بختیاری مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی در اولین رویداد ملی جایزه تجارت الكترونیكی در خصوص ضرورت توجه و توسعه تجارت الکترونیک به سخنرانی پرداخت.

به گزارش نگاه اقتصادی، کیانی بختیاری در این همایش ضمن شرح خدمات رتبه بندی و اعتبار بخشی در سازمان مدیریت صنعتی در بخش های 500 شرکت برتر (IMI100) ، جایزه تجارت الکترونیک، جایزه ملّي تعالی سازمانی، تولیدکنندگان آسانسور، جایزه ملی مدیریت انرژی و شرکت های پیمانکاری EPC به بیان دلایل تحولات نظام های اقتصادی و کسب و کار در جهان پرداخت.

وی دلایل تحولات نظام های اقتصادی و کسب و کار در جهان را در ورود به موج چهارم توسعه صنعتی (انقلاب صنعتی چهارم)، ورود همه جانبه فناوری های کلیدی موج چهارم توسعه صنعتی به دنیای کسب و کار و توجه به تجارت الکترونیک و ظهور کسب و کارهای پلتفرمیک عنوان نمود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ضمن تشریح مولفه های اصلی صنعت 4.0 را مشتمل بر اینترنت اشیاء، سیستم های سایبر فیزیکی، رایانش ابری، کلان داده، چاپ سه بعدی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، بلاک چین و… به بیان مولفه های اصلی جامعه 5.0 مشتمل بر اینترنت افراد، رایانش شناختی و جامعه داده محور پرداخت.

وی تصریح کرد: در جامعه اطلاعاتی قبلی، اقدام رايج عبارت بود از جمع‌آوری اطلاعات از طريق شبكه و تحليل آن توسط انسان‌ها؛ اما در جامعه 5.0، افراد، اشيا و سيستم‌ها در فضاي سايبر با هم مرتبط مي‌شوند و نتايج بهينه‌ای كه از طريق هوش مصنوعي به دست مي‌آيد، به انسان‌ها در فضاي فيزيكي بازخورد داده مي‌شود در نتیجه اين فرايند، ارزش جديدی برای صنعت و جامعه به ارمغان مي‌آورد كه پيش از اين ممكن نبود.

کیانی بختیاری در تشریح اهمیت کلان داده و تحلیل آن گفت: اکنون 2.5 کوینتیلیون بایت هر روز ایجاد می شود. این رقم تا سال 2025 ، 6/4 برابر خواهد شد که 90 درصد از داده ها در جهان در طول دو سال گذشته ایجاد شده است.

وی افزود: با ورود همه جانبه فناوری اطلاعات و ارتباطات به دنیای کسب و کار، در یک سازمان، بازاریابی دیجیتال، ارتباطات الکترونیکی، فرآیندهای الکترونیکی، تولید مبتنی بر فناوری اطلاعات، گردش سریع اطلاعات، دسترسی همگانی به اینترنت و شبکه های اجتماعی موجب تولید حجم عظیمی از داده ها شده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی تأثير صنعت 4.0 بر نوآوري و مدل‌هاي كسب‌وكار را با افول نوآوري‌هاي راديكال و ظهور نوآوری خدمت افزا همراه دانست و افزود: عصر طلايي نوآوري‌هاي راديكال در قرن 21 به سر رسيده است به نحوی که نوآوري‌هاي امروزي بيشتر از جنس نوآوري‌هاي تدريجي و ساختاري، و در خوش‌بينانه‌ترين نوآوري‌هاي تحول آفرین هستند و به‌ندرت شاهد نوآوري‌هاي راديكال هستيم و خواهيم بود.

وی خاطرنشان کرد: در دنياي كسب‌وكار، نوآوري‌ها بيشتر از جنس خدمت افزایی خواهد بود که شامل نوآوری در خدمات به علاوه محصول سنتی يا محصول ناشی از نوآوري تدريجی است.

کیانی بختیاری در ادامه به بیان ساختار کسب و کار پلتفرمی پرداخت و گفت: پلتفرم‌ها با تسهیل تراکنش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند، درحالی‌که کسب‌وکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را می‌کنند؛ به ‌بیان‌دیگر، پلتفرم‌ها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق می‌کنند.

