سه‌شنبه 1 فوریه 2022 - 13:20

ملاحظات مورد انتظار از دادگاه‌های صنعتگران

رشد بخش خصوصی واقعی علاوه بر کمک به رشد اقتصادی، توسعه صنعتی، ایجاد اشتغال و کاهش آسیب‎های اجتماعی، خود کاهنده میزان تخلفات مالی در کشور خواهد بود.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع «برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات یکی از دو قطعه‌ساز بزرگ بخش خصوصی کشور» پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این‌باره نوشت:

از دومین روز بهمن‌ماه جاری تا همین امروز شاهد برگزاری پی در پی جلسات دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی برای یکی از دو مجموعه بزرگ قطعه‌سازی خودرو در کشور هستیم؛ دادگاهی که تاکنون به قرائت کیفرخواست متهمان گذشته و هنوز به بخش دفاعیات نرسیده است. پیش از این نیز دادگاه مشابهی را برای دیگر قطعه‌ساز بزرگ بخش خصوصی کشور شاهد بودیم که از اسفند ۹۸ تا تیرماه ۹۹ در حال برگزاری بود.

در این خصوص، ملاحظاتی از سوی دادگاه‌های ویژه انتظار می‌رود که برخی از آن‌ها را در این مجال برمی‌شمریم. نخستین موضوع بحت اعداد و ارقام است؛ بازگشت تحریم‌های آمریکا و فشار اقتصادی ناشی از آن در سال‌های گذشته، موجبات نوسانات شدید در بازار ارز و دیگر بازارهای متأثر از آن را فراهم آورد و نابه‌سامانی‎هایی را در بخش تولید و تجارت و درمجموع فضای کسب‌وکار رقم زد که تأثیرات منفی خود را بر جو روانی جامعه نیز برجای گذاشت.

در چنین فضایی، حساسیت افکار عمومی نسبت به اخبار دادگاه‎های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی بیشتر شد. این در حالی است که پوشش رسانه‎ای این دادگاه‎ها عمدتا حول محور اعداد و ارقام مطرح‎شده در جلسات دادگاه و اطلاعاتی پراکنده از بخش‎های قرائت‎شده از کیفرخواست‎ها بوده است؛ تا جایی که در دادگاه‌های پیشین، مسئولان قضایی گاه به‎ناچار به مطالب منتشرشده در رسانه‎ها واکنش نشان داده و برخی موارد را تصحیح یا حتی تکذیب کرده‎اند.

از این رو، شاید درخصوص پرونده‎هایی که با پوشش گسترده رسانه‎ای همراه می‎شوند، شفاف‌سازی بیشتر کیفرخواست در صورت صلاحدید دادگاه، مانع از برخورد گزینشی رسانه‎ها با موضوع شود. گرچه در سال‌های گذشته شاهد موارد گوناگونی از فساد اقتصادی، مالی و ارزی بوده‎ایم، اما برای پایان‌دادن به این وضعیت، از یک‎سو باید با اصلاح قوانین دست‌وپاگیر تولید و رویه‌های ناکارآمد اداری زمینه بروز چنین پدیده‌هایی را از بین برد و از سوی دیگر باید شیوه رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تخلفات مالی را هرچه تخصصی‎تر و کارشناسی‎تر کرد.

این مهم می‎تواند موجب ایجاد احساس امنیت سرمایه‎گذاری برای فعالان بخش خصوصی و رافع نگرانی‎های آن‎ها باشد. چراکه رشد بخش خصوصی واقعی علاوه بر کمک به رشد اقتصادی، توسعه صنعتی، ایجاد اشتغال و کاهش آسیب‎های اجتماعی، خود کاهنده میزان تخلفات مالی در کشور خواهد بود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11730
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)