وی افزود: پلتفرم‌ها اقتصاد را تسخیر کرده‌اند، در سال 2020، برندهای بزرگ دنیا شرکت‌های پلتفرمی همچون آمازون، گوگل، اپل، ماکروسافت و سامسونگ بودند.

کیانی بختیاری با ارائه آمار جهانی موسسه هاوتسوئیت مجموع کاربران دیجیتال را 7.83 میلیارد کاربر عنوان کرد که از این میان 5.22 میلیارد کاربر تنها کاربر موبایل هستند و 4.20 میلیارد نفر فعالان شبکه های اجتماعی را تشکیل می دهند. وی همچنین به رشد چشمگیر کاربران اینترنت، موبایل و شبکه های اجتماعی بر مبنای این آمار اشاره کرد و رشد جستجو، تهیه، خرید، نصب اپلیکیشن و دیگر فعالیت ها در فضای تجارت الکترونیک را بر شمرد که سقف این معاملات را به 2.921 تریلیون دلار در سال 2021 خواهد رساند. بر اساس آمار موسسه هوتسوئیت، در ایران 131 میلیون کاربر موبایل، 59 میلیون کاربر اینترنت و 36 میلیون کاربر شبکه های اجتماعی وجود دارند. عمده ترافیک اینترنتی این کاربران را گوگل، آپارات و دیجی کالا و دیگر وبسایت های داخلی و خارجی تشکیل می دهند. از میان کاربران اینترنت در ایران 94.0 درصد صاحب حساب در یک موسسه مالی هستند؛ 9.1 درصد صاحب کردیت کارت هستند،26.3 درصد حساب مالی موبایلی دارند و 46.5 درصد خرید آنلاین انجام می دهند یا قبض ها را آنلاین پرداخت می کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تعداد کل تراکنش های تجارت الکترونیک در سال 99 را 3 میلیارد عدد به ارزش متوسط 347 هزار تومان اعلام کرد که این رقم ارزش کل معاملات تجارت الکترونیک کشور را به 1097 هزار میلیارد تومان رسانده است.

وی تعداد کل واحدهای تجارت الکترونیک را شامل 350 هزار وبسایت دانست که از این میان نزدیک به 89 هزار واحد دارای اینماد هستند.
کیانی بختیاری یادآور شد: بیشترین زمینه فعالیت های تجارت الکترونیکی دارای اینماد آموزش، برنامه نویسی و کامپیوتر، تبلیغات و بازاریابی و خدمات مسافرتی و گردشگری هستند.

وی از دو برابر شدن کل اینمادهای اعطا شده در سال 99 نسبت به سال 98 خبر داد.

کیانی بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخچه سازمان مدیریت صنعتی هدف این سازمان را کمک به توسعه ظرفيت مدیریت کشور، کمک به تحول و بهسازی سازمان ها و کمک به دستیابی به اهداف چشم انداز 20 ساله ایران اسلامی خواند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی حوزه های فعالیت سازمان مدیریت صنعتی را مشاوره و تحقیق و منتورینگ، آموزش و توانمند سازی، ادبیات سازی دانش مدیریت از طریق دانش و نشر، توسعه منطقه ای از طریق شبکه نمایندگی ها و آینده پژوهی و توسعه کسب و کار عنوان کرد و خدمات آموزشی را مشتمل بر دوره های آموزشی عالی، انتقال تجارب حرفه ای در خانه مدیران، سامانه های یادگیری الکترونیکی، دوره های اختصاصی بنگاه های کسب و کار و سازمان ها و دوره های تخصصی و کاربردی دانست.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه حرکت اقتصاد جهانی به سوی توسعه تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای پلتفرمی عنوان نمود. تجارت الکترونیک را موجب کاهش چشم گیر هزینه ها، سهولت دسترسی و به هم رسانی کسب و کارها و فراهم سازی زمینه رشد تکنولوژی به واسطه نیازهای آتی کسب و کارها می شود و از همه مهم تر توسعه تجارت الکترونیک موجب توسعه اشتغال وسیع برای نیروی کار جوان به واسطه بهره گیری گسترده از تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات جمع بندی کرد.

کیانی بختیاری در پایان سخنان خود اعلام نمود: دوره MBA تجارت الکترونیک توسط سازمان مدیریت صنعتی با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اجرا خواهد شد.

وی همچنین از طراحی دوره های مدیریت امنیت شبکه در سازمان مدیریت صنعتی خبر داد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11589
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